• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Motor Peugeot J5 tempmätare

Gustavehnebom

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
45471
Medlemskap
2026
Hej! Har inköpt en Peugeot J5 Pillos 1987 där tempmätaren visar 90° direkt vid start och 130° när motorn blivigt varm.

Misstänker givarfel, och frågan är vart den sitter?

Om jag visste vart man bifogar bilder så hade jag gjort det.

Bilagor

• 20260210_154841.webp
    20260210_154841.webp
    495,5 KB · Visningar: 42
Senast ändrad:
Lossade kabeln till givaren och då visar mätaren "0"

Ok om den visar noll när givaren är bortkopplad, så borde det vara rätt klart att givaren är trasig och jordar mätaren lite redan även när det är kallt.
Man kan inte vara helt säker faktiskt för det kan vara något med lindningen i mätaren men ändå troligen givarfel, för när det är kallt så brukar sådana tempgivare inte ge någon resistans alls men ev. ibland lite kontakt så mätaren går upp på noll med tändningen på.
Har du kollat så den visar fullt med sladden mot jord/motorblocket också som jag skrev.....

Den större är till tempmätaren om du lossar den sladden så skall mätaren visa noll och om du lägger sladden mot jord så skall mätaren visa fullt.
Om du lossar sladden på den lilla givaren och håller den mot jord så skall en varningslampa tändas på panelen för övertemp i motorn.
AKTA RÖRET som kan vara mycket rostigt innifrån.

M.v.h. JANKRO.

Du kan ju även kolla lilla givaren och om den tänder varningslampan. Svår att veta om den ger varning vid lämplig för hög temperatur visserligen, men kan ändå vara bra att veta att funktionen finns.

Länken till givare ger troligen rätt givare, men den sitter ju i många äldre bilar så någon firma på hemmaplan borde ha den, Mekonomen kanske, men Autoexperten brukar vara bättre på att hitta delar till de här bilarna i sina "kataloger" faktiskt.

Det man mer kan nämna är ju att termostaten i bensinbilarna är bara på 82° faktiskt.
I kylaren sitter det en termokontakt som startar elfläkten i kylaren men den startar inte förrän en bit över 90° så om man står utan fartvind i köer så åker tempen på kylvattnet upp betänkligt om man inte byter ut termokontakten till lägre värde.

M.v.h. JANKRO.

Tillbaka
Toppen