• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Passande motor till Citroen C25

F

F.d. 6755

Guest
Hej
Jag har en citroen C25 husbil Kabe 1985 med en 57kw Diesel turbo motor.
Jag skulle villja få tag på en passande större motor (mer hästar).
Vet någon här hur ny diesel motor jag skall leta efter?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Passande motor till Citroen C25

Vi hade en Citroén C25 1990 och den hade en 2,5 liters turbodiesel på 95 hk , den borde ju passa lite mer än dom 57kw/77,5 hk du har nu .
 
F

F.d. 6755

Guest
Sv: Passande motor till Citroen C25

Ja det låter bra då har man något att gå på:),Har ingen styr servo på bilen finns det några bra lösningar på det ,Har fått pris på en 30000:- tyckte det var dyyyyyrt :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.601
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Passande motor till Citroen C25

Hej Orlov, jag håller med Bengt-Åke. Enklast är säkert om du byter mot en 2,5 turbomotor för då skall växellådan passa. Den motorn och växellådan hängde med upp t.o.m. år 1994, sedan kom både ny motor och växellåda (och ny rundare plåthytt).
Angående servo så fanns det i de flesta nyare än -90. Så om du får tag i en nyare motor från en bil borde det även gå att hitta servodelar från samma bil, med servopump monterad på motorn.

Lycka till. JANKRO.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Passande motor till Citroen C25

Är inte riktigt säker på att du kan montera styrservo på din gamla motor. Jag har en likadan bil ( Peugeot J5 1985) och har köpt en komplett drivlina då med turbomotor, servopump och servostyrväxel. Peugeot, Citroen och Fiat har i princip samma motorer. Ring till Beg Bildelar Jan Solstad i Västervik som har mycket delar men tyvärr lite dyr på sina delar.
Har renoverat en gammal bil men vill uppdatera till att bli så bekväm som möjligt Byte av drivlinan sker under vintern. Se gärna Fortsatt renovering under rubriken Sköt om husbuilen.
Lycka till
Bror
 
Senast ändrad:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Passande motor till Citroen C25

Orlov. Gör inga dyra ombyggnader på en så gammal husbil, byt till en med rätt motor, blir billigare tyckte Jägarn
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Passande motor till Citroen C25

Håller inte med där..............
En turbomotor gör att bilen blir betydligt roligare att köra och använda. Gör den investering som behövs om bilen i övrigt är OK och om du inte har för mycket status i husbilsägandet. Den kostnad du har sparar du snabbt in på värdeminskning mm på en nyare bil plus att du inte vet vilka fel o brister den kan ha. Läser man här på forumet så är ingalunda nyare bilar alltid felfria och kan kosta en del också.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 6755

Guest
Sv: Passande motor till Citroen C25

Tack för svaren nu vet jag vad jag skall göra.det är bara att börja leta drivlina.
För övrigt är bilen i väldigt bra skick som jag har,har tittat på nyare med men tycker att dom är för dyra .
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Passande motor till Citroen C25

En tanke utan att vara kunnig i området: Kan man inte lyfta över skåpet på en annan bil som har rätt motor , servo osv.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Passande motor till Citroen C25

Det är fullt möjligt men det kommer att gå åt mycket tid för detta. Skall ju täta mot hyttaket om det är en alkovbil och eftersom jag haft isär just alkovdelen mot taket så tror jag att det blir svårt att få tätt. Husbilsbyggarna har nog ingen stolthet i att få till det snyggt där det inte syns. Bara använt kapmaskin och lagt en del oskyddade svetsar och inte använt rostskydd..
Tror att alkoven är anpassad till varje individ.
Skaffa en bra drivlina istället
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Passande motor till Citroen C25

Skaffa en komplett bil med rätta drivlinan så ingår oftast både servostyrning och annat bra att ha. Både Fiat, Peugot och Citroen borde fungera så det finns en hel del att välja på. Att flytta över bodelen är nog inte att rekomendera. Troligen e den så svag att den kolappsar. Lycka till
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Passande motor till Citroen C25

Har fått äran att bevittna 3 överflyttningar av husbilskarosser,enkla eurpopeiska alkovbilar av 87-94 års modeller till nytt annat chassi,dom har inte kollapsat.
Det finns även en pillos här på klubben som gjort denna operation..
Får man tag i en vettig flakbil till rätt pris har man ju chansen att få en färdig husbil med modern drivlina under 100
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Passande motor till Citroen C25

Det påstås av flere at en av de første Clou alkove som ble bygget fortsatt er på veien, men sliter nå på sitt chassi nr. 3.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
F

F.d. 28710

Guest
Sv: Passande motor till Citroen C25

jag gjorde ett sånt byte på min gamla fiat lmc 566 -90 köpte en komplett fiat skåp bil från danmark med 2,5 turbo och servo för 15000kr det ökade värdet med 20-25 tusen en helgs jobb så blev husbilen mycket pigg o snålare att köra vill du ha tips ang bytet kan du maila mig
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
F

F.d. 28710

Guest
Sv: Passande motor till Citroen C25

motor o låda o servo passar rakt på men man måste ta med den långa driv axeln dom är inte lika mellan bensin o diesel motorn
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Passande motor till Citroen C25

Hej

Hade själv en Kabe -85 för ett antal år sen där jag bytte från bensin till turbodiesel.

Passande motorer finns i Fiat Ducato, Peugeot J5, Citroen C25 samt Citroen CX (personbil). Dom senare fanns med två olika turbodieslar, den större av dom kan vara lite meckigt att få plats med innanför främre rambalken (men med slägga och gassvets går det nog ;) ).

Använder man CX-motorn behöver man byta fästet för oljefiltret ... troligen kan din gamla motor donera detsamma.

//Janne
 
Toppen