• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PC Navigator 7 från mapFactor

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har köpt rubricerade navigationsprogram från Tjeckien. Det som jag nappade på var täckningsområde, att det körs på en PC samt pris.

Det brukar heta att man får vad man betalar för. Detta stämmer perfekt in på detta program.

Till att börja med måste jag framhålla at detta är min första närkontakt med en GPS för landbruk. För dryga tio år sedan hade jag GPS på båten men efter detta har det varit stopp. Jag har inte riktigt förstått vitsen med GPS i bil under semesterresor (på det sätt vi reser). Jag har dock följt allt i ämnet här på HBK och till slut vågat mig på att satsa på något som förhoppningsvis skall informera mig om platser jag lagt in som verkar intressanta i närområdet där vi kör.

Jag köpte programmet via internet från tillverkaren och det tog ungefär en vecka att komma hit med vanlig post. När jag öppnade paketet innehöll det ett DVD-fodral och en lite bubbelplastpåse med en GPS-mottagare. Skivomslaget hade en del text på baksidan som beskriver programmet. Det är i stort sett samma material som finns på deras hemsida. Det fanns ingen manual eller kortfattad beskrivning hur jag skulle komma igång.

Till att börja med kopplade jag in mottagaren och fick upp en ruta att Windows hade hittat en ny maskinvara. Den kunde dock inte installeras eftersom den inte kände igen utrustningen. Jag fortsatte därför med att sätta i DVD-skivan som startade med att visa en ruta för val av språk. Jag valde svenska. Därefter kom en välkomstbild och två alternativ: PC Navigator eller MapExplorer. Jag valde PC Navigator som installerades utan problem efter att jag klickat för de sedvanliga rutorna med acceptans av villkor, plats för installation osv.

När jag startade programmet fick jag upp en bild som i mångt och mycket såg ut som alla vanliga GPSer i handeln, fast i jätteformat. Tyvärr anpassar sig inte programmet efter skärmstorlek: knappar blir i kolossalformat medan grafiken blir jämn utan taggiga bågar.
Någon manual finns inte i själva programmet utan detta måste hämtas från Windows startmeny. Först måste då navigationsprogrammet minimeras eller stängas. Manualen är föredömligt kortfattad om programmet hade varit tillräckligt intuitivt. Nu är det inte det vilket medför att manualen är alldeles för kortfattad.

Efter ett evigt experimenterande med GPSen kom jag så småningom underfund med att jag från DVD-skivan skulle installera en liten drivrutin som omvandlade USP-porten, som GPSen var ansluten till, till en com-port. Det fungerade inte trots detta till att börja med men efter att jag startat om datorn så blev det liv i mottagaren.

Jag har nu experimenterat vidare en hel del och upptäckt att jag behövde installera MapExplorer också. Här var det betydligt enklare att lägga upp rutter och jag kunde även installera egna waypoints (tror jag). Rutter kan sparas under egna namn. Den senaste rutten när jag stänger detta program är den rutt som jag får när jag startar PC Navigator och väljer Rutt.

En lustighet (läs allvarlig brist) är att jag inte kan köra över Öresundsbron. Det spelar ingen roll om jag hur jag gör. Ett försök vara att lägga betalstationen vid Lernacken som startpunkt och Första avfarten på den danska sidan som mål. Resultatet blev att jag skulle köra upp till Helsingborg och ta färjan över sundet för att därefter köra ner till Kastrup. Det spelade ingen roll hur jag trixade med inställningarna beträffande betalvägar, färjor och motorvägar.

Jag har försökt att importera en lista med ställplatser och det såg till att börja med ut att gå bra. Jag fick upp en lista när jag sökte efter ställplatser och jag kunde även se markeringar för dessa på kartan i MapExplorer. Men när jag öppnade programmet vid ett senare tillfälle var listan försvunnen och gick heller inte att hitta efter återinstallation (import).

På det hela taget verkar programmet undermåligt och rekommenderas inte. Åtminstone inte än. Kanske jag kommer att ändra uppfattning efter att ha använt programmet mera och förhoppningsvis hittat de fel jag gjort. Jag hoppas i alla fall att det är jag som inte vet hur jag skall göra och att det inte är brister i programvaran.

Jag återkommer med mera info när jag har sådan.
 
G

Göran T625

Guest
Sv: PC Navigator 7 från mapFactor

Tack för din information! Jag har AutoRoute 2005 som jag hade planer på att byta ut till ev. PC Navigator. Efter din beskrivning lutar det nog åt en vända till med AR!

Än en gång, tack!

HBK-hälsningar

Göran 292
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: PC Navigator 7 från mapFactor

Glömde att fråga om det finns fler användare av detta navigationsprogram här på HBK?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: PC Navigator 7 från mapFactor

Nu har jag använt PC Navigator i verkligheten. Det blev när jag körde Ystad – Ragglanda och årsmötet ToR.

På det hela taget funkade det bra. Språk på menyer, anvisningar och val kan ställas in på många olika språk, även svenska. Däremot finns inte svenska med i röstanvisningarna men en del andra språk som engelska, tyska, spanska, franska m fl.

Det finns många val för hur färdvägen skall se ut där jag kan ställa in preferens av vägval. Gärna eller Ogärna köra Motorväg, Huvudled, Större genomfart, Lokalgata etc. Jag är inte hundra på hur programmet uppfattar dessa val. Jag upptäckte också att listor med POI måste ligga i en bestämd katalog, inte där jag tyckte att det kunde vara bra att ha dem.

Det var enkelt att lägga in koordinater för Ragglanda och programmet la upp en rutt från start som i mitt fall var GPS-positionen från den medlevererade GPS-pucken. Den föreslagna rutten funkade bra och köranvisningarna helt OK. En lustighet dock: på ett ställe korsade min rutt en större väg. Min fortsättningsväg låg ca 7 meter förskjuten åt vänster. Jag fick röstanvisningen "Bare left". Men när jag körde samma väg tillbaka skulle jag köra "Strait ahead".

På hemvägen tröttnade jag på att köra motorvägen från Jönköping och svängde av vid en avfart. Programmet räknade då snabbt om rutten. Det konstiga, eller smarta, var att jag fortsatte på mindre vägar och blev inte ombedd att köra upp på motorvägen igen när jag passerade en påfart efter ett par mil. Jag gissar att detta påverkas av hur jag ställer in mina val att köra på olika vägtyper. Jag har valt motorväg till kanske 3 på en tänkt skala 1 – 10.

Ett problem jag upptäckt är att programmet gärna väljer att vrida kartan så att min färdriktning blir uppåt. Detta trots att jag förvalt Flygvy och Inte vrida kartan. Jag vill alltså se kartan rakt uppifrån och alltid ha norr uppåt. Jag får gå in på inställningsmenyn och ändra detta när jag startar färden. Det verkar som att programmet glömmer av min inställning ibland efter avstängning.

Det finns en nattvy som ger en orangeaktig skärmbild som lämpligen väljs vid mörkerkörning.​
 
Toppen