• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pejla digital-TV-sändare eller Wi-fi

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
Jag undrar hur jag skall hitta digital-TV-sändare. När det gäller satellit-TV så kan man använda en så kallad ”beeper” och när det gäller trådlöst data så visas tillgängliga nät mm på skärmen. Men när jag försöker hitta en digital-TV-sändare på en ny ort så måste jag göra en tidsödande kanalsökning varje gång jag ändrar riktningen på antennen.
//Conny

PS
Jag har även funderat på att skippa min TV och förlita mig på ”play” i datorn. Är det någon som vet hur det är med TV-sändningar över datanätet på kontinenten?
DS
 
F

F.d. 29916

Guest
Sv: Pejla digital-TV-sändare eller Wi-fi

Kolla hur andra antenner är riktade och ställ in din antenn efter dem. Kanalsökning måste du göra då du ser på marknätet. Det är olika frekvenser beroende på var du befinner dig.
Hvh
Göran
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Pejla digital-TV-sändare eller Wi-fi

Hej!
Jag har även funderat på att skippa min TV och förlita mig på ”play” i datorn. Är det någon som vet hur det är med TV-sändningar över datanätet på kontinenten?
DS

Hej!

Tror inte det funkar med Play fuktionen/TV sändningar från Sverige över internet i utlandet.
Troligen beroende på rättighetsavtal!

Ha det gott!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Pejla digital-TV-sändare eller Wi-fi

Play kanalerna fungerar perfekt om man har bra uppkoppling. Nästan allt ligger ute.
Live rapport 19.30 varje kväll! Det är nog mest långfilmer som är rättighetsbegränsade!
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Pejla digital-TV-sändare eller Wi-fi

Jag läste i en tidigare tråd om att koppla upp sig över en annan server som finns i Sverige. Jag fick aldrig ihop det då. Kanske en ny förklaring kan hjälpa.

Under våra 10 veckors resa under hösten har vi haft glädje av SVT play. Men vi kunde konstatera att även nyhetssändningar ibland var delvis stoppade av rättighetskäl.

Fungerar med play, ja ibland och inget att lita på.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Pejla digital-TV-sändare eller Wi-fi

Det finns program som gör att man kan lura serven och även se de program som är geografiskt begränsade. Har inte haft behov att testa detta!

Detta med Play verkar öka nästan varje dag och systemen blir stabilare och stabilare. Till alla : testa hemma så får ni känna på utbudet , det är ävenbra om man missat något man följer.

Idag skulle jag inte borra för en antenn i min husbil. Bra internet och play hade räckt för
mig. Jag håller med trådskaparen att det blivit bökigt med antennriktningar och ständiga kanalsökningar i det digitala systemet.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Pejla digital-TV-sändare eller Wi-fi

Skriv ut denna lista Frekvenstabeller - Teracom.se välj hela Sverige och ta med i husbilen. Välj den ort som är närmst och ställ kanalen/muxen på mottagaren. Många boxar har någon form av staplar som man kan rikta efter, vrid och höj eller sänk antennen tills kvalitétsstapeln är så hög som möjligt. Gör sedan en automatisk kanalsökning om man nu gör det i den ordningen.
 

Bilagor

  • Boxer.JPG
    Boxer.JPG
    480,2 KB · Visningar: 1

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Pejla digital-TV-sändare eller Wi-fi

Jag har för mig att vissa program kan man inte se om du inte har en svensk ip-adress, drabbade oss här hemma eftersom servern vi använde står i Köpenhamn och då stoppades play utav detta
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Pejla digital-TV-sändare eller Wi-fi

För dom Sverige baserade kanalerna när man är utomlands kan man använda AllTele Ighost, gratis för AllTele kunder (mycket bra ISP, har den själv) 49:-/mån för övriga, ingen bindnings/uppsägningstid.

Vill man komma åt BBC's utbud från Sverige finns VPNUK £ 5.99/mån (mycket bra, har den själv)

Peter :)
 
Senast ändrad:
Toppen