• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem [Peugot J5] Sidomarkeringslyktor ur funktion

Inlägg
8
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
44505
Medlemskap
2025
Tjena gott folk!

Mina sidomarkeringslyktor har alla gått kaput. Osäker på vad problemet är. Tänker att det kan finnas någon klyftig typ här som har nån idé. Gäller en Peugot J5.

Har 6 stycken, tre på vardera sida (vid motorhuven, och högt/lågt i aktern).

- Säkringarna är nya och funkar
- Glödlamporna är inköpta igår
- Halvljus, helljus, dimljus, blinkers, bromslyktor, och positionslyktor fungerar alla
- Det är korrekt spänning i samtliga strömkablar
- Främre lyktor samt de övre akterlyktorna är korrekt jordade
- Nedre akterlyktor är brustna på något vis (cirka 1000 Ohm)
- Av vad jag kan se så är alla kablar välmående (om än lite smutsiga vid motorhuven).

Det udda är att det var EN lampa som fungerade i förrgår, nämligen den nedre akterlyktan på höger sida. Men som sagt verkar den kretsen vara ur funktion nu.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
13.140
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tjena gott folk!

Mina sidomarkeringslyktor har alla gått kaput. Osäker på vad problemet är. Tänker att det kan finnas någon klyftig typ här som har nån idé.

Har 6 stycken, tre på vardera sida (vid motorhuven, och högt/lågt i aktern).

- Säkringarna är nya och funkar
- Glödlamporna är inköpta igår
- Halvljus, helljus, dimljus, blinkers, bromslyktor, och positionslyktor fungerar alla
- Det är korrekt spänning i samtliga strömkablar
- Främre lyktor samt de övre akterlyktorna är korrekt jordade
- Nedre akterlyktor är brustna på något vis (cirka 1000 Ohm)
- Av vad jag kan se så är alla kablar välmående (om än lite smutsiga vid motorhuven).

Det udda är att det var EN lampa som fungerade i förrgår, nämligen den nedre akterlyktan på höger sida. Men som sagt verkar den kretsen vara ur funktion nu.
Du får nog mera respons om du berättar vilken bil du har? ;)
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
1.121
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ta en lång sladd/ kabel och fäst direkt på minus på batteri vid motorn... till 99 procent är sidomarkering lampor jordade i skåpet/aluminium....väggen antingen direkt eller med en lite kort kabel bara... jordad... lägg på jord ifrån start batteriet o se om det lyser då... så vet du något mera... men minus från batteriet ska på där det ska va jord...det ser man var det är..om man har hållit på något lite med 12 volt el. Om du inte alls förstår mitt förslag..ta hjälp.... om lampan lyser när du ansluter minus..ja då har du ganska säkert nåt jordfel.... och det är förmodligen det mest sannolika... kryp in under bilen bakifrån...typ ca en meter in..där kan sitta en plastlåda som förgrenar ut en hel del kablar...öppna o kolla inuti den.... det kan vara rostigt o dålig kontakt där... minus från startbatteri till chassit... mindre troligt..men bör kollas...jordplintar...finns nog två i motorrummet och en uppe på sidan vid passagerar stolen...

Ps ja och lyset ska givetvis va på slaget....när du kollar...
 
Inlägg
8
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
44505
Medlemskap
2025
Ta en lång sladd/ kabel och fäst direkt på minus på batteri vid motorn... till 99 procent är sidomarkering lampor jordade i skåpet/aluminium....väggen antingen direkt eller med en lite kort kabel bara... jordad... lägg på jord ifrån start batteriet o se om det lyser då... så vet du något mera... men minus från batteriet ska på där det ska va jord...det ser man var det är..om man har hållit på något lite med 12 volt el. Om du inte alls förstår mitt förslag..ta hjälp.... om lampan lyser när du ansluter minus..ja då har du ganska säkert nåt jordfel.... och det är förmodligen det mest sannolika... kryp in under bilen bakifrån...typ ca en meter in..där kan sitta en plastlåda som förgrenar ut en hel del kablar...öppna o kolla inuti den.... det kan vara rostigt o dålig kontakt där... minus från startbatteri till chassit... mindre troligt..men bör kollas...jordplintar...finns nog två i motorrummet och en uppe på sidan vid passagerar stolen...

