• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pb2 + tungt släp

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Klart och entydigt besked från Vägverket idag. Tyvärr inte i linje med vad som hävdats tidigare på detta forum. Nu står jag inför valet att antingen köra med överlast och ha kvar möjligheten att dra mitt båtsläp efter lätt lastbil eller att registrera om till pb2 med 3800 kg totalvikt och då förlora rätten att dra släpet.

Lite olika besked tidigare även från vägverket. Tacksam för kommentarer.

Mail i dag:

Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket.


Hej
Enligt nämnda övergångsregel får du köra personbil klass 2 med totalvikt över 3500 kg på behörighet B.
Någon övergångsregel för släp finns inte. Ett lätt släp max 750 kg totalvikt är det som gäller.
Vill du köra bil + tungt släp blir det CE.


Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Eric Schulze

Vägverket
25452 Helsingborg
Rundgången 32
www.vv.se
0771-119 119



Ditt ärende till Vägverket: ----------
Från: HUVUDKONTORET HK
Skickat: den 16 juni 2008 10:28:57
Till: Kundtjänst FE
Ämne: VB: Körkortskrav för pb2 + tungt släp
Automatiskt vidarebefordrat av en regel
Bilaga Email62023.eml:
Vägverket

Hej!

Inte lyckats finna helt klara besked i följande fråga:

Körkortskrav för tung husbil (pb2) med tungt släp.

Jag har en husbil på MB chassie f.n. registrerad som lätt lastbil med totalvikten 3500 kg och står nu inför att bygga om denna för reg. som pb2 med totalvikt 3800 kg. Bilen är i dagsläget godkänd för 1500 kg släpvagnsvikt.

Jag har körkort A och B sedan -59 och BE sedan -91. Dessutom C sedan mitten av 80-talet. Aldrig fått någon behörighet återkallad.

Jag har förstått att jag enligt övergångsregler kommer att få köra tung pb med tungt släp i Sverige, men hur ställer det sig inom resten av EU (och i Norge)? Måste jag komplettera mitt körkort med CE utöver befintliga A,B,BE,C?

Mvh

Åke Öhman






No virus found in this incoming message.
Checked by AVG.
Version: 8.0.100 / Virus Database: 270.3.0/1505 - Release Date: 2008-06-16 07:20
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Pb2 + tungt släp

Kan bara konstare att Vägverket beroende på vem man får svar ifrån lämnar olika besked. Som jag tidigar skrivit så har också varit kontakt med Vägverket och fått svar att det räcker med BE.
 
F

F.d. 55276

Guest
Sv: Pb2 + tungt släp

Ja,dom tolkar tydligen olika på vägverket!
Se bifogade filen från tidigare inlägg i liknande ämne
(Eller så har dom ändrat sig!)
Jag tänkar ifall inte lägga ner något jobb på att
skaffa CE kort,någon måtta på fjanteriet får det vara!



Sv: körkortsbehörigheter - 2008-01-16, 20:49



Har ett svar från VV som jag fick hösten -06 gällande huvudfrågan i

tråden,om tungt släp efter pb 2 över 3,5t,som måste tolkas positivt!

(Jag har själv BE C tillhörighet)

Totalvikt på husbilen:3880Kg dragkrok:2000kg tågvikt:5880kg

Ta långtradarkörkort för 380kg verkar ju lite väl löjligt!

Tänkar ta med mig svaret och visa,om man blir stoppad.

(Drar ett 2-tons racerbilsläp som är större än husbilen,så risken lär ju

finnas!)
Bifogade filer
doc.gif
Hej[1].doc (19,0 KB, 62 visningar)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Pb2 + tungt släp

Peter Gustafson

När jag kikar på din bifogade fil så undrar jag om den tjänsteman som svarat dig verkligen har läst på din fråga? Det han skriver är självklart: Att man får dra tungt släp med B-körkort förutsatt att man har BE-behörighet.

Det är kanske tillfyllest att kunna visa upp en kopia på detta vid resa inom Sverige, men känns som en osäker förhandlingssituation vid fisketur i Norge.

Mvh
aake
 
F

F.d. 52964

Guest
Sv: Pb2 + tungt släp

Nu är det ju inte så att en tjänsteman på Vägverket bestämmer vad som gäller utan det är reglerat i körkortslagen. I SFS 1998:488 uppdaterad tom SFS 2008:327, 2kap. Förarbehörighet, 5§, står det "E för släpfordon oavsett vikt och antal". Detta bör ju innebära att man med E-behörighet får dra ett släp med den bruttovikt som dragfordonet får dra, förutsatt att man har behörighet att framföra det.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Pb2 + tungt släp

Jag har uppfattat att helt enkelt är inte detta;
med C-kort får man köra en tung lastbil (>3,5 ton) eller tung Pb 2 med ett lätt släp
men man får inte med C kort (+ BE) dra ett tungt släp efter den tunga bilen, det förefaller väl klart (?)!

Att köra en 20 tons husbil med ett 10 tons släp blir kanske lite stort/avvikande, det svenska undantaget
talar enbart om Pb 2 > 3,5 ton husbil inte om släpfordon.
Skulle tänka mig att det krävs CE behörighet för kombinationen "Pb2 + tungt släp".
/ Bengt
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Pb2 + tungt släp

Anders
Så är det uppenbart inte. Du får inte dra tungt släp med tung lastbil med BE-kort även om du har behörighet för tung lastbil (C-kort) utan där krävs det dessutom CE.
Man kan iofs önska att bestämmelserna vore mer tydligt formulerade.
aake
 
F

F.d. 52964

Guest
Sv: Pb2 + tungt släp

Jag menar inte att man får dra tungt släp med tung lastbil på BE + C, utan endast med det fordonslag som E-behörigheten står efter. Har man då BE på körkortet bör man få dra tungt släp efter alla fordon som får köras på B-behörigheten alltså även efter en husbil över 3,5 ton om B-behöriheten tagits före 1 juli 1996.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Pb2 + tungt släp

Det är det svar jag också fått av Vägverket. Tycker det är märkligt att de ändrar sina utsagor - eller?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Pb2 + tungt släp

Anders och KuMaNi

Hoppas verkligen att dessa tolkningar håller. Sannolikt beror dessa varierande utsagor från Vägverket på att saken ännu inte är rättsligt prövad? Personligen ser jag inte fram mot att bli det juridiska pilotfallet!

Utan ett tydligt utlåtande från myndigheten som stöd för denna tolkning så känns det våghalsigt att bygga om bilen (och höja totalvikten).

aake
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Pb2 + tungt släp

Hej

Många inlägg frågar om man får köra utomlands med det körkortet till en vis fordonsbehörighet som är tillåten i Sverige.

Är det tillåtet att köra i Sverige med en vis fordonkombination kan man köra i alla EES länder. Förutom de länder som är med i EU så har är även Norge , Island och Lieshtenstien som har ett handelsanvtal med och där ingår kökortsreglern. Så är det annars skulle det inte fungera med transpoter inom EU där det finns 110 olika körkrtsbehöringheter.

Beträffande frågan hur tungt fordondkomination med BE som är utfårdat före först juli 1997? Är lite osäker där. Har sett en sifra på en tågvikt på totalt 7000 kg, men är klart osäker.

Mvh/Jan I
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Pb2 + tungt släp

Hej och hå
Tänk nu klart killar 3500kg är max vad som får framföras på ett B- kort taget efter1996 tidigare kan få höjd vikt.
Men tänk efter bra är att vem som hälst borde inte få framföra ett så tungt fordons tåg
Så det är bra att det finns en begränsning där.
Bilens max dragvikt gäller släpet får ej överstiga det som står i reg beviset.
Står högsta drag vikt 1500kg är det det som gäller.
Tyngre fordon och släp gäller CE behörighet.


Trevlig Midsommar
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Pb2 + tungt släp

Rognlie

Det är möjligt att jag missförstår ditt inlägg, men 1500 kg är ett tungt släp. Gränsen mellan lätt och tungt släp går vid 750 kg.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Pb2 + tungt släp

Nya besked!
Jag frågade på nytt körkortskrav för pb2 på 3800 kg med släp på 1500 kg
Se nedanstående svar från Vv idag:



Hej.

Bo Bröms uppgifter stämmer däremot så gäller inte övergångsbestämmelsen utomlands så i det fallet bör du "banta" husbilen


Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Leif Broo

Vägverket
65115 Karlstad
Malmtorgsgatan 4
www.vv.se
0771-119 119



Ditt ärende till Vägverket: DETTA ÄR EN FÖLJDFRÅGA TILL ETT AVSLUTAT ÄRENDE

Hej och tack för svar.
Tyvärr lite olika besked även från Vägverket. Vid telefonkontakt för ett par
veckor sedan (Bo Bröms??) fick jag veta att jag enligt övergångsregler
skulle kunna fortsätta att dra mitt båtsläp med BE-behörighet inom Sverige
efter en omregistrering till pb2 med totalvikten höjd till 3800 kg. Mina
funderingar gällde främst Norge, dit jag ofta har skäl att dra med
fiskebåten. Måste försöka banta husbilen, om det nu inte föreligger något
missförstånd vad gäller körkortskraven?
Mvh
Åke Öhman
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Pb2 + tungt släp

Klara besked!

