• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorn dör under färd, FIAT -05 2.8 JTD

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det har dykt upp ett intermittent fel på min gamla -05:a, ibland stannar motorn tvärt under färd. Det har skett vid olika hastigheter och situationer och med oregelbundna mellanrum.
Första tillfället var när vi var nästan hemma efter en utflykt. Jag fick för mej att det kanske berodde på en lite "brutal" nerväxling före en korsning, men den startade ju igen efter en kort paus ( <30sek). Nästa tillfälle var när jag var ute och åkte hemikring, samma procedur med paus och så startar den igen. På samma tur var jag ute på motorvägen när nästa stopp kom. Förargligt, men det går ju att starta den igen. Fast den här gången kommer jag inte mer en kanske en km innan stopp, och sedan max 100 m till nästa stop igen. Det får bli bärgning till verkstad. Där konstaterar de att det går bra att starta, de kollar felkoder och hittar en ovidkommande, provkör en sväng, allt OK. De kollar om de kan hitta någon glappkontakt osv, men ingenting hittas. Så jag hämtar bilen och kör hem, ca 1,5 mil. 2 km hemifrån stannar motorn och vill inte starta igen. Eftersom jag står på ett mkt olämpligt ställe så får det bli bärgning igen.
Naturligtvis startar motorn när den är på verkstaden igen. Lite provkörning igen, sedan kopplar de ur en effektbox, för att iallafall göra någonting och ev. kunna utesluta den. . Hämtar bilen, kommer ända hem denna gång :).
Nästa dag provkör jag en ytterrunda runt stan, drygt 4,5 mil, allt går som det ska. Ett par dagar senare kör jag en sväng igen, men den här gången kommer jag bara 8 km, motorn inte ens uppe i temp. Så effektboxen var det alltså inte, men motorn startar efter ca en timmes väntan så jag kommer hem för egen maskin.
Ett par dagar senare kör jag samma väg igen, men jag kör en kortare runda för att inte vara så långt hemifrån om något händer...
Rundan är på ca 1,5 mil, och ungefär mitt på andra varvet stannar motorn igen. Den här gången kommer motorn igång efter ca 10 min. paus.
Nästa tur går till Bossings, inget stopp på vägen, men fortfarande inga idéer på verkstaden om vad det kan vara för fel.

Så nu går frågan till detta forum, är det någon som har några idéer om vad det kan vara???
 
Lösning
Efter att spridare 2 blivit bytt så fungerade motorn mkt bättre, den gick 3-4 timmar i sträck innan den stannade. Och det gick alltid lätt att starta igen. Men bra blev det ju inte, så ytterligare en spridare anskaffades. Och med den på plats 4 går bilen hela dagen, tills man stänger av den.
Märkliga fel, men nu är det bara att hoppas att verkligen fungerar i fortsättningen.

(Jag trodde att det skulle ha gått åt en hel del diesel med all denna provkörning, men det har bara gått åt 10-12 liter enligt bränslemätaren.)

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Kolla så att du inte fått en tilltäppt avluftning på bränsletanken. Symtomen skulle kunna stämma med detta. Om du känner osäkerhet för hur du kollar detta så kan du kör med stängd luck över påfyllningen fast utan tanklock. Eller ännu bättre köp ett nödtanklock på tappen och kör med detta i stället för ordinarie tanklock. Funkar bilen då så har du hittat felet. Om du undrar vad ett nödtanklock är så är det en ersättning för ordinarie tanklock som passar på dom allra flesta bilar i väntan på att man får tag i ett tanklock till den aktuella bilmodellen om man tappat/glömt sitt tanklock. Vitsen med detta är att det inte håller tätt och då blir det ju en avluftning den vägen även om ordinarie avluftningen är tät.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Om bilen dör när du släpper gasen o motorbromsar är det sannolikt Egr ventilen som är boven. Är Det mer intermittent än så, så att det händer på jämn gas eller närsom , med olika gaspådrag kan det va något elrelaterat fel som sägs tidigare i tråden.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tanklocket borde kunna uteslutas. På 8km går det max åt dryga litern bränsle och den lilla mängden som tas från tanken kan inte vara tillräckligt för att ge ett sådant undertryck att insprutningen sätts ur spel.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hadde noe tilsvarende på en Peugeoth 305 diesel. Der var problemet en bøyning/vridning på slangen fra tanken til pumpen, pupen klarte å suge slangen flat så det ikke kom noe diesel gjennom. Det var endel verkstedbesøk uten at det hjalp før en mekaniker fant slangen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hittade det här.
Påminner om ditt fel.
Motorn stannade.

På slutet i inlägget står det att tillopps nippeln / slanganslutningen på bränslefiltret var full med en massa skit. Då blev det undertryck i bränslesystemet och det kom in luft.
Långt inlägg. Det räcker nog att läsa slutet.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Vad var det för felkod som verkstan hittade.
Problem med spridare 4. Kabeln till den är lite för kort (barnsjukdom), efter ett par verkstadsbesök har jag fått den förlängd, och efter felkoden bytte de även kontakten. Men det problemet visar sig som alltmer tilltagande misständning och dålig ork. Man kommer till verkstan iaf :)
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Jag har haft exakt samma problem med Fiat. Naturligt vis kollar verkstaden alla uppenbara felkällor som bränsle tillförsel osv.
Vid tredje stoppet kom en bärgare som sade att han ogärna ville bärga utan istället leta möjliga felorsaker: vi lossade spridarrör och körde runt motorn med startmotorn. Men inget bränsle kom fram. Han frågade om jag hade någon extra nyckel vi kunde prova. När vi bytte nyckel kom det genast fram diesel till det lossade röret. Om det var startspärren som spökade vet jag inte men det är väl troligt. I alla fall kom felet aldrig tillbaka.
BBa
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Hej Ingbe.

Har en 2.8JTD och hade exakt samma fel, bilen dog helt plötsligt och kunde starta efter en stund, fungera 10mil eller 5km sen dö helt plötsligt igen.
förra ägaren hade haft den på verkstad massvis med gånger utan att dom hittade felet, jag köpte bilen med tanken, hur svårt skall det vara, men gosse vad jag fick felsöka, det visade sig vara dålig kontakt i en koppling, kopplingen var under ratten, dvs under plastskyddet nere mot pedalerna, är tror jag 3 kopplingar, vita av socket typ, ta isär dessa 3 kopplingar spruta elektronikrengöring och tryck ihop dom igen, kan vara värt ett försök.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Snackade med verkstan idag, de fick tydligen lite felkoder som pekar på problem med styrenheten. Eftersom de har en enhet liggandes, ska de prova men att sätta in den, och sedan får jag väl provköra ett tag igen.
Det hade varit roligare att luffa runt lite i sensommarvärmen...
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det var inget fel på styrenheten, det gick lika illa ändå. En liten tröst i eländet är att det felar betydligt oftare nu.
I fredags var första inbokade tiden, dessförinnan har det bara varit "på lediga stunder". Man kom fram till att om man tog bort kabeln från spridare 2 så startade motorn i ett läge där man kan göra många startförsök utan att lyckas. Att ta bort kabeln från någon av de andra hjälper inte.
Så nu blir det att prova med en ny spridare 2, till det facila priset av drygt 5000 (original Fiat 11000). Håller tummarna :spinny:
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Efter att spridare 2 blivit bytt så fungerade motorn mkt bättre, den gick 3-4 timmar i sträck innan den stannade. Och det gick alltid lätt att starta igen. Men bra blev det ju inte, så ytterligare en spridare anskaffades. Och med den på plats 4 går bilen hela dagen, tills man stänger av den.
Märkliga fel, men nu är det bara att hoppas att verkligen fungerar i fortsättningen.

(Jag trodde att det skulle ha gått åt en hel del diesel med all denna provkörning, men det har bara gått åt 10-12 liter enligt bränslemätaren.)
 
Lösning
Toppen