• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Personlig integritet kontra Fånga bovarna

B

Boxer

Guest
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Ja Jappe, du har helt rätt!
Som riktig motorcyklist

Vad är en riktig motorcyklist?
Är man en bättre människa om man flyger fram på en plastraket än om man tuffar fram på en personligt byggd H-D.
Fördomar finns det om alla grupper i samhället och dom om husbilsfolket är inte så snälla dom heller.
Man ska nog inte slå sej för bröstet och tycka att man är en bättre människa än andra.
Alla har vi nog någon gräns för hur övervakade vi står ut med att vara även om den gränsen varierar.
Man kan ju börja kolla vad vi handlar, äter vi nyttig mat eller kommer vi att kosta sjukvården pengar. Eller varför inte kolla hur mycket vi handlar på bolaget och sätta stopp när myndigheterna tycker det räcker.
Möjligheterna är oändliga.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Ska man dölja att man äter hamburgare på Max??? Vi tittade in där en gång för ett tag sedan och jag tyckte att deras hamburgare var jättegod! Dessutom var kaffet gratis och gott och höll inte 100 grader som det gör på MacDonalds! Kolossal skillnad mot det andra skräpet som tillhandahålls av konkurrenterna!

Jappe
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Jag tycker nog att alla bilar & medborgare ska ha en gps. som kan skicka ett meddelande till polisen, Skatte myndigheten, arbetsförmedligen, sjukkassan, bolaget. arbetsgivare, kört för fort, sjuk, varit hemma, inte gått mot rött ljus, kört för fort, varit på bolaget för ofta, sjuka barn. Oj nu tog det stopp, finns säkert fler fördelar.
Det fiffiga är om man har autogiro, så dras det från konto om man skulle missa något.
Det som är kvar på konto, kan man ELDA UPP. ingen vet om detta. Men dom kan ligga i madrassen.
Ha Ha.
Inga bovar kvar.
Fan va enkelt. för alla.

Kram på er
Skoogis
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Vi alla som inte har nåt att dölja, kör vi aldrig för fort eller ska det bara gälla dom andra men inte mig?
 
F

F.d. 55464

Guest
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Tänk, vad alla är duktiga !
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Tycker tråden har spårat ut lite. Min frågeställning var i grunden:

Hur mycket kontroll över medborgarna vill vi lämna till de som har makten och myndigheterna dom styr över?

Med tanke på att de styrande skiftar och att omvärlden ibland kan vara orolig. Är det då bra om vi skapar system som övervakar medborgarna i minsta detalj?

Det är klart att i en perfekt värld där de styrande är en demokrati och en spegling av folket, kanske det inte gör så mycket. Men även Sverige har haft IB affären och andra verksamheter där Säpo och andra myndigheter har varit ute i gränszonerna vad som borde tillåtas mot medborgarna.

Skulle Sverige få makthavare som missbrukar makten så är det inte så kul med ett övervakningssamhälle. I modern tid har vi i vår närhet flera exempel. Östtyskland, Rumäninen, Sovjet, m.m..

Många gånger förs långa politiska diskussioner om samkörning av register. T.o.m när staten ska samköra sina egna register.

Konstigt att Polisen tillåts att skapa möjlighet att registrera alla fordons rörelser i Sverige utan en stor politisk debatt med efterföljande demokratiskt beslut i riksdagen som fallet var med IPRED.

Jag stör mig på att polisen själv kan starta ett sådant projekt med enbart stöd av departementet.
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Rent mjöl i påsen. Det är en floskel som ofta rapas upp som ett mantra i dessa sammanhang.
Vad ni som säger så måste ha klart för er är att det ni menar med rent mjöl i påsen kanske inte definieras på samma sätt, av de som under kommande tider kan ha tillgång till övervakningen. Det kanske är precis tvärtom. Då sitter ni plötsligt illa till med era blottade privatliv.

Enda anledningen att vara obekymrad inför detta är att ni själva då tänker vända kappan efter vinden och byta åsikter och vanor så att man även under nya, andra omständigheter har "rent mjöl i påsen".

Sånt bekymrar mig.

Någon expert på terroristbekämpning är jag inte. Men har svårt att tänka mig att en ytterligare ökad övervakning och kartläggning av varje privatperson verkligen skulle hjälpa om det smäller.

Värre är då mångas behov av att bevaka och ttillrättavisa varandra i tron om att allt man själv gör alltid enligt alla definitioner är rätt.

Torbjörn
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Rent mjöl i påsen är inte en floskel som rapas upp som ett mantra, Torbjörn! Det betyder att man försöker följa rikets lagar i största möjliga utsträckning. När det gäller trafiken så är det alla hänsynslösa bilister som tvingat fram övervakningen! Hade folk kunna uppföra sig på vägarna så hade kamerorna inte kommit till! Vi får vad vi förtjänar! Samma sak gäller alla vägbulor! Det är ett ganska litet hänsynslöst klientel som förstör för alla andra och att sätta åt sådana personer är OK!

De som är laglydiga har inget att förlora på en tuffare trafikövervakning! De som skiter i lagar och förordningar kommer att få det tuffare i framtiden! Jag tycker det är bra!

Vad gäller övervakning av folket i stort så har det väl ingen större betydelse om den bedrivs elektroniskt eller via en massa tjänstmän trogna systemet!

Jag tror att grunden till att SirMcLain tog upp det här ämnet är att hans taxiförare får många fortkörningsböter! :D:D:D

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Personlig integritet kontra Fånga bovarna

Jag är kluven. I grunden måste rättsäkerheten sättas främst.
Även i vårt samhälle finns det korrupta och oärliga poliser som utnyttjar sina befogenheter för sina egna syften. Också ärliga poliser gör ibland felbedömningar under brottsutredningar som drabbar oskyldiga. Därför måste rättsystemet ha strikta gränser för vad polisen får och kan göra.

Samtidigt är det väldigt frustrerande att många brottslingar regelmässigt kommer undan med grova brott på grund av att polisen inte kan använda all sin kunskap och alla sina möjligheter i rätten. Brottsoffers rättigheter kränks dagligen på grund kraven på rättsäkerhet – för både oskyldiga och brottslingar. Även brottslingar har rätt att förvänta sig att bara dömas för de brott de faktiskt begått.

Men jag vill inte leva i ett samhälle där en allför duktig polis visserligen sätter fast fler kriminella men samtidigt skadar och sätter dit fler oskyldiga som t.ex. råkar vara på fel plats vid fel tillfälle.

Övervakade är vi redan, både av staten och av kommersiella aktörer. Massor av info finns lagrad i datasystem som visar var kreditkort använts, bensinkortsanvändning, mobiltelefonerna visar hela tiden var vi befinner oss. Affärskedjorna kan följa våra inköpsvanor i detalj. osv osv.

Om man sammanställer alla dessa data och lägger till myndigheternas registerinformation, sjukvårdens register m.m. kan man kartlägga allas våra liv in i minsta detalj. Om det fanns garantier för att informationen aldrig någonsin skulle kunna missbrukas, stjälas, säljas eller utnyttjas på andra oseriösa sätt, ser jag egentligen inget problem med att informationen tas fram. Men nu är det ju så att några sådana garantier inte finns och aldrig kan ges.

Att lägga till ytterligare en möjlighet till övervakning via bilder från fartkamerorna bara för att det är tekniskt möjligt är jag skeptisk till.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15177

Guest
Sv: Personlig integritet kontra Fånga bovarna

Jag tror det till stor del är en generationsfråga (men självklart och glädjande finns det även många äldre som tänker på frihet & rättvisa) då t.ex ipred och liknande övervakningsförslag inte lett till protester från den äldre (bestämmande i riksdag/regering) men däremot från de lite yngre som faktiskt förstår innebörden bättre än de äldre som inte är lika insatta i den digitala värld vi nu lever i.
eller se på domen i "the pirate bay" rättegången som egentligen innebär att även sökmotorer som t.ex google borde fällas då du även där kan söka upp olagligt material precis som på tpb.

och visst kommer mycket från dubbelmoralens usa som de tvingar igenom i resten av världen, vi sitter fint och accepterar allt som de slänger till oss tyvärr utan att granska vad det verkligen innebär...

generell kameraövervakning är verkligen i gränslandet, se på england. visst kan övervakningen av allmänna miljöer stoppa brott men hur känns det för ett nykärt par som smyger undan i en park för lite "hångel" och veta att de här sitter folk och tittar på i en övervakningscentral..... kanske t.o.m hamnar på "tuben" i en framtid.... vissa länder har även diskuterat att sälja information från t.ex trafikkameror till företag,skrämmande! tänk t.ex du jobbar på ett företag men tänker söka nytt jobb. du åker dit på intervju och några dagar senare blir du inkallad till din chef som undrar varför du varit där? låter inte som en framtid i min smak!

och farthinder är alltså en kollektivbestraffning? är det ens tillåtet i sverige?
borde de då inte vara utformade så att även bussar som väldigt ofta kör för fort drabbas? nä just de, deras arbetsmiljö blir ju sämre av dessa bulor så då tog man fram de som bara drabbar mindre fordon, grattis alla som jobbar med att köra bil!

