• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Peugeot- eller Fiatmotor

Eric fal

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Finspång
Funderar över skillnader i kvalitet på Peugeot- eller Fiatmotorer. Knaus Platinum har Peugeotmotorn. Någon som har erfarenhet av Peugeots motorer i husbilar?
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag har Peugeot motor i min bil trots att modellen heter Fiat Ducato, det är bensinare och är motor som har sutit i Peugeot 504, en bra motor som kan ha många mil på nacken, min har till dags dato över 27000mil och drar ingen olja mellan bytena. Som du förstår bilen själv är gammal 33årig pärla med alla bekvämligheter som dagens bilar i miljonklassen :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Peugeot har en 2 liter PSA BlueHDI motor som finnes i utgaver fra 120 til 160 hk, Fiat tilsvarende 2,2 liter motorer 120 til 180 hk. Holdbarheten skulle være omtrent den samme.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag har Peugeot motor i min bil trots att modellen heter Fiat Ducato, det är bensinare och är motor som har sutit i Peugeot 504, en bra motor som kan ha många mil på nacken, min har till dags dato över 27000mil och drar ingen olja mellan bytena. Som du förstår bilen själv är gammal 33årig pärla med alla bekvämligheter som dagens bilar i miljonklassen :)

Eftersom trådskaparen nämner Knaus Platinum, utgår jag från att frågeställningen gäller husbilar av senare årsmodell, så erfarenheter av en 33 år gammal bil med bensinmotor med (troligtvis) lösa foder är av noll och intet värde för trådskaparen.

Pålle
 

Eric fal

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Finspång
Eftersom trådskaparen nämner Knaus Platinum, utgår jag från att frågeställningen gäller husbilar av senare årsmodell, så erfarenheter av en 33 år gammal bil med bensinmotor med (troligtvis) lösa foder är av noll och intet värde för trådskaparen.

Pålle
Det var väl bara en vänlig person som visade intresse för min tråd. Jag tar givetvis emot färskare synpunkter
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har ingen erfarenhet så jag kan jämföra. Men i vår 2012 pössl som vi haft i tre år så är snart det enda man inte behövt jävlas med eller laga Fiatmotorn som bara tuffar o går. Det närmaste Fiat- eller motorrelaterade problemet hittills är nog en trasslande kupéfläkt.
Bodelens alla system och (i vissa fall rappliga) lösningar är en annan historia...
Tror att om man ska köpa någorlunda ny husbil nuförtiden så är nog motorn i dagens husbilar det man kan oroa sig minst för så länge servicehistoriken är ok.
Det man ska fokusera på är hur bra bodelen är och kvaliteten på vatten, värme, kök, kyl/frys, avlopp, toa osv osv
 
F

F.d. 22252

Guest
Beror ju lite på hur man tänkt använda husbilen, långa resor till spanien med boende - eller bara resor i sverige. Motorn är nog fungerande i bägge fallen det är andra saker som blir viktiga tvärbädd eller längsbädd hur bekvämt det är när man blir äldre.
Framänden är ju nästan samma i de flesta husbilar. snurrstolar och en soffa som knappt går att sitta i eftersom den har bältade platser och ofta inte mycket användbar för många. Tror knappast den går att ändra på något sätt eftersom den är inskriven i besiktningsinstrumentet som en godkänd bältad sittplats, är man två kommer den knappast användas. Mest sånt att tänka på tycker jag. Hälsningar från Finspång
 