Entydigt besked från Vv. Här kopia på senaste mailsvar. Nu sitter jag nöjd.
aake

Kopia:

Hej!

Enligt övergångsregeln i körkortslagen (1998:488) får man med B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 köra en personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Har du behörighet BE får du med andra ord dra ett släp oavsett totalvikt efter en personbil som har en totalvikt över 3 500 kilo. Detta gäller fram till år 2013 då nya regler införs.

Om denna övergångsregel i körkortslagen även omfattar personbil klass II avgör inte Vägverket utan av rättstillämpande myndigheter (åklagare/domstol).


Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Stefan Johansson

Vägverket
40228 Göteborg
Mölndalsvägen 30 B
www.vv.se
0771-119 119
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Pb2 + tungt släp

Hej på er!

Någon som är uppdaterad på denna fråga? Någon som har information om vad vi kan vänta oss 2013?
Jag har behörigheterna A, BE och C. Inga problem idag eftersom min bil har totalvikten 3.500 kg och mitt båtsläp 2.000 kg, men jag spekulerar på byte av bil och de bilar som är mest frestande väger alla mer än 3,5 ton.
Både omständigt och kostsamt att ta behörigheten CE, men man kommer kanske inte undan om man önskar dra med båten till Norge?

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Pb2 + tungt släp

2013 og du kan ta C1E for bil maks 7500 kg og vogntogvekt maks 12 tonn.
Det finnes visse begrensninger ved at henger ikke må være tyngre enn totalvekt på bil (tilsvarende reglene for BE). God kombinasjon er bil på 7 tonn og henger på 5 tonn.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Pb2 + tungt släp

Tack Knut. Men vet du hur det ställer sig för den, som liksom jag, redan har BE och C? Kanske lika krångligt att skaffa C1E som att komplettera mitt C med E?

De bilar jag spekulerar på har totalvikt mellan 3,88 - 5 ton (och 4WD naturligtvis!) och tyngre båtsläp än 2 ton kommer jag inte att orka hantera.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Pb2 + tungt släp

Du har C allerede, det burde gjøre det enkelt å få C1E - om Sverige gjør som Norge så skulle du kunne ta denne klassen enkelt uten å ta C1 prøven først.
Henger prøven for C1E er mye enklere enn for CE - det er ikke så mange varianter å ta hensyn til. Prøven er nesten den samme som prøven for BE.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Pb2 + tungt släp

Ställde frågan till Transportstyrelsen idag och fick svar nästan omgående. Först i den händelse mitt körkort skulle bli återkallat (något Herran förbjude!)blir det nödvändigt att kosta på sig C1E-behörighet. Se här:


Fråga: Hej!

Börjar det klarna om reglerna vad gäller C1 och C1E från 2013?
Jag har behörigheterna A,BE och C och spekulerar nu på en husbil med totalvikten 3,88 ton.
Om jag förstått rätt så får jag (i vilket fall inom Sverige) enligt övergångsregler dra ett släp på 2 ton efter denna husbil, men hur blir det från 2013?
Jag har hört att man i Norge när C1 infördes kunde komplettera till C1E med ett enkelt körprov, utan att behöva göra om hela examinationen.

Med vänlig hälsning

Åke Öhman

Svar: Har du tagit din B-behörighet innan 1/7 1996 så blir det ingen förändring för dig efter 19/1 2013 så länge som du inte får din B-behörighet återkallad för fortkörning, rattfylleri etc. Du får således köra fordon som är registrerade som personbil klass II och då det gäller släpet så är det fordonet som bestämmer hur tungt släpet får vara, max släpvagnsvikt.

Skulle du få ditt körkort återkallat, men vill köra husbilen ( 3,88 ton ) så är det en C-behörighet som krävs sedan, och det har du redan. Det som du behöver då är C1E ( fordonskombinationen får ej överstiga 12 ton totalvikt ) för att köra ditt släp på 2 ton.



För vidare kontakt i ärendet använd länken:
http://www.korkortsportalen.se/fragor-om-korkort?kategori=KKP1&fornamn=%c5ke&efternamn=%d6hman&adress=Nyvik%20231&epost=ake.ohman%40ephone.nu&telefon=0640%2d30360&postnr=83592&postort=Krokom&kontakt=epost&regnr=&arendenummer=TSMS%202012%2f1750


Med vänliga hälsningar
Östh Hans

Supportenheten
Transportstyrelsen
 
Toppen