peptekmail
HBK Intresserad
- Inlägg
- 22
- Kommun
- Sthlm
Hej
Har länge försökt lista ut varför det lite mer än 30 år gamla expansionkärlet i plast läcker.
Förra ägaren gav upp och körde utan värme
Eftersom problemet nu är löst behöver ingen annan göra samma felsökning då det läckte på inte mindre än tre! Ställen.
1 Utgående rör är klämt på plastbyttan och läcker. Den är inte delningsbart utan här körde jag expanderande polyuretanlim och ett bandage med vulktejp för att trycka in limmet i gliporna.
2 Muttern på undersidan klämmer en o-ring mot plastbyttan som har ganska mycket "skägg".
Ta av byttan och slipa botten jämn med ett fint sandpapper på en jämn yta.
Ersätt o-ringen med en större platt packning som tätar bättre och ha på lite fett.
3 Kanske ett resultat av tidigare övervåld men det finns en spricka i gängorna som inte går att laga på något vettigt sätt.
Gå loss med gängtejp på gängorna och kör några varv vulktejp på det översta varvet på gängorna.
När du spänner muttern kommer vulktejpen pressas mot byttan ovanför och packningen i botten fyller ut där, så även om det skulle läcka i gängan finns det både gängtejp, packning och vulktejp som stoppar.
Nu kan du börja provköra värmen i din husbil utan att det läcker vatten!
Kontrollera kylarvätskan, har det läckt mycket har det säkert fyllts på med mycket vatten genom åren.
Har länge försökt lista ut varför det lite mer än 30 år gamla expansionkärlet i plast läcker.
Förra ägaren gav upp och körde utan värme
Eftersom problemet nu är löst behöver ingen annan göra samma felsökning då det läckte på inte mindre än tre! Ställen.
1 Utgående rör är klämt på plastbyttan och läcker. Den är inte delningsbart utan här körde jag expanderande polyuretanlim och ett bandage med vulktejp för att trycka in limmet i gliporna.
2 Muttern på undersidan klämmer en o-ring mot plastbyttan som har ganska mycket "skägg".
Ta av byttan och slipa botten jämn med ett fint sandpapper på en jämn yta.
Ersätt o-ringen med en större platt packning som tätar bättre och ha på lite fett.
3 Kanske ett resultat av tidigare övervåld men det finns en spricka i gängorna som inte går att laga på något vettigt sätt.
Gå loss med gängtejp på gängorna och kör några varv vulktejp på det översta varvet på gängorna.
När du spänner muttern kommer vulktejpen pressas mot byttan ovanför och packningen i botten fyller ut där, så även om det skulle läcka i gängan finns det både gängtejp, packning och vulktejp som stoppar.
Nu kan du börja provköra värmen i din husbil utan att det läcker vatten!
Kontrollera kylarvätskan, har det läckt mycket har det säkert fyllts på med mycket vatten genom åren.