F
F.d. 58573
Guest
Ingen som vet eller ingen som sett min fråga (i tråd om husbilsvikter)?
Som de flesta tenderar jag att köra med lite övervikt och funderar nu på att registrera min Travelmaster Al på MB 316 CDI till pb2. Nu lätt lb med totalvikt 3500 Kg, men av tillåtna axelbelastningar att döma så borde 3840 Kg inte vara ngt problem.
Mycket ofta drar jag tungt släp på 1500 Kg totalvikt vid resor inom Sverige och Norge, men vill gärna kunna göra detta även på kontinenten. Och en 1000 kg båt kräver minst denna storlek på släpet.
Jag har BE-kort och hade C-kort fram till 60 år, men brydde mig dumt nog aldrig om att förnya detta.
Av olika äldre inlägg har jag förstått att BE räcker gott för pb2 + tungt släp inom Sverige, men att jag för att slippa ifrågasättanden och problem utomlands kanske borde ta om C-kortet. Men räcker det när man drar tungt släp med bil över 3500 kg? Måste jag skaffa CE? Känns mer än tungt!!
aake
Som de flesta tenderar jag att köra med lite övervikt och funderar nu på att registrera min Travelmaster Al på MB 316 CDI till pb2. Nu lätt lb med totalvikt 3500 Kg, men av tillåtna axelbelastningar att döma så borde 3840 Kg inte vara ngt problem.
Mycket ofta drar jag tungt släp på 1500 Kg totalvikt vid resor inom Sverige och Norge, men vill gärna kunna göra detta även på kontinenten. Och en 1000 kg båt kräver minst denna storlek på släpet.
Jag har BE-kort och hade C-kort fram till 60 år, men brydde mig dumt nog aldrig om att förnya detta.
Av olika äldre inlägg har jag förstått att BE räcker gott för pb2 + tungt släp inom Sverige, men att jag för att slippa ifrågasättanden och problem utomlands kanske borde ta om C-kortet. Men räcker det när man drar tungt släp med bil över 3500 kg? Måste jag skaffa CE? Känns mer än tungt!!
aake