• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Motor Peugeot J5 tempmätare

Gustavehnebom

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
45471
Medlemskap
2026
Hej! Har inköpt en Peugeot J5 Pillos 1987 där tempmätaren visar 90° direkt vid start och 130° när motorn blivigt varm.

Misstänker givarfel, och frågan är vart den sitter?

Om jag visste vart man bifogar bilder så hade jag gjort det.

Bilagor

• 20260210_154841.webp
    20260210_154841.webp
    495,5 KB · Visningar: 24
Senast ändrad:
Velkommen som medlem i klubben

På dette billede kan du se hvor du skal trykke for at uploade billeder. Siden kan du vælge at lægge ind som miniature, og så kommer det til at se sådan ud , hvor du kan trykke på billedet så det bliver større

Screenshot 2026-02-10 at 17-51-23 Motor - Peugeot J5 tempmätare Husbilsklubben.se.webp

Vilken motor sitter det i bilen? Och står nålen på 90 grader vid

Vilken motor sitter det i bilen? Och står nålen på 90 grader vid avstängd tändning?
Bensin.
Nålen står på 50 avstängd, på 90 vid tändning och 130 efter lite varmkörning. Detta vid minusgrader..
Reagerade på att nålen slog fram och tillbaka några gånger vid långkörning också, 130 till 50, 90 - 130. Så signalen från givaren känns ostabil, så skulle vilja felasöka den först.

Men frågan är vart den mäter, position på givaren.

Hej! Har inköpt en Peugeot J5 Pillos 1987 där tempmätaren visar 90° direkt vid start och 130° när motorn blivigt varm.

Nr 10 går till tempmätaren. Nr 9 till röd lampa för hög motortemp.
Var försiktig, röret som nr 10 sitter i brukar kunna rosta sönder. Jag skulle undvika att ta loss givaren. Röret är inpressat i topplocket. Tveksamt att det går att få tag på ett nytt rör.

Bilagor

• IMG_1739.webp
    IMG_1739.webp
    117,3 KB · Visningar: 7
Nr 10går till tempmätaren. Nr till röd lampa för hög motortemp.
Var försiktig, röret som nr 9 sitter i brukar kunna rosta sönder. Jag skulle undvika att ta loss givaren. Röret är inpressat i topplocket. Tveksamt att det går att få tag på ett nytt rör.
Tack! Ska även se över lite jordningar och se om det är problemet, har torkare som inte går på alla hastigheter också.. vart hittar jag dessa sprängskisser?

Bensin.
Men frågan är vart den mäter, position på givaren.
Det är lite olika för om det vore en diesel i din så skulle det sitta en peugeotdiesel i din Peugeot som har sitt utseende i andra finns det flera olika dieselmotorer. Men när det sitter en bensinmotor i den så finns det bara Peugeot bensinmotorer i dem vad det än står för bilmärke på motorhuven så då blir det lite lättare.
Om du står framför bilen och tittar in på motorn så sitter det faktiskt två tempgivare i motorn. På växellådssidan på topplocket sticker det ut ett rör som det går mindre slangar från/till (har inget att titta på så jag tar ur minnet...) där vid röret och i närheten på toppen så sitter det två givare en liten och en något större.
Den större är till tempmätaren om du lossar den sladden så skall mätaren visa noll och om du lägger sladden mot jord så skall mätaren visa fullt.
Om du lossar sladden på den lilla givaren och håller den mot jord så skall en varningslampa tändas på panelen för övertemp i motorn.
AKTA RÖRET som kan vara mycket rostigt innifrån.

M.v.h. JANKRO.

Nu var Herbet före, men det får stå kvar.........

Tack! Ska även se över lite jordningar och se om det är problemet, har torkare som inte går på alla hastigheter också..
Ja jorden kan vara stora problem på de här bilarna.
Tyvärr så kan även +spänningen vara svag för den går oftast genom knappar och spakar inne i bilen.
Ofta kan det vara enklast att använda originalkablarna som styrning till reläer och dra nya kablar från batteriet genom en säkringsbox till de nya reläerna som driver ex. både lyse och torkare och ev. även kylfläkten till kylaren som behöver ha kraft eller vara större varma sommardagar i köer m.m.

M.v.h. JANKRO..

Senast ändrad:

Hittade i rullarna

Bilagor

• 20230207T214010002.att.7028839800501604120.webp
    20230207T214010002.att.7028839800501604120.webp
    136,8 KB · Visningar: 6
Tillbaka
Toppen