Eric fal

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Finspång
Beror ju lite på hur man tänkt använda husbilen, långa resor till spanien med boende - eller bara resor i sverige. Motorn är nog fungerande i bägge fallen det är andra saker som blir viktiga tvärbädd eller längsbädd hur bekvämt det är när man blir äldre.
Framänden är ju nästan samma i de flesta husbilar. snurrstolar och en soffa som knappt går att sitta i eftersom den har bältade platser och ofta inte mycket användbar för många. Tror knappast den går att ändra på något sätt eftersom den är inskriven i besiktningsinstrumentet som en godkänd bältad sittplats, är man två kommer den knappast användas. Mest sånt att tänka på tycker jag. Hälsningar från Finspång
Hej!
Vi tänker utforska norra Skandinavien även på mindre vägar och vill ha en max 6m som blir mer lättframkomlig. Så vi får fixa detta med tvärbädd. Jagar en Laika Ecovip med Fiatmotor i första hand. Andra alternativet är en Knaus 550 platinum med Peugeotmotorn som det finns betydligt fler av. Det bör väl droppa in fler i höst kan jag tänka.
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Hej
Vi fundera på att ev. byta bort vår plåtis Weinsberg 2017 (Fiatmotor)mot en Weinsberg caracompact 600 den har en Peugeot motor på 163 hk, men jag tvekar pga Peugeot motorn hur är den kvalitetsmässigt? Hade en gång en Peugeot som företagsbil tror den var på runt 160hk den krånglade en hel del när den passerat 15000 mil. detta var för ca 8-10 årsedan
Mvh Hasse o Annika
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej!
Vi tänker utforska norra Skandinavien även på mindre vägar och vill ha en max 6m som blir mer lättframkomlig. Så vi får fixa detta med tvärbädd. Jagar en Laika Ecovip med Fiatmotor i första hand. Andra alternativet är en Knaus 550 platinum med Peugeotmotorn som det finns betydligt fler av. Det bör väl droppa in fler i höst kan jag tänka.
Jag är 63 år och vi har tvärbädd, alkov och soffa med bältesplats. Helt ok att sitta på. Men allt i en husbil är en kompromiss.

Högt garage. Tycker det är lätt att hoppa i säng trotts det. På natten får jag åla över gumman för att gå på muggen. Men bara trevligt Hon får en puss på återresan och sen somnar vi om. Tvärbädd är toppen. Fel lutning på HB känns inte lika mycket som på långbädd som vi hade i förra husbilen.

Toppen med högt garage. Vi har hojarna där dom gånger dom är med. Underbart alltid rena och torra. Gott om plats för fiskesaker mm.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Anledningen till att dom flesta husbils tillverkare först byggde på Fiat chassin berodde ju på att Fiat motorn var bättre än motsvarande Peugeot/Citroen. Nu när det inte går att få fram tillräckligt med Fiat chassi så byggs det på fler märken. Fiats diesel motorer är väldigt mycket bättre än många andra fabrikat. Vi kör runt 300.000 mil om året sen många år tillbaka, har flest Fiat motorer men det är aldrig några motorproblem. Betydligt mer förekommande på andra märken, sen är väl inte Fiat felfria i övrigt men motorerna är oslagbara.
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Precis den känslan har jag också utan att veta, därför frågade jag husbilslandet om det inte finns Fiatmotorer till den typen vi var intresserade av?
Fick till svar att nu gäller Fiat motorn i deras nya bilar, men han var inte säker från vilken modellår det gällde ifrån, ska lyssna med Bergholms på måndag.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Anledningen till att dom flesta husbils tillverkare först byggde på Fiat chassin berodde ju på att Fiat motorn var bättre än motsvarande Peugeot/Citroen. Nu när det inte går att få fram tillräckligt med Fiat chassi så byggs det på fler märken. Fiats diesel motorer är väldigt mycket bättre än många andra fabrikat. Vi kör runt 300.000 mil om året sen många år tillbaka, har flest Fiat motorer men det är aldrig några motorproblem. Betydligt mer förekommande på andra märken, sen är väl inte Fiat felfria i övrigt men motorerna är oslagbara.
Oj. Imponerad över antal mil. Mäktigt. Hur hinner ni med det?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Med lite otur kan man få problem med det mesta. Jag hade två motorproblem med förra HBn, Fiat årsmod. 2005:
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Ja, vi har en Adria plåtis som är byggd på Citroën Jumper & således Peugot’s dieselmotor i 120hk utförandet. Finns även starkare versioner som någon nämnt ovan.
Jumper är Citroens systermodell till Fiat Ducato & den enda större skillnaden mellan dom är just drivlinan.
Vet inte varför andra hyllar Fiat så mycket, har själv ingen erfarenhet av Fiat.
Kan konstatera att vi hittills är nöjda, men å andra sidan är bilen från 2018 & har gått 2000 mil så det borde ju heller inte va några problem då.
Motorn är Peugot’s DW10 på 2,0 liter. Faktiskt en av världens mest sålda dieselmotorer för personbilar etc.
I grunden en motor som har hängt med från 1966 så nog finns det rätt lång erfarenhet hos Peugot av just diesel & årsvolymen är nog 2-3 miljoner motorer.
Att vår bil klarar sig med 0,78l/mil uppskattas också!
Har väl dessutom kamkedja, så slipper man reta sig på Fiat’s korta bytesintervall av kamrem.
 
Toppen