• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Personbil 2.

F

F.d. 8036

Guest
Sv: Personbil 2.

Jag har talat en hel del med sakkunniga på vägverket när det gäller detta och man har väl mer eller mindre medgivit att de som satt med i finansdepartementets utredning inför den nya skatteklassen PB2 har sovit på lektionen och att effekten av densamma avseende behörigheten att framföra tunga fordon helt klart ej var önskvärd från vägverkets eller någon annan myndighets sida. Dom aspekter man lägger på detta från Vägverket är enbart med avseende på trafiksäkerheten och det får man väl ha en viss förståelse för. Nu är det ju faktiskt fritt fram att framföra dessa fordon i 110 km (120 km på en del av E6) utan någon begränsning när det gäller vikten.

Vidare har vägverket reserverat sig och vill inte säga att det är fritt fram med hänvisning till övergångsbestämmelsen eftersom PB2 inte fanns när bestämmelsen infördes och man menar därför att man kan inte säga 100% hur en domstol skulle döma i ett eventuellt rättsfall. Det är ju inte bara det bokstavliga utan också intentionen med bestämmelsen som man tar hänsyn till.

Det händer nog heller ingenting förrän den dag det händer en allvarlig olycka med dödsoffer som kan hänskrivas till att ett mycket tungt fordon framförts i mycket hög hastighet med hänvisning till undantagsbestämmelsen.

Vad jag mest vänder mig emot i hela det här är att myndigheter och lagstiftare inte gjort något åt det faktum att praktiskt taget alla 3,5 tonnare idag körs runt med överlast och insett att verkligheten idag ser helt annorlunda ut. Man borde naturligtvis för länge sedan höjt gränsen för lätt lastbil till i alla fall minst 4250/4500 kg.

För övrigt är det länge sedan 'björnen' vaknade och det är väl viktigt att veta vad som gäller innan man bestämmer sig för att investera x antal tusen kronor i en omregistrering.
 
Senast redigerad av en moderator:

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Personbil 2.

Hej Skipper

Jag har full förståelse för att vägverket ser på olika regelverk utifrån ett trafiksäkerhetsperspektiv. Min uppfattnig är att när det gäller pb2 och möjligheten att få köra fortare har sån liten betydelse i trafiksäkerhetsammanhang att det inte är mätbart.

Vad vi talar om i allmännhet och i denna tråd är ju att registrera om en bil som redan idag får köra enligt hastighetsbegränsningarna. Sedan finns det ju alltid andra fordon med totalvikter upp mot 10 ton och högre som rent teoretiskt skulle få köra 110 km på motorvägen när de är registrerade som pb2.

Trafiksäkerhet på våra vägar handlar mycket om attityder och att visa omdöme i trafiken. Det går inte att få en nollversion med regelverk och ombyggnationer av trafikmiljön.

När man sedan talar om att det kostar x antal tusen kronor att göra en omregistrering så får man sätta det i förhållande till vad det skulle kosta att bli rapporterad för att köra omkring med ett fordon som överskrider totalvikten med x antal kilo.

Detta är mina helt personliga synpunkter och jag vill inte på något sätt uppmana någon att pröva regleverket vad beträffar att omregistrera en lastbil till pb2. Det finns både för och nackdelar med en sådan omregistrering.
 
F

F.d. 15051

Guest
Sv: Personbil 2.

Hej Nebrer!

Jag har precis varit nere i Tyskland och köpt en husbil (Eura Mobil 742) med en totlavikt på 4500 kg. Innan jag åkte ringde jag och pratade med vv om vad som gällde vid min import. Bl a tog jag upp det här med Personbil klass 2 och enligt den kvinna jag pratade med så spelar det längre ingen roll om körkortet blir indraget eller ej. Det år kortet ursprungligen är utfärdat är det som gäller även när man återfår det. Hon förklarade att det uppstod orimliga situationer när bilister plötsligt inte längre fick köra det fordon som de kört i flera år. Av den anledningen kommer körkortens ursprungliga utfärdelseår alltid att gälla. Om du blir av med kortet så illa att du måste ta om det igen så kan det naturligtvis ha ett nytt utfärdelseår (min egen gissning).

Mvh
/P-M
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen