Tommy Dynér
FD HBK Medlem

Bara nio år till 2030 året, då våra dieselbilar skall vara utfasade och inte längre får säljas, om de mest radikala miljöaktivisterna får sin vilja igenom. Förstår att man arbetar övertid på fordonföretagens konstruktionsavdelningar.
Har sett i andra trådar här på Forumet, att det finns en stor skepsis att dagens generation av batteridrivna elbilar skall bli ett realistiskt alternativ, till våra kära husbilar med dieselmotorer. Däremot har jag sett flera som nämnt alternativet vätgasbilar, som ett mera tänkbart och realistiskt alternativ.
Nu startar Peugeot serietillverkning av deras vätgashybrid E-Expert Hydrogen, som åtminstone skulle kunna sägas vara en liten ”Plåtis”. Det som jag tycker gör bilen intressant och bekräftar att vätgashybrid kanske är den mest realistiska teknologin i dagsläget, för att driva våra husbilar 2030, är den här meningen:
”The new PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen can fill up with hydrogen in 3 minutes for a range of more than 400 km in the WLTP homologation cycle (currently undergoing approval).”
Bilen tillverkas av Stellantis, som är resultatet av sammanslagningen av PSA samt FCA. Det är säkert ingen djärv gissning att FIAT Ducato som också tillverkas där, får en vätgashybrid som motoralternativ i en snar framtid.
PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen now in series production
PEUGEOT has become one of the first manufacturers to offer in series production, from 2021 onwards in the compact utility van segment, an electric version powered by a hydrogen fuel cell in addition to its battery-electric version. The new PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen includes a new mid-power...
www.greencarcongress.com
Att vi i Sverige har en mycket dålig utbyggd infrastruktur för vätgastekniken, med t.ex. få tankställen, är ”bara” ett problem till. Nu står vi inför ett genomgripande teknikskifte som påverkar allt från människors livsstil, till branscher, infrastruktur och regelverk – ja hela samhället. Spännande!
Tommy
Senast ändrad: