• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Peugeot j5 2.5d 1991 tjuvstannar

Yohfred

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Lidköping
Hej igen!
Var ute på en lite längre trip för första gången i veckan. Har tidigare problem med att den drar in luft i bränslesystemet och dör ibland. Men detta har inte vart ett problem när den är varm.
Bytte kamrem och dieselfilter för 2 veckor sen. Det var ganska mycket skit/slem i filtret. fick även byta de igen då jag provmonterade en dieselfilterhållare från kina som inte passade. Tyckte även då på den korta tiden, att det kommit in mycket skit i "bottenburken" på filtret.
På vägen hem stannade bilen 3ggr vid korsningar och rondeller. Fick ställa mej mitt i 2 rondeller i anslutning till motorväg och gå ut för att pumpa fram diesel.
(när bilen var varm)
Tankade bilen på preem innan jag åkte hemifrån och såg att det var nån miljödiesel(utspädd) Blev tveksam först men såg under att de stod att de ska funka i alla dieslar. Var ca kvarts tank när jag fyllde på och åkte sedan 25 mil utan problem. Men dem 25-30 milen hem sen som den krånglade.
Märkte även att den hackade sig fram på 2an och 3an:s växel framförallt, när man gasade upp efter nedväxling. Tror det var i dessa skeden den dog.

Ägaren innan verkar inte kört speciellt mkt med den, så funderar på om det kan vara massa algblomning eller skit i tanken. Verkar ha gått ca 167 mil sedan 2018-06-18. Skall nämnas att det var fulltank i den när jag köpte den. Han sa att den kunde vara lite tjurig vid kallstart och han hade bytt lite bränsleslangar.

Kan det vara nåt med dieseln, eller är det bara tjuvluften som är problemet? Det har inte märkts tidigare som sagt. Läste lite om preemdieseln och vad jag kunde hitta så finns de ju folk som klagat på dieseln där med.

mvh johan
 
F

F.d. 22252

Guest
Man skriver att bränslet ska ha en "renande" effekt och det kanske är så att de tillsatser de blandar i på preem har det som biverkan och löser upp gamla avlagringar som följer med till filtret och en del kanske hittar in till pumpen.
Kan nog vara gammal diesel som är orsaken från början och problemet har nog funnits ganska länge. Finns ju medel att slå i dieseln som ska stoppa algbildning men nu har du förmodligen det i tanken redan. Båtar använder ju diesel utan tillsatser som vegetabiliska oljor som ställer till det.
Egentligen skulle du behöva tömma tanken, borde ju finnas någon tradarchaufför som har erfarenheter. Det hände ju mycket sånt för några år sedan med lastbilar som blev stående.
På min bil har jag aldrig sett någonting i botten på filterhållaren, tankat båtdiesel och utomlands fanns det inga tillsatser men det har börjat komma i både tyskland och frankrike men spanien hade bra diesel.
En nackdel med EU att byråkraterna ska ge sej på sånt de inte känner till eftersom den gröna sörjan spridit sej. Min närmaste mack heter Preem 200m bort tankar inte där.....
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kanske kan vara till hjälp

 
Toppen