• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Passande motor till Citroen C25

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Passande motor till Citroen C25

Drivlinan på den fiaten har muligens de store bremsene og 16 tummers hjul.
Dette har vært det normale med betegnelsen Maxi på Ducato.
 
F

F.d. 3651

Guest
Sv: Passande motor till Citroen C25

Hej

Hade själv en Kabe -85 för ett antal år sen där jag bytte från bensin till turbodiesel.

Passande motorer finns i Fiat Ducato, Peugeot J5, Citroen C25 samt Citroen CX (personbil). Dom senare fanns med två olika turbodieslar, den större av dom kan vara lite meckigt att få plats med innanför främre rambalken (men med slägga och gassvets går det nog ;) ).

Använder man CX-motorn behöver man byta fästet för oljefiltret ... troligen kan din gamla motor donera detsamma.

//Janne

Passar verkligen Citroen CX TD-motor + växellåda utan modifiering (för utom oljefiltret)?, vilken årsmodell? har för mig att dom tidiga CX modellerna bara hade sugdieselmotor.
Passar drivaxlarna också?
Kan man använda styrservon från CX?

/ Håkan C
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Passande motor till Citroen C25

Hej

Jag lyfte bara över motor (och i första försöket vx-lådan). Lådan fick jag byta sen för drevningen från personbilen var helt fel. Fast med lite medvind gick det väldigt billigt på högsta växeln .... :)

Måste erkänna att jag inte kommer ihåg hur det var med drivaxlarna men med tanke på att lådorna är väldigt lika (bortsett från utväxlingen) skulle jag tro att dom gamla axlarna fick hänga med.

//Janne
 
Toppen