• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Partikelfilter

F

F.d. 2675

Guest
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Frankia
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej alla husbilsägare . Jag undrar om det går att sätta ett partikelfilter på en gammal dieselmotor ,för miljöns skull?
 
F

F.d. 4879

Guest
Visst går det, jag kommer ihåg när truckracingen var som störst och Mercedes var snabbast. Det rök så mycket om bilarna att man faktiskt inte såg dom efter starten, sen kom Mercedes med ett partikelfilter på sina bilar och dom rök absolut noll men gick lika fort ändå. Det var dock ett filter som man var tvungen att tömma med jämna mellanrum och det kan väl vara det som skulle vara problemet i så fall. En modern katalysator på en gammal diesel med mekanisk insprutning tror jag knappast fungerar.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.842
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det finns partikelfilter för bilar före c:a 2001 men det kostar 15000SEK eller mer och det är ändå inte säkert att man får rätt färg i Tyskland.
För yngre kan det klara sig på under 5000:-
Så ligg lågt och förlita er på att det finns c:a 200000+ bilar i Tyskland som inte klarar kraven och kan husbilar inte köra in i städer så kan vi ju inte heller spendera pengar eller????
 
Toppen