• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pictures and videos - from my drones

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Man kan se skillnad i upplösning på den egna plattan, däremot visar Youtube en upplösning på max 1080 om man ställer in HD manuellt.
Jag misstänker att högupplöst video skalas ned på grund av minnesbrist.
I takt med de allt mer högupplösta skärmarna är det nog dags att tänka om.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja minnet tar ordentligt med stryk ökar ju med kvadraten på antalet pixlar, min 55" samsung 4k skalar om det till 4 k "emulerar" och det blir fantastiskt bra. Sedan är jag inte säker på om you tube inte komprimerar hårdare när man lägger in filmerna så även 1080 kan nog bli lite extra komprimerad. Ser även på HD tv och där ser man ibland lite artefakter som antingen tv eller utsändningen skapar. Fördelen med spark förutom priset är att ingen lägger märke till den, trots folk i närheten ser man aldrig någon som reagerar förmodligen blir den för liten för att ses och de tror nog att det är en leksak för det mesta.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Idag får jag min dji spark, har 2 st funderingar som ni som är proffs kanske kan svara på.
Hur får man lättast bilder och video som man spelat in med drönaren till sin mobil eller ett usb minne/hårddisk för att kunna fortsätta filma och fota när kortet är fullt.
Andra frågan är finns det kabel som kan direkt koppla mellan styrenheten och en Iphone, typ miniusb till lightning kabel, har läst att det är det säkraste sättet att koppla mobil och remoten.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Idag får jag min dji spark, har 2 st funderingar som ni som är proffs kanske kan svara på.
Hur får man lättast bilder och video som man spelat in med drönaren till sin mobil eller ett usb minne/hårddisk för att kunna fortsätta filma och fota när kortet är fullt.
Andra frågan är finns det kabel som kan direkt koppla mellan styrenheten och en Iphone, typ miniusb till lightning kabel, har läst att det är det säkraste sättet att koppla mobil och remoten.

Enklast är att ta ut sd kortet och föra över till dator. Jag använder 3 sd kort, så jag skiftar när jag är ute och flyger....
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Jag gör likadant, tar ur minneskortet och för över till den enhet som jag vill jobba vidare med materialet på. Minneskortet är rätt stort så jag kan inte tänka mig att jag fyller det medan jag är ute med drönaren. På en längre semestertur så bör det vara bra att ha extra minneskort till hands. Vill jag ha materialet till mobilen direkt så flyttar jag över minneskortet till den.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Hej, proffs vet jag väl inte, men har hållit på i 1 år nu med Mavic pro. Det finns uttag på mavic pro för överföring av bilder/video med kabel, kanske på sparken också! Kabel följde med som man kan använda mellan sändare och telefon/läsplatta, och samma kabel för överföring av bilder/video. Så jag tar aldrig ut minneskortet utan använder kabeln. Vid överföring så ska multikoptern vara på.
/Matti
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Tack för alla svar när jag kapade denna tråd. Aldrig kört eller sätt en drönare i verkligheten förens i fredags!! Tog med den när vi åkte till ullaredscamping!
Inga riktiga manualer hur man connectar remonten /telefon och drönare! Gav nästan upp tills jag hittade några videon!! Nu har jag flygigt ca 50 min totalt!! Men mycket kvar att lära!! Nu ska jag köpa ett batteri till! Sen ska jag börja fota O filma, kommer inte ha en dator med i sommar så får nog köpa flera minnes kort. Eller går det föra över lätt till iPad mini??
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Tack för alla svar när jag kapade denna tråd. Aldrig kört eller sätt en drönare i verkligheten förens i fredags!! Tog med den när vi åkte till ullaredscamping!
Inga riktiga manualer hur man connectar remonten /telefon och drönare! Gav nästan upp tills jag hittade några videon!! Nu har jag flygigt ca 50 min totalt!! Men mycket kvar att lära!! Nu ska jag köpa ett batteri till! Sen ska jag börja fota O filma, kommer inte ha en dator med i sommar så får nog köpa flera minnes kort. Eller går det föra över lätt till iPad mini??

Jag överför bildmaterialet till min iPad Air via en kortläsare med lightningkontakt, köpt på applestore.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Har nån provat att connectar remonten och en iPhone kabel vägen? Funkar det med en micro USB till hona USB och sedan till USB hane till lihtning? Typ denna !
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    987,7 KB · Visningar: 8

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Frän inledning! Den skulle jag vilja veta mer om. I helgen som var så stod det tre Carthagosar i hop på Henån, de såg ut att ha en miniträff utanför denna.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har skaffat en Parrot Disco som jag inte flugit med än det är en deltavinge så lite flygplansvana eller träning på simulator kan vara en för del, men har RTH och autolandning. Fördelen är att den är ganska snabb kan flyga länge och med medföljande glasögon så blir det lite som att sitta i cockpit, 1,5km ska gå bra att flyga ut max 8okm/t gör den inbyggt minne som räcker ett bra tag, men behöver lite fri yta för att starta och landa så det är väl nackdelen filmar i HD, men det blir inte lika stabilt som min spark men de kompletterar väl varandra. Parrot verkar betydligt roligare att flyga om man gillar flygning sparken är ju mest en kameraplattform, finns tydligen ett läge där man utnyttjar 4G nätet för kommunikation och med större batteri finns det de som flugit ett par mil för man kan ju lägga upp waipoints också så den flyger helt själv.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Googles är kul, har DJI' Googles till min Air och det blir ytterligare en dimension i det hela. För video eller foto använder jag dem i te i regel, men om man just vill få flygkänsla ur ett cockpitperspektiv eller bara för att flyga och kolla på något är det rintigt fränt.

Ursäkta för att vi kapar din bildtråd med prylsnack :D
 
Toppen