• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PB klass2 - körkort

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: PB klass2 - körkort

Tror du kommer å få problem i alla fall när du står där å viftar med papiret,hoppas polisen uti europa känner till vad transport styrelsen är för någe.Det är ensak å sitta på någon svensk myndighet å skriva ut massa intyg hit å dit,det är i slut änden Du som står efter vägkanten å inte får köra vidare som drabbas.Får väl säga Lycka till ute i europa......
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: PB klass2 - körkort

Vore kanske bättre att vårat regelverk informerades ut så man slipper stå med dokument som gäller men ingen vet vad det är.
Ska det vara så svårt.

Kanske en fråga att ta upp vid ev. möte med Transportstyrelsen. För det är ju ändå så att vi har rätt att köra utomlands.
 

Ingmarie & Bernt

HBK Medlem
Inlägg
320
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1634
Medlemskap
2024
Sv: PB klass2 - körkort

Har nu precis ringt transportstyrelsen igen och pratat med Madeleine Gelin och hon säger att vi behöver inte har några som helst papper med oss. Jag frågade dom om vi blir stoppade, då sa hon då får dom poliserna ta kontakt med oss.
Hoppas detta gav lite mera info. och att denna tråden härmed slutar nu. För det är okej att köra utanför Sverige med Pb 2
// Ingmarie
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: PB klass2 - körkort

Oops!
När jag startade tråden hade jag tänkt mig en lista på länder där man godtar de särbestämmelser vi har, och inte en diskution om tillämpande av det samma.
Finns det en lista eller inte?
/Pentti
 
Senast ändrad:

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: PB klass2 - körkort

Tror inte det finns nån lista på länder som godkänner pb2,man blir ju mörkrädd men lycka till ni som ska försöka få t.ex en fransk polis å ringa transport styrelsen när man står efter vägen.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: PB klass2 - körkort

Vore det inte bra om det satt en dekal på sidorutan som förklarade att detta fordon får framföras med ett B-kort enl. svensk lag. med en sammanfattning vad som krävs för det. Stoppande polis kan då kolla körkortets baksida medan man plockar fram sitt papper från Transportstyrelsen om han begär detta. Tror att detta skulle stärka upp trovärdigheten.
Bara en tanke men tror att den går att utveckla.
/Åke
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: PB klass2 - körkort

Tror man förstorar upp detta problem i onödan, om man mot förmodan skulle råka ut för strul så kan man ju ringa ambassaden eller konsulat för assistans.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: PB klass2 - körkort

Tror man förstorar upp detta problem i onödan, om man mot förmodan skulle råka ut för strul så kan man ju ringa ambassaden eller konsulat för assistans.
De hela är inte enkelt :
EU området är ju en sak , det brukar ju vara så att gäller en sak i ett land så gäller det i alla andra EU-länder också. Halkar man utanför EU så behöver Sverige avtal och överenskommelser med varje land.
 
F

F.d. 24503

Guest
Sv: PB klass2 - körkort

Bra jobbat! Det vore intressant att få se cerifikatet, har du möjlighet att scanna in faxet?
V-backen

Hej .jag har ingen scanner . Men idag fick jag ett orginal med posten med stämpel och underskrift från transportstyrelsen.

Bernt
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: PB klass2 - körkort

Har ett praktiskt fall här nu "Ingemar" blev stoppad i en körkortskontroll av Guardia Civil i Peñaperros söder om Madrid med en gammal husbuss ifrån 60 talet regestrerad som PB2 på över 7 ton och endast ett B körkort. hans buss blev bogserad till PGC uppsamlingsplats och hans körkort omhändetaget. Ingemar hävdar att han får lov att köra bussen utanför Sveriges gränser. Eftersom Guardia civil polisen är en god vän till mig så ringde han till mig i går kvall och bad mig att hjälpa honom, han tyckte inte det är roligt att stoppa en turist beslagtaga huset och skicka körkortet till körkortsmyndigheten i Sverige. Pratade med Madelen Gelin som ansåg att man inte fick k¤ra utomlands men var lite tveksam och gav mig telefonnumret till Hans Matsson som förklarade att det har varit problem med detta B.l.a i österike. Han berättade vidare att PB2 är en övergångsperiod då körkortslagen ändrades 1996 innan fanns det ingen övre gräns för en personbils totalvikt, så dom som hade kört innan kunde man ju inte förbjuda att köra sina fordon. När det gäller att köra utomlands så gäller dessa körkort (B tagna före 1996 och utan indragning) som personbil utan någon övre gräns.
Så ni som har regestrerat era bilar som pb2 och kör utomlands kör lagligt i hela Europa. blir ni stoppade tala då om för polisen att eran B licens i Sverige gäller för obegränsad totalvikt på en personbil. här är en länk om den svenska körkortmodellen på Spanska den finns på alla EU språk. http://www.husbil.com/media/Spanska.pdf .Ingvar J har nu fått tillbaka sin buss och körkort, men 2 dagar på hotell utan lappen . Så ni som åker utomlands printa ut alla papper om denna undantagsregel och stick upp den under näsan av den polisen som stoppar er. Spanien kommer i framtiden inta att ha fler problem blev jag lovad, men i österike blev det visst sämre hörde jag ...
 
S

suneAl

Guest
Sv: PB klass2 - körkort

Varför inte fråga direkt Lars-Erik Paulsson "Ingrid & Pålle" HBK 3493 han arbetar på
Husvagnsbranschens Riksförbund och är en av skribenterna för tidningen Husbil & Husvagn.

Häls 571

:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 12645

Guest
Sv: PB klass2 - körkort

Intressant läsning, vi åker en hel del till holland och framförallt tyskland med en PB2 reggad 16,8ton + last, volvo racebuss. Blivit stoppade ityskland men har alldrig fått höra från polisen där att det vi kör är olagligt.
 
Toppen