Och JA jag kör motorcykel. och det kanske är så att vi gillar frihet lite mer än andra... ?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Personlig integritet kontra Fånga bovarna

Vissa grupper tycks "synonymisera" frihet och kriminalitet! För de allra flesta är frihet att slippa brottslingarnas frihet!

Jappe
 
F

F.d. 2945

Guest
Sv: Personlig integritet kontra Fånga bovarna

Personligen ser jag det som extremt fel att kartläggahur alla bilister i Sverige rör sig, även om motivet tycks gott.

I princip leder all dataregistrering till tre saker:
1. Data används.
2. Data används fel. (Eller rätt, enligt nya regler som skrivs för att tillåta det. Ändamålsglidning helt enkelt.)
3. Data läcker ut.

I Sverige monterade vi kameror med löftet "De kommer bara registrera den som kör för fort", sedan börjar vi diskutera att registrera alla.

I England (om jag inte råkat blada ihop länderna) är det inte bara så att man registrerar alla som passerar, det finns minst ett tillfälle där ett köpcenter lyckats köpa uppgifter om vilka som kört förbi (i deras fall för att skicka ut reklam till de som passerar).
På samma sätt kommer vi dels att se läckor, och dels att se fler ändamålsglidningar. Data som finns kommer att användas...

Men det som oroar mig mest är att vi inte vet vilka makthavare vi kommer ha i framtiden. Även en viss världskänd herre i Tyskland (lite före min tid dock) blev demokratiskt vald av ett folk som inte visste vart det var på väg. Om vi gör ett sådant misstag i dagens Sverige så har vi dessutom gett dessa makthavare färdiga verktyg för att hålla koll på folket, både digitalt och fysiskt.

Det är skitsvårt att väga för/emot många tekniska steg, men vi måste vara försiktiga men vi måste vara försiktiga med vad vi ger upp, vägen till helvetet är fylld med goda intentioner.


Och ehm, förlåt för textvägg. ;)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Personlig integritet kontra Fånga bovarna

Skulle vi få för oss att välja en ny "Hitler" som ledare i Sverige så blir nog den elektroniska övervakningen ganska ointressant i sammanhanget! ;)

Ännu ett egendomligt argument för att hindra Polisen att använda sig av moderna hjälpmedel för att stävja brottsligheten. De andra argumenten, motorcyklisternas hotade "frihet" och att älskande par kan bli avslöjade, räcker inte för att hindra utvecklingen, tycker jag!

Jappe
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Personlig interitet kontra Fånga bovarna

Rent mjöl i påsen är inte en floskel som rapas upp som ett mantra, Torbjörn! Det betyder att man försöker följa rikets lagar i största möjliga utsträckning. När det gäller trafiken så är det alla hänsynslösa bilister som tvingat fram övervakningen! Hade folk kunna uppföra sig på vägarna så hade kamerorna inte kommit till! Vi får vad vi förtjänar! Samma sak gäller alla vägbulor! Det är ett ganska litet hänsynslöst klientel som förstör för alla andra och att sätta åt sådana personer är OK!

De som är laglydiga har inget att förlora på en tuffare trafikövervakning! De som skiter i lagar och förordningar kommer att få det tuffare i framtiden! Jag tycker det är bra!

Vad gäller övervakning av folket i stort så har det väl ingen större betydelse om den bedrivs elektroniskt eller via en massa tjänstmän trogna systemet!

Jag tror att grunden till att SirMcLain tog upp det här ämnet är att hans taxiförare får många fortkörningsböter! :D:D:D

Jappe

Ren mjöl? Tja! Om polisen hade installerat en våg med kamera vid varje rödlyse som skickar böter automatiskt vid varje överlast till fordonsägaren. Då är nog halva HBK inte helt lagliga.

Skulle det vara att kränka den personliga integriteten?
;)
 
Toppen