Ps ja och lyset ska givetvis va på slaget....när du kollar...
Drar jag en kabel från batteriet till jordfästet som du sade så funkar det! Det gjorde det även kort när jag bytte skruvarna, sedan slutade de funka igen. Ska kolla det här du sade med förgreningslådan i plast
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
1.121
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Om jag tolkar dig rätt...så kan det va dålig kontakt..jord som är ditt problem... men var ?
Varför inte göra samma sak...från minuspol startbatteri...och till aluminium...på bodelshytten.. om du kan hitta någonstans där det är bra kontakt mot aluminium...
Ps det kan mycket väl va så att du har dålig kontakt i skruv i lampan som ska jorda... gör rent ny skruv och gör rent under där skruven ska få kontakt med aluminium...
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.784
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Drar jag en kabel från batteriet till jordfästet som du sade så funkar det! Det gjorde det även kort när jag bytte skruvarna, sedan slutade de funka igen. Ska kolla det här du sade med förgreningslådan i plast
Kommer ihåg en liknande tråd

 
Inlägg
8
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
44505
Medlemskap
2025
Uppdatering:

Har nu kontinuitet mellan samtliga glödlampor och både jordplintar samt batteriet.

Drar jag en sladd direkt från batteri/jordplint till glödlampan så lyser den. Både om jag nuddar direkt vid glödlampan men även vid fästet, så det är inte de delarna som är trasiga.

Enda skillnaden jag nu kan märka är att resistansen på kretserna.

Främre lampor: 1 Ohm
Bakre-nedre lampor: 2.6 Ohm
Bakre-övre lampor: 2.4 Ohm

Kan ju tycka att skillnaden är lite väl liten för att skapa dessa problem, men vad vet jag.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
1.121
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Du skriver...glödlampan... ( en glödlampa ) gäller detta för alla de lampor som inte fungerar..Att du får dem att fungera genom att dra minus direkt från batteriet? Prova då med vad som händer om du håller en sladd mellan minus vid lampan..fästet...och den andra ändan av sladden försöker du röra vid på olika ställen på husbilen där du kan få kontakt med järn/ aluminium. Enklast om man är två...
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
1.121
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Försök att ringa in problemet....och komma på .. var det är dålig jordkontakt... för förmodligen är det så... det kan va så att lite spray med 556 ger kontakt..o saker lyser... men det är inte bra! Det är mycket bättre att verkligen hitta var du har dålig kontakt och varför. För då kan du fixa detta ordentligt och på ett sätt så att det håller under lång tid.
Så ta det lugnt och försök ringa in exakt var/ vad som är den egentliga orsaken...
556 spray löser inte detta på lång sikt. Du bör sikta på att göra en lösning som fungerar långsiktigt.

Ps kan du mäta spänning ute vid en lampa? (T ex 12 volt.) .. och jämföra med hur mycket du har ..(spänning).. på startbatteriet? ( ta bort glödlampa)
 
Senast ändrad:
Inlägg
8
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
44505
Medlemskap
2025
Jag har ännu inte klurat fram vad problemet beror på, men har för tillfället löst problemet genom att dra en kabel från ena lampan till jordplinten, då funkar alla lampor där bak.

Spänningen är egentligen lite låg där bak (11.22 V från ett batteri på 12.55 V), och motståndet är även större i fästena (1 Ohm i jordplint, 2.3 Ohm i akterlykta). Kanske har något med rost att göra? Det är konstigt att jag har kontinuitet hela vägen men att lamporna inte lyser.

Nu är min sommar slut och har inte lika mycket tid att undersöka saken. Men jag kommer uppdatera tråden när jag gör framsteg i saken.

Tack, alla!
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
1.121
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo..så kan man ofta lösa..dålig jord-kontakt.. problem... men det mesta talar ju för att du har dålig kontakt med jord...
Så din lösning funkar säkert..men rent känslomässigt borde det va bättre att göra något som verkligen kommer åt ditt grundproblem... för förmodligen har du kvar ett grundproblem..som du bara har kopplat förbi. För mig känns det som att du har dålig jord i ..aluminium-vägg i husdelen...för det är väl en äldre husbil?
Var och hur det egentligen får sin jord-kontakt från vet jag inte... fast det vet väl jankro o några andra.. jag vet inte...men med dålig jord.. kan du med tiden kanske få problem med blinkers..bromsljus och annat bak... även om det funkar nu.
Hur mycket spänningsfall som kan va rimligt..finns det flera här som kan ge tydliga svar på. Vi hoppas på dem.

Ps om det inte är gjort... gör rent alla anslutningar som sitter vid minuspolen på startbatteriet... det finns nog också en minus-fläta mellan motor och chassi ...gör rent eller ev byt. På min gamla bil finns två jordplintar i motorrummet o en på sidan vid passagerar sidan fram. De är ganska lätta att hålla rena o med god kontakt. Tror de sitter med 6 mm mutter.. Ta bort dem...en liten stålborste ev lite fint sandpapper o ev 556 eller något lite fett... se till att det är bra kontakt under också. Allt detta kanske du redan vet... men de här jordplintarna behöver man ständigt sköta .
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
1.157
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag kan bara understryka toyotas svar ström som passerar elkoplingar med olika metaller ger en vandring av joner mellan metallerna som ger upphov till en nedbrytning av kontaktytorna olka beroende på vilken polaritet det är och vilka materiel det handlar om. Det är en fysikalisk sanning och man kan stoppa upp det hela en del men ska man vara kritisk så ska man inte göra en sån konstruktion. Det hade man aldrig fått göra på ett flygplan. Vilket är tur för då hade jag fått ta på foliehatten igen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.784
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jag har ännu inte klurat fram vad problemet beror på, men har för tillfället löst problemet genom att dra en kabel från ena lampan till jordplinten, då funkar alla lampor där bak.

Spänningen är egentligen lite låg där bak (11.22 V från ett batteri på 12.55 V), och motståndet är även större i fästena (1 Ohm i jordplint, 2.3 Ohm i akterlykta). Kanske har något med rost att göra? Det är konstigt att jag har kontinuitet hela vägen men att lamporna inte lyser.

Nu är min sommar slut och har inte lika mycket tid att undersöka saken. Men jag kommer uppdatera tråden när jag gör framsteg i saken.

Tack, alla!

Jag kan bara understryka toyotas svar ström som passerar elkoplingar med olika metaller ger en vandring av joner mellan metallerna som ger upphov till en nedbrytning av kontaktytorna olka beroende på vilken polaritet det är och vilka materiel det handlar om. Det är en fysikalisk sanning och man kan stoppa upp det hela en del men ska man vara kritisk så ska man inte göra en sån konstruktion. Det hade man aldrig fått göra på ett flygplan. Vilket är tur för då hade jag fått ta på foliehatten igen.
Ett inte helt ovanligt fel är att inte potential utjämna (AC24V) G0 efter en transformator inom fastighetsautomation. Görs inte det kommer det att vara en potential skillnad mellan skyddsjord/apparatskåp och analoga minusutgångar(G0 ) i reglercentraler, DUC.
Den potential skillnaden på minussidan kommer göra ett en svag ström kommer att flyta däremellan och ge upphov till störningar.
Div olika givare kommer att visa fel värden och även pendla.
Vid ett tillfälle blev det väldigt dyrt för de som hade gjort ett sånt fel.

Jag har vid ett flertal tillfällen sett stativ med svagströmsutrustning ärja sönder pga potential skillnad. Då har det varit botten på stativen mot golvet som har tagit stryk.
Lite fukt i betongen gör inte saken bättre. Går nog att jämföra med en bil.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
1.121
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Äsch...gör som jag skrev i # 17.... gör rent o putsa bort all beläggning och rost...o gärna nån 556 typ spray eller nåt bra fett på....Du ska fixa så det blir bra kontakt... gör gärna samma sak ute i lamporna... de ärgar också ....

Årder – Wikipedia Årder – Wikipedia
 
Toppen