• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pinjelarver

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Vi körde in Spanien idag mot Bilbao. Vi såg kopiösa mängder med bon i tallarna utmed vägen. Är det ngn som vet om det är pinjelarver, sådana som är en akut risk för hundar när dom landar på märken. I Frankrike sätter man upp skyltar som varnar, vet inte hur man gör här.
På ställplatser finns bara holländare och britter, ingen att fråga.//Johan.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ja de där ljusgrå spunna bona uppe i pinjen så här års är tyvärr vad vi hundägare hatar... pinjelarvens bon.

Nu är det lite tidigt att se dem på marken, men när de faller ner så bildar de en ”orm”, som den som är observant ser.

I tätbebyggda områden försöker kommunerna att vara preventiva och ta bort larverna.

Vet inte om vi skandinaver är överdrivet rädda, har åtminstone frågat ett par veterinärer som båda tittat lite förvånat och sagt, ”men man ser ju dem!”

Carola och jag kikar i alla fall hela tiden snett uppåt och neråt när vi går med hundarna där det finns pinjer.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hur länge måste man se upp med dessa pinje larver?
Vi kommer inte till Spanien förrän 14-15/3 tror vi

Beror säkert på en massa olika faktorer, men enligt Carola som är pålästa ämnet, så säger man att det är december till mars ut i Spanien.

Längre norrut i Frankrike har vi sett bona fortsatt en bit in i april.

Men överdriv nu inte problemet.

TommyD
 

Faran

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2024
Eftersom jag är hundägare tycker jag att du ska googla på Pinjelarver, processionslarver, så får du bästa informationen. Titta oxå på bilder av drabbade hundar så kan du själv avgöra hur stort du tycker att problemet är.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Förra året när vi bodde på Bahia såg vi dessa larver bakom campingen när vi rastade hundarna. Vår Dvärgschnauzer går konstant med nosen i marken och spårar Allt. Var ett himla passande, men det finns även ormar (tror det är 5 sorter) som man måste hålla koll på. Vet man bara om riskerna så är det inget större problem.
 
Toppen