• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Peugeot J5 krångel med växellådan

O

OlleBergman

Guest
Hej!
Jag har köpt en Peugot J5 från 89 (2liters bensinare). Den är finfin men det finns problem så klart. Det går inte att växla ner till tvåan när bilen rullar, det skorrar och knakar så jag har undvikit tvåan helt på vägen hem från köpet. Initierade källor menar att det är synkringen som är problemet. Jag kan själv inte mecka och lådan är inte öppnad och kontrollerad så jag är långt ifrån säker. Jag ska börja i helgen med att byta olja och så för att se vad det ger så klart men min fråga är egentligen följande:

Jag har kollat runt och hört av mig till olika försäljare på nätet för att se om man kan hitta en ny låda att sätta in men det verkar torrt på marknaden och inte helt lätt att hitta en begagnad. Är det värt att lämna in lådan på reparation och försöka få den lagad? Vad skulle en kvalificerad gissning på kostnad kunna vara?Jag föredrar egentligen inte att varken byta eller laga utan vill bara kunna kryssa runt i vårt avlånga land i sommar och inte behöva oroa mig mer än nödvändigt för en rasad låda. Vad jag kan bedöma så funkar allt felfritt förutom just tvåans växel och framförallt vid nedväxlingar. Sen undrar jag också om det går att installera en växellåda från en diesel alternativt en från en med annan motorvolym?


Stort tack på förhand, Olle Bergman (ny här på forumet)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Du får öva på konsten att dubbeltrampa när du måste växla ner till 2an!
Från 60-talet minns jag att Saab tog fram en speiellt tunn olja (SAE 75) till V4-lådorna när man fick dålig synkronisering.
Och nu tänker jag svära i kyrkan! Biltema har en syntetisk VX-olja 75-140w, prova med den. Om inte Jankro har ett bättre förslag.
 
F

f.d. 53452

Guest
Du får öva på konsten att dubbeltrampa när du måste växla ner till 2an!
Från 60-talet minns jag att Saab tog fram en speiellt tunn olja (SAE 75) till V4-lådorna när man fick dålig synkronisering.
Och nu tänker jag svära i kyrkan! Biltema har en syntetisk VX-olja 75-140w, prova med den. Om inte Jankro har ett bättre förslag.
Helt rätt Göte. Om det är synkroniseringsringen så är det nog enda rimliga alternativet idag. Kan vara lite svårt för den som inte lärt sig som ung. Men om Olle lyssnar till motorljudet (jag utgår från att husbilen inte har varvräknare) när han kör i den fart han vill växla upp från tvåan så är det det ljudet/varvtalet han ska lyssna efter när han vill växla ner till tvåan. Sedan är det bara att öva in rytmen så kommer det. När tajmingen blir rätt så glider tvåan in. Det låter svårt men är en vanesak. För att öva så kan gärna Olle dubbeltrampa var gång han ska växla ned. Lycka till Olle!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
En äldre bil och kan inte skruva själv blir ju lätt kostsamt om något stort behöver fixas. Inte alltid det är ekonomiskt försvarbart heller.
Byta låda eller renovera den du har lär alla gånger kosta 5 siffrigt. Pengar du troligen inte får tillbaka när du säljer bilen.

Att börja med ett oljebyte verkar vettigt och är en relativt liten peng i insats. Jag skulle dock hälla i någon lite bättre olja som Omega 690 eller Redline när byte ändå sker. Kanske blir det tillräckligt bra och bilen kan rulla på många mil till utan större problem. Kanske får du "bara" mer tid att hinna hitta en fungerande prisvärd begagnad låda för byte till nästa vinter istället?
Sök på Omega och Redline i forumet så finns det att läsa.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kolla hur det är med växelspakens överföring ner till växellådan.
Precis ovanför växellådan sitter det en medbringare. Den är ansluten till lådan med en bult och mutter. Dra åt muttern om det glappar. Det är inte helt ovanligt att det glappar där. Dra inte åt för hårt.

Sen kan även själva axeln glappa i växellådan.
Finns att läsa i forum hur man kan åtgärda det.

Kopplingen kanske behöver justeras.
Kolla på kopplingsarmen under bilen. Där går det att justera spelet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Som Herbert skriver, slark i overføringen fra spaken til lådan kan lage den feilen og tvåan ligger slik til at det er den første en merker problemet på - en klarer ikke uten videre å presse synkringen i inngrep med normale rørsler av spaken.
 
F

F.d. 22252

Guest
Min bil från -89 hade ett glapp på 10cm i änden på växelspaken, man visste inte vilken växel som var i och det var väldigt svårt att få i. Lossade kopplingen av gummi och skruvade upp bussningen i lådan kunde då flytta på själva stryningen i lådan. Plötsligt klickade det till och problemet var borta, verkade som att man bytt gummikopplingen och lyckats få axeln att hoppa ur nedre delen av fästet så styrningen satt enbart i överdelen av bussningen.
Hade ju tur som en tokig och visste egentligen inte vad jag gjorde.
Bulten som håller ihop stången blir väldigt sliten om den sitter lite lös vilken den lätt gör med en så usel konstruktion. väldigt viktigt att den är ogängad den biten som går genom kopplingen stämmer det inte riktigt kan man avpassa med brickor. Och det ska inte vara en bult av kinametall typ bonnjärn utan gärna en hård. Den behövs nästan säkert bytas.
Sen slog jag i ett undermedel i lådan och de klickade bara i lätt efter ett tag. Efter ett antal mil gjorde jag oljebyte.
Kopplingen måste ju vara så justerad att den ska koppla ur helt långt innan pedalen är i botten, ibland finns det gummimattor och en massa skräp som minska slaglängden på pedalen bara att hiva ut det gör jag alltid på mina bilar.
Och som sagt motorfästena har en stor betydelse annars vrider sej hela motorn och spaken med. Viktigt att tomgången har rätt varv är det för högt så blir bilen svårväxlad.
Peugot J5 Alpha Jet 540-89
 
O

OlleBergman

Guest
Tack snälla för många bra tips och förslag. Jag ska upp till J5an under påsken och gå igenom alla era grejer så gott jag kan. Hoppas det blir bättre. Jag återkommer här efter påskhelgen med hur det gått. Hoppas det kan bli bättre utan att ruinera mig .
 

Lady_Zeppelin

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Luleå
Hej Olle och ni andra, vi har nog precis samma problem med vår Peugeot J5 -89, det skorrar och vibrerar i växelspaken när man lägger i tvåan, alla andra växlar går in fint. Kopplingen tog också lågt så jag spände vajern, den tar bra nu men problemet kvarstår, har du kollat något mer på din och hittat någon lösning?

Mvh
 
Toppen