• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Partikelfilter eller dyl.

F

F.d. 9174

Guest
Har för avsikt att byta husbil i dagarna till en ny men....miljödebatten ger mig
ånger, får jag en bil som om ett år kommer att anses vara en miljöförstörare
och med ett kraftigt prisfall vid framtida inbyten.

Finns det någon som har vetskap om Fiat kommer att montera partikelfilter
i sina bilar fr o m nästa år eller finns det någon motor till dessa bilar som
kan drivas med alternativt, miljömässigt, drivmedel?

Eller finns det någon pedaldiven husbil eller kommer husbilslivet att skjutas
i sank när diselpriset närmar sig 20:-/l och fordonskatten har fått en raktet
i baken........man undrar vart är vi på väg?

En med "åberg" för bilbyte

Good jul
:santa1:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfiler eller dyl.

Ja du Ulf. Det du skriver är nog det vi alla oroar oss för.

Kan bara hålla med.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfiler eller dyl.

Intressant fråga!
Kan man eftermontera ett partikelfilter?Kanske Kölis eller någon annan vet.
Har en 2006 2,8 JTD.

Anders.B
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Partikelfiler eller dyl.

Nej, jag vet ingenting, inte myndigheterna heller. Men dom kommer säkert på något dyrt och miljövänligt i morgon..
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfiler eller dyl.

Googla på partikelfilter och/eller HJS resp TwinTec så kommer ni att hitta två tyska hemsidor där jag fattat det som om de har färdiga eftermonteringssatser till bl.a. Fiat Ducato.
Dessvärre bara på tyska ("tagit del av-ej förstått")
/ Göte J
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Partikelfiler eller dyl.

För den som gärna åker nere i Tyskland är det här med partikelfilter viktigt! En hel del städer där nere har upprättat miljözoner i och kring