• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Petzval-objektivet tillverkas igen

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Porträttobjektiv från 1800-talet tillverkas igen.

PRYLNYTT
1840 konstruerade matematikprofessorn Joseph Petzval dåtidens mest ljusstarka objektiv. Petzval-objektivet gav skärpa i mitten och en kraftig oskärpa i kanterna, vilket passar för porträtt. Nu börjar objektivet tillverkas igen.
Lomography har samlat in över en miljon dollar genom en så kallad kickstarter-kampanj för att kunna starta produktionen av Petzval-objektivet.

Objektivet har ljusstyrka f/2,2 och använder lösa bländaröppningar som sticks in i ljusgången från sidan av objektivet. Precis som originalet tillverkas objektivet i mässing.

image.jpg
Kanske något för Jappe?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Petzval-objektivet tillverkas igen

Min absolut sista systemkamera är till salu på Tradera nu så det lär inte bli aktuellt! För övrigt anser jag att skärpa bör finnas även i kanterna på bilderna. Jag blir aldrig någon Lomograf!

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Petzval-objektivet tillverkas igen

Oskärpa i kanterna får man genom att försiktigt smörja lite Vaselin eller petroleum jelly på linsens ytterkant.
Se där hur man sparar in pengar för en ny optik.
:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Petzval-objektivet tillverkas igen

Bedre i dag å la et program gjøre jobben i ettertid. Objektivet var et fremskritt i 1840, passe i 1900 - så hvorfor bruke penger på en replika i dag om en har et kamerahus som kan ta imot det.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Petzval-objektivet tillverkas igen

Oskärpa i kanterna får man genom att försiktigt smörja lite Vaselin eller petroleum jelly på linsens ytterkant.
Se där hur man sparar in pengar för en ny optik.
:)

Detta var ett känt knep före digitalkamerans tid men man smorde vaselin eller näsfett på ett filter inte direkt på optiken.

Idag finns det en uppsjö av appar som klarar detta på ett mycket mer raffinerat sätt.
 
Toppen