• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Partikelfilter-Rengöring

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025
Hej det talas en hel del om Våra dieselmotorers partikelfilter.
Det sägs att detta ska bytas när en lampa lyser eller mellan 12-20000 mil.
Frågan: Har någon bytt.
Fråga: Har någon använt sig av rengöring.
(Finns firmor som gör detta, för en bråkdel av nyfilterkostnad.

Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Sv: Partikelfilter-Rengjöring

Har inte bytt eller rengjort.
Det man ska tänka på när man kör dieselbil med partikelfilter är att inte "fisköra" konstant. Man bör varva ur den då och då så filtret har en möjlighet att bränna ur. Märker det på min Passat när sonen har lånat den och kört lugnt fram och tillbaka till skolan under veckan. Då händer det att lampan tänds och man måste ut och sota ur den. Det som ska göras vid de tillfällena är att hålla över 2000 varv i minst 20 minuter. Känner folk som fått varningar på sina husbilar och då har de kört med det de tror är ecodriving. Efter att de fått rådet att varva ur under acceleration efter korsningar så har de sluppit problemen.
Korta körningar där motorn inte blir varm på låga varv är döden för filtret.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Partikelfilter-Rengjöring

Vet inte om man kan märka på motorn(Fiat) när den regenerar. Skulle vara intressant om någon vet.
På Caddy märker man att tomgången går upp till 1000rpm och när man kör blir det ett dovare motorljud.
På min Volvo V60 D5 så ser man det på momentan förbrukning. Släpper man gasen o rullar över 60kmh så får man inte 0 förbrukning som man får när den inte regenerar.
När lampan tänds på en Fiat är det nog mer än en vanlig regenering som sker. Har haft patikelfilter på dom två sista bilarna o aldrig fått någon lampa att lysa.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Sv: Partikelfilter-Rengöring

Samma erfarenhet som Håkan på Passaten. Högre tomgång, råare gång, ändrade växlingspunkter på DSGn, högre momentanförbrukning. Inget så tydligt mönster på de 3 Fiat baserade husbilar med partikelfilter vi haft.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Tack för svaren, men nu var de ju inte regenereringen som jag undrade över
utan byte kontra tvätt.
Partikel utsläpp fr dieselmotorer är ju under luppen just nu, så man undrar ju.
Eller kan det tänkas komma nån ny teknologi för oss gamla motoranvändare.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Tekniskt är det inget fel med att tvätta ett DPF/partikelfilter.

Frågan är dock med vilken kvalitet detta sker.

I entreprenadbranschen har vi (Volvo CE) utbytes DPF till maskinerna.
Filtren bränns ur och tvättas i en noga kontrollerad process och är sedan redo att göra tjänst i ytterligare 4500 timmar.

F

F.d. 58598

Guest

Men tvätt förbättrar inte den egna husbilens klassning.
i dagens diesel debatt, för ett par år sedan var Euro5 jättebra, men nu inget att ha.
Men kan man på ngt vis uppgradera bilen från Euro5 till Euro6, eller är det skroten som gäller. ?

Det vore intressant!

mvh
Anders

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2027

På personbilen (Saab 9-3 TID) har jag tvättat partikelfiltret genom att hälla kokhett vatten baklänges i filtret och samtidigt tillfört tryckluftstötar i filtret. Fungerade jättebra.

Mvh
//Janne

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2027

Hej!

Filtret blir torrt genom att använda bilen. (Inga pappers element i filtret)

//Janne

Toppen