• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PbII över 3,5t utomlands

G

Göran T625

Guest
Tagen i Norge kan ju tolkas på två sätt, dels att jag gillar Norge, dels att kanske ha bli tagen av polis i Norge! Min fråga gäller snarast det senare eller närmare bestämt om någon av klubbmedlemmarna har blivit stoppad och kontrollerad av norsk polis. Hur klarades frågan omkring pbII? Läser man omkring ämnet under "Lagar och Regler" framgår ju att köra +3500kg kan vara problematiskt med ett B-kort.

Göran T625 (om en vecka Nexxo T728G)

Denna tråd innehåller de inlägg som inte handlar om specifikt Norge och våra körkortsregler för PbII. Inlägget ovan kommer från ursprungstråden: http://www.husbilsklubben.se/forums/t40212/
//Michael, HBK Web
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Så är det inte bara i Norge.
Dispansen gäller för Sverige bilar över 3500kg med B-kort har ju blivit stående utanför landets gränser.
PS
Norge och övriga länder har inget i mot Tunga husbilar om föraren har rätt behörighet.
:music-icon:2179 Drutten
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tagen i Norge med pbII?

Undantagsregeln gäller, så som vi har skrivit åtskilliga gånger tidigare i olika trådar, svenskar som har ett B-körkort utfärdat före 1/7 1996, och som aldrig har varit indraget. Vidare gäller, att denna undantagsregel gäller så länge körkortet är giltigt (och ej indraget).

Enligt två olika konventioner om internationell trafik, "tar man med sig" sin behörighet när man kör utomlands.

På den tiden (före 1996) då Sverige hade regler för körning med släp som avvek från reglerna i övriga Europa var det aldrig, så som vi också skrivit åtskilliga gånger, någon som ifrågasatte huruvida vi kunde "ta med oss" behörigheten under utlandssemestern med husvagn.

Förstår därför inte varför denna fråga nu ältas gång på gång, och dessutom samtidigt i två trådar. Reglerna är, enligt Transportstyrelsen, glasklara. Problemet är "bara" att förklara för utländsk polisman på väg vad som gäller, men på denna länk får du all hjälp du behöver: Utomlands med husbilen?
 
Senast ändrad:
G

Göran T625

Guest
Sv: Tagen i Norge med pbII?

Kanske har jag uttryckt mig kryptiskt!? Frågan är ju "Har någon blivit tagen/stoppad för kontroll och vilka följder blev det?

Min mening var inte att "älta frågan" så får väl underdånigt be om ursäkt för min fråga!

Göran T625
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Tagen i Norge med pbII?

Frågan är berättigad, att tråden svängde är ju inte ditt fel! Det vore mycket intressant att veta hur de med endast B blivit bemötta med tunga Pb2 vid körkortskontroller utomlands! :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tagen i Norge med pbII?

Frågan om reglerna för Pb2 över 3,5 ton utomlands har "ältats" tidigare men däremot har det inte skrivits så mycket om hur det fungerat i verkligheten. Teori och verklighet är inte alltid det samma.

Eftersom det finns åtskilliga med bilar över 3,5 ton kan jag tänka mig att frågan är väl berättigad och följs säkert med intresse. Förhoppningsvis finns det några som har erfarenhet hur det fungerar i verkligheten när man står där i en trafikkontroll och visar körkort och bilpapper.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tagen i Norge med pbII?

För några månader sedan startades en annan tråd som också efterlyste HBK-medlemmar som personligen haft problem. (Då räknades inte att någon mosters kusins brylling hade en bekant som hade hört berättas...)

Vi följde tråden tills den "självdog", och då hade inte någon medlem med personlig erfarenhet givit sig tillkänna!
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.891
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tagen i Norge med pbII?

Vi har bekanta som blev stående 3 dygn i Tjeckien i somras med en uppvägd pb II. Polisen stoppade fortsatt färd tills man fått det enormt klyddiga svenska regelsystemet förklarat för sig av svenska transportstyrelsen

Den s k "glasklara" inställningen är inte alltid lika självklar för tjänstemän som inte har alla länders tusentals märkliga undantag för handen. Tyckte att diskussionen i höstas där t o m jurister och branschfolk fick diskutera ett tag för att inse det "glasklara", tydligt visar på det.

Diskussioner är också nyttiga för att fortsatt förmedla kuskap och bildning. Det är väldigt få frågor som inte tjänar på att diskuteras. Det kommer ständigt nya infallsvinklar. Det kommer också nya människor som är undrande.

Så Pålle, eller möjligen Ingrid, du får ursäkta oss som "ältar". En klar fördel med ältandet nu är att du sprider den utmärkta tråden om "KÖRKORTSHANDBOKEN" som man kan printa med sig.:)

Krister N
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Tagen i Norge med pbII?

Plus, att kör du husbil med totalvikt över 3500 kg, så tag C-behörighet! Dels blir du en mer kompetent förare, dels slipper du bekymmer vid färder i Europa och dessutom har du antingen råd att ta C-kompetensen eller byta ner dig till husbil under 3500 kg totalvikt.

Lasse
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tagen i Norge med pbII?

Så Pålle, eller möjligen Ingrid, du får ursäkta oss som "ältar". En klar fördel med ältandet nu är att du sprider den utmärkta tråden om "KÖRKORTSHANDBOKEN" som man kan printa med sig.:)

Krister N

Den länken har vi lagt upp många gånger här på forumet.
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Tagen i Norge med pbII?

Det var hårda diskutioner tur man har full behörighet kört tradare i 25år
husbil på 3400kg då ska man väl klara sig.
Sen om man är kompetent eller inte . Det får man hoppas.:D
Markko. :cat::msn_cat:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Tagen i Norge med pbII?

Plus, att kör du husbil med totalvikt över 3500 kg, så tag C-behörighet! Dels blir du en mer kompetent förare, dels slipper du bekymmer vid färder i Europa och dessutom har du antingen råd att ta C-kompetensen eller byta ner dig till husbil under 3500 kg totalvikt.
Lasse

Hej Lasse,
du som ihärdigt förespråkar att alla med husbilar över 3,5 ton borde skaffa sig C-kort för att få de kompetenser som behövs.
Vad är det egentligen för kompetenser som vi med B-kort före 1996 behöver?
Vad är det vi ska kunna behärska utöver att ratta en helt vanlig något tyngre personbil?
Vi ska inte köra buss, tyngre lastbil eller tradare, vi ska ju bara ratta en privat husbil som väger > 3,5 ton.
V-backen :rolleyes:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tagen i Norge med pbII?

V-backen

Med den erfarenhet du har bakom ratten i din tunga husbil så uppfyller du med säkerhet kraven på C1, när denna formella behörighet förhoppningsvis införs om några år.

För egen del lät jag min C-behörighet förfalla vid 60 års ålder, men stimulerad av diskussionerna på detta forum så ansökte jag höste -08 om förnyelse av behörigheten; läkarintyg och ansökan, inga problem.
Naturligtvis ett ömkligt litet vetenskapligt material detta, men jag körde varken bättre eller sämre under de år jag saknade C-behörigheten.

Skämt åsido så kanske det är mer angeläget att komplettera med E-behörighet för den som inte har det? Glädjen med husbilen blir bra mycket större om man kan dra med sig båt!

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tagen i Norge med pbII?

Hej Lasse,
du som ihärdigt förespråkar att alla med husbilar över 3,5 ton borde skaffa sig C-kort för att få de kompetenser som behövs.
Vad är det egentligen för kompetenser som vi med B-kort före 1996 behöver?
Vad är det vi ska kunna behärska utöver att ratta en helt vanlig något tyngre personbil?
Vi ska inte köra buss, tyngre lastbil eller tradare, vi ska ju bara ratta en privat husbil som väger > 3,5 ton.
V-backen :rolleyes:

Det där var en rätt så optimistisk beskrivning av en husbil " en något tyngre personbil" :D

Man kan ju tillägga: Med mycket sämre bromsar, nästan dubbelt så stor, dubbelt så tung,
med mycket sämre väghållning och dålig accelleration?:wideeyed:eller var jag för negativ nu?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Tagen i Norge med pbII?

Min 5,2 tons tunga husbil med tvillinghjul bak är mycket mer lättkörd än min första 5,99 m långa halvintegrerade lätta husbil. Lägg därtill en C-utbildning som kostade massor och till 95% handlade om icker-relevanta saker (luftning av bromsar, körjournaler), så är jag benägen att hålla med om att ett fullt C-kort är som att skjuta mygg med kanoner.
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Tagen i Norge med pbII?

Jag tror att vi med lite tyngre husbil och B-körkort som åker i "lastbilsfart" är
betydligt mindre farliga ekipage, än de 24-meterskolosserna med upp till 50
tons totalvikt som flåsar oss i nacken om vi skulle råka åka långsammare än
deras fartspärr.
Omdömet sitter tyvärr inte i behörigheten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tagen i Norge med pbII?

Peter du er inne på noe vesentlig, det er bare i Sverige at PBII over 3500 kg totalvekt har lov til å kjøre like fort som personbiler. Hovedregelen er at vi har samme fartsgrenser som lastebiler over 3500 kg, normalt 80 km/h. Hovedunntaket er Tyskland hvor vi på autobahn har lov å kjøre i 100, men på andre veier så er det 80 som gjelder der også. Frankrike har 110 på motorveier og 100 på andre firefelts veier, igjen er det 80 på resten av veinettet.

Den fulle oversikten finnes i mai 2010 nummeret av Promobil på side 10.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tagen i Norge med pbII?

Detta är intressant, för jag tycker att jag ser alltfler husbilar som körs ganska fort, 120-130 km, utomlands t.o.m. betydligt mer. De förarna borde prova en panikbromsning eller
väjning i den farten. Bromsarna på en husbil motsvarar väl ungefär en personbil med halva vikten snällt bedömt, och väghållningen en personbil från 50-talet ungefär, med tanke på de enkla chassier som används, och den höga tyngdpunkt som bilarna har.
Det hade nog inte varit fel med någon typ av vidareutbildning i husbilskörning specifikt.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Tagen i Norge med pbII?

Hej Lasse,
du som ihärdigt förespråkar att alla med husbilar över 3,5 ton borde skaffa sig C-kort för att få de kompetenser som behövs.
Vad är det egentligen för kompetenser som vi med B-kort före 1996 behöver?
Vad är det vi ska kunna behärska utöver att ratta en helt vanlig något tyngre personbil?
Vi ska inte köra buss, tyngre lastbil eller tradare, vi ska ju bara ratta en privat husbil som väger > 3,5 ton.
V-backen :rolleyes:
Hej V-backen!
Vad bilen kallas, är inte det viktiga i det här sammanhanget, anser jag. Det är väl näst intill självklart att en bil på, låt oss säga 5 - 8 ton och en längd på 7 - 11 m kräver mer av föraren än att framföra vanlig personbil.
Vi ska inte köra buss, tyngre lastbil eller tradare, skriver du. Men det är ju just de bilarna vi i dag kör med B-behörighet p g a den byråkratiska finessen??? att kalla dem personbilar! Det rullar t ex många gamla linjebussar på Svea rikes vägar i dag, med förare som inte har busskort. Helt plötsligt har de blivit "lättare" att köra sedan någon byggt om dem till husbilar och kallar dem PbII. Kanske ska vi löpa linan ut och nöja oss med B-behörighetskrav för våra busschaufförer. Man är ju tydligen lika kompetent med sitt B-kort!;)

Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen