• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

PIRELLI ??

F

F.d. 25270

Guest
Är Pirelli-däck lika bra som Michelin ? Någon som har erfarenhet ? Kampanjpris just nu på Mekonomen: 4 st Pirelli 215/75 R16 C inkl. montering 7.500:-. Det vore skönt att höra om någon känner till dem.
Mvh
Harry Hymer :msn_photo:

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: PIRELLI ??

Nä men jag tror att Pirelli riktar sig till den lite mera fartglada delen av bilisterna som prioriterar väghållning framför livslängd. Jag har fått det intrycket men jag kan ha fel. De däck jag köpte slets ner snabbt!

Jappe

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Har försökt få nya Nokian eller Michelin, men inga kan levereras förrän om mer än en månad. Fick bli Continental, som jag hoppas fungerar. 215/70.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det blir ju lite fel med så svepande omdömen, Pirelli tillverkar allt från ekonomidäck för minsta bränsleförbrukning, över sportdäck, lastbilsdäck till F1-däck! :wink:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag redovisade bara min erfarenhet av Pirelli. De däck jag köpte var vanliga standarddäck och inga racerdäck! Vad gäller Nokian så har jag också lite erfarenheter! Tysta och komfortabla vinterdäck men Michelin håller längre!

Jappe

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

På husbil tror jeg også Michelin Camper er best. Har nå som på forrige husbil Conti Camper og de ruller mye kortere enn gamle XC Michelin.

Når jeg skal ut og kose meg med Alfa Romeo på bane i Norge eller guttetur til Nordschleife er jeg særdeles godt fornøyd med Pirelli :D Har kjørt masse runder på vanlige Pirelli "bruksdekk" til slicks på det grønne helvete, og ja, de er best.... der.... og førstevalget fortsatt.

:mcride:

F

F.d. 53012

Guest

Bridgestone 215 15 tum 1650:- styck (monterat)känns bra och viktigast går tyst livslängd okänt ännu efter 10 mils körning. Pirelli kan jag hålla med om att dom oftast är mjuka men det finns hårdare däck också men då tar jag hellre ett Michelin dom kan man lita på mycket jämn kvalitet.

F

F.d. 25270

Guest

Tack för däckrådgivningen. Den slutsats jag drar är att det i längden kan löna sig att satsa på de något dyrare Michelindäcken till husbilen.
Mvh
Harry Hymer :msn_photo:

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Vill också dela med mig av egen erfarenhet. Pirelli är mycket trevliga med bra väghållning och just som Jappe skriver bra för de fartglada men också komfortälskande.
De egenskaperna ger tyvärr kortare livslängd men hur mycket kör du per år?
Du måste ändå byta dem efter max fem år oaktat slitage. Kör du litet (600mil/år) välj
därefter. Kör du mera är nog michelin och conti billigare på sikt.
Conti håller länge men är hårdare och mera lastbilslika. Michelin håller länge, bullrar mera och är dyrast (oftast). Som vanligt blir det att välja mellan olika bra saker och sedan titta på vad man tycker det får kosta.:)

Toppen