• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugeot Pilote J5 1989

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 56735

Guest
Hej fick ombesikting på handbromsen

Så nu undrar jag vart man kan köpa dessa reservdelar
Handbromswire båda sidor och
Självjusteringsringar till handbromsbackar?

Tacksam för svar
Jag är en ny husbilsägare
Mvh Jens
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De delene er felles med Fiat Ducato av samme årgang, på den måten får du litt flere muligheter. Om allt annet svikter så finnes axel augustin i Tyskland, de har det meste av deler til disse bilene.
 
F

F.d. 56735

Guest
Ok tack för svar ska titta på de... . den jag har är en bensin om det har nån betydelse?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nei enda mindre forskjell, alle bruker samme Peugeot 2 liter motor opprinnelig fra 504. Det er på diesel motorene at det skiller.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det du kan tänka på är att det finns två storlekar på bromsarna till husbilarna upp t.o.m. -94.
94/-95 kom det ett nytt chassi och helt ny modell på bilarna.
Du har troligen den minsta varianten av bromsar i din J5 bil.
Jag funderar också på att du skriver handbromsbackar, det är ju trumbromsar bak så det är samma backar till både färdbromsen och handbromsen men det kanske bara är en miss i texten som gör mig lite frågande.
För övrigt så behöver du inte bekymra dig för reservdelar till din bil alls. Det finns i stort sett allt du kan behöva till både bil och motor utan problem. Det enda är väl att det går att köpa delar även i Sverige fast eftermarknadsfirmorna börjar tappa lite intresse för de äldre bilarna, men det gör kanske detsamma för de har lite väl mycket fantasi när de sätter svensk prislapp på delarna som vanligt.
Som Knut skriver så finns delar hos Axel A. i Tyskland men det finns även mycket delar hos många av de "vanliga" tyska eftermarknadsfirmorna som säljer delar till bilar på svensktextade hemsidor, och till mycket bra priser i många fall.
Även Estland och Polen har många prisvärda delar till de äldre bilarna. Det finns också massor med delar i England men då benämns bilarna oftast som märket Talbot men ändå samma som Fiat, Peugeot och Fiat.

Googla här.
tyska bildelar on line - Google Search

eBay.
Handbrake parts Fiat Ducato Peugeot J5 1982-1994 | eBay

Och här.
Brake parts Fiat Ducato Peugeot J5 1982-1994 | eBay


M.v.h. JANKRO.

Ps. Tänk bara på att i England är bilarna högerstyrda så nästan alla vajrar, växellänkage m.m. stämmer inte med en vänsterstyrd bil.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 56735

Guest
hej tack försvar JANKRO....
Googlat runt lite jag tror mekaniker menadede bromsbackar med automatisk justering och det är själva justerings pinnen med kugghjul som är trasigt om jag fattar rätt.
Är till handbromsen så nu undrar jag om man måste köpa en komplett sats då ingår en ny sån tror jag.
Enda som behövs är den där justeringspinnen med kugg för allt annat är helt och fint

Mvh Jens
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen