• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Personbil 2.

F

F.d. 418

Guest
Sv: Personbil 2.

Titta på körkortets baksida. Där står det troligen fortfarande att B-behörigheten erhölls 1957 och då får du köra "tung" PbII. Det är om körkortet dragits in efter 1 juli 1996 som det blir problem. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 209

Guest
Sv: Personbil 2.

Tack för info. Det stämmer B står för sig med sitt gamla datum.
 
F

F.d. 55276

Guest
Sv: Personbil 2.

Jag hade tur i oturen,att få tillbaks mitt utfärdandedatum av b-kort när jag tog mitt BE-kort,(nya kortet efter en indragning år 2000 stog det utfärdat 2000 på baksidan,men på BE-kortet,har jag fått tillbaks ursprungsdatumet(-76)
Poliserna borde vara tacksamma för undantagssreglerna,när vi måste vara rädda om våra körkort!
 
F

F.d. 6586

Guest
Sv: Personbil 2.

Appropå indragning av körkort.
Efter en kortare körkortsindragning 1992 stod det 1992 på baksidan av kortet

Efter ytterligare en dålig dag förra sommaren då de drog kortet för en kortare period har datumet på baksidan ändrats till ursprungsdatumet som var lååångt före -92

Är det så att tolkningen av indragen B-behörighet är om kortet dras in så länge att du måste ta om kortet (12 månader)??
 
F

F.d. 55276

Guest
Sv: Personbil 2.

Nej,tyvärr gällde det i mitt fall vid vanlig fortkörningsindragning (3 månader,kortat till 2 månader),som jag fick nytt datum på baksidan av kortet,så det verkar vara rena lotteriet med hur dom bedömmer!
(+ hur jag fick tillbaks datumet när jag tog E-kortet?)
Jag har även C-behörighet,men behöver BE för att dra tungt släp efter min
4 ton husbil (Har en emailsvar från Vägverket som bevisar att det är tillåtet med mig i husbilen)
Behöver jag tala om att jag kör laglydigt nu?
(Jag drar tävlingsbil på släpet,så jag kör fort där det är säkert i stället!)
 
F

F.d. 209

Guest
Sv: Personbil 2.

Vet någon följande. Om jag kan höja totaltviken till 3850 kg och jag har B-kort långt tidigare än 1996, gäller då mitt körkort i övriga Europa eller enbart i Sverige?
Aej65225
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Personbil 2.

För att den skall gälla i övriga Europa så måste du ha översätningar på olika språk som säger om våran svenska undataget.Gällande är väl att C-kort krävs för vikter över 3500kg i övriga Europa.
Mvh/Zlatko
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Personbil 2.

Det finns ett EU dokument som beskriver alla nationella undantag, däribland det svenska körkortsundantaget för personbilar över 3,5 ton.

Detta dokument som finns på det flesta språk inom EU kan kosnadsfritt laddas ner som Pdf-fil från bifogade länk.

http://bookshop.europa.eu/eGetRecords?Template=Test_EUB/en_publication_details&UID=134476

På sidan 24 i "Part 2" av respektive språk finns det svenska undantaget beskrivet.
 
F

F.d. 6424

Guest
Sv: Personbil 2.

Hej Alla. Har läst mycket om Personbil2 här på forumet eftersom jag tänkte ta upp min Dethleffs 6971 2002 till 3850 kg. Vet inte ifall det är upptaget i forumet innan ( Jag har letet )

När jag kollar på Vägverkets sida står där:

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 gav även rätt att köra personbil
med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta
datum. Det är inte Vägverket som avgör om denna övergångsbestämmelse till
körkortslagen ger rätt att köra personbil klass II utan rättstillämpande myndigheter
(åklagare/domstol).

I mitt mail till VV skriver jag:
Vad gäller för personbil 2 jag förstår inte texten?

Svar från VV:
Om man får köra personbil klass 2 med en totalvikt över 3,5 ton med behörighet B som
är utfärdad före den 1 juli 1996 är inte rättsligt prövat. Därför går det inte att
säga huruvida detta är tillåtet eller ej.


Jag tycker det är konstiga regler: Är jag olaglig eller inte??
Kan inte myndigheter skriva klara och tydliga regler!

På min fråga om det är tillåtit att framföra PB2 i Europa svarar VV:
Vad som gäller i andra länder kan vi inte svara på då vi inte har tillgång till
andra länders uppdaterade regelverk.

Jag trodde att det som gällde i ett EU land gäller i alla EU länder.

HJÄLP
Skall jag ta upp den till 3850 eller behålla den på 3500. Jag blir så osäker när myndigheterna velar så.

Hur kan man göra en rättslig prövning? Skall man be polisen bötfälla en innan något händer?

Rickard
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Personbil 2.

Jag resonerar precis som dig. Tvekar.
Omtypning blir tidigast nästa vår på vår bil.
Jag anser att fördelarna är fler att ha den kvar som LB.
Men som sagt det finns ett stort och mycket viktigt skäl att ha den som PB2 och det är lastvikten. Och det väger tungt (på två sätt).

Kan man hålla koll på vikten så finns inga fördelar alls med PB2. Men det kan vara svårt.
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: Personbil 2.

På väg hem från träffen hos Zimba körde jag in på vågstationen utanför Borås. Till min fasa visade tavlan på 3720kg. Då hade vi halv tank diesel och halv tank vatten, mindre kläder och mat än som blir på semestern. För övrigt är det sparsamt med övrig utrustning. Man kan undra hur de vägt in bilen från början då jag skall kunna ha 350 kg last. Nu har jag talat med Alko och fått hem papper för uppvägning till 3850 kg . 15 okt blir det besiktning. Har C kort så det förändrar det inte så mycket. Man kan fråga sig hur många bilar som kör med övervikt. Åk in på någon av vågstationerna om ni vågar:wink: det är gratis och alltid öppet.
 
Inlägg
508
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2024
Sv: Personbil 2.

Jag har försökt att komma till någon vågplats för att väga men de är alltid stängda. Tänker då på den i Göteborg, den i Heberg samt den utanför Borås. Har frågat vägverket på förra Elmia-mässan varför de inte är öppna och fick då till svar att vissa saboterar och har sänder vågutrustningen.
Är så inte fallet nu utan att de har öppet så vore jag tacksam att få veta detta.
Vågade hälsningar fårn Anne-Louise
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Personbil 2.

Åk till bilprovning och be om att få provväga bilen.

;) Har gjort det flera gånger och det har alltid gått bra;)


Jag mailade faktiskt VV och frågade om dom hade koordinater på sina vågstationer men det hade dom tyvär inte.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Personbil 2.

Vågstationerna på E22 mellan Gårstånga och Hurva samt på E6 vid Helsingborg ser ut att alltid vara öppna. Har själv varit därinne flera gånger och kollat vikten som för övrigt alltid är över 3500 kg. Nu blir det omregistrering till 4000 kg.
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: Personbil 2.

Både den i gbg, vid gasklockan och viared i borås har ingen betjäning men har fungerat när jag besökt dom, Det har bara varit att köra upp på vågen och titta på skyllten hur mycket jag vägt.:D
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Personbil 2.

samma gäller vid e4, markaryd norrgående, och helsinborg e6 södergående (innan avfart till helsinborg S)
 

alfire

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
451
Medlemskap
2024
Sv: Personbil 2.

Hejsan!
Kan någon enkelt förklara vad det är för skillnad mellan 'husbil PB' och 'husbil PB klass 2'.
Tack/Irene

... en senare fundering...
Kan det vara så "enkelt" att 'husbil PB' = upp till 3500kg, och 'husbil PB2 = över 3500 kg?
 
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Personbil 2.

Hej Nebrer.

Du skrev "Kan inte myndigheter skriva klara och tydliga regler!"

Jag har med intresse följt denna diskussion om körkortregler för personbil över 3500 kg.

Fram till 1996 så har man kört alla personbilar oavsätt vikt på ett b körkort. Vad jag vet så har de inte varit några diskussioner beträffande detta. När den nya körkortslagen kom 1996 så gjorde man ju om reglerna. Förändringen som vållat sådana diskussioner var att man satte en gräns på personbil till 3500 kg. I samma lag så finns en övergångsbestämmelse som säger att körkort som är utfärdat innan denna lag trädde i kraft gäller enligt den gamla lagen.

Detta är solklart och ingen har ifrågasatt detta under de 11 år som lagen varit i kraft. Jag tolkar lagen som att det är fritt fram att framföra alla personbilar oavsett vikt på körkort utfärdat före 1996 då den nya lagen trädde i kraft.

Till saken hör att landets samtliga polismyndigheter, med reservation för någon enstaka, har eller har haft fordon som är registrerade som personbilar med en vikt över 3500 kilo. Dessa fordon framförs i daglig verksamhet av polispersonal med b-kort enligt övergångsbestämmelsen i körkortsslagen. Detsamma gäller personal i räddningsstjänsten som med b kort kör personbilsregistrerade ambulanser med vikt över 3500 kg.

För mig finns inga tveksamheter beträffande detta. Jag är övertygad om att ingen polis i sverige skulle rapportera någon som kör en tung personbil och åberopar övergångsbestämmelsen. Är lika övertygad om att ingen åklagare skulle driva ett sådan ärende till åtal.

Jag förmodar att det kommer nya körkortsregler vad det lider och att det då i klartext kommer att framgå vad som gäller för de olika personbilsklasserna. Den diskussionen och dialogen med vägverket som förekommer "väcker den björn som sover".

Jag tror att det är omöjligt för lagstiftaren att förutsäga alla konsekvenser en lagändring får. Det finns alltid någon som hittar ett kryphål.

Sammanfattningen av detta är, ur min synvinkel, att den som är tveksam att höja totalvikten på sin husbil med rädsla att inte få framföra den med sitt körkort tänker om.

Kenneth
 
F

F.d. 6424

Guest
Sv: Personbil 2.

Sammanfattningen av detta är, ur min synvinkel, att den som är tveksam att höja totalvikten på sin husbil med rädsla att inte få framföra den med sitt körkort tänker om.

Kenneth
Tror du (ni) Att det helt plötsligt kan bli förbjudet att framföra en bil som man har brukat i flera år??


Rickard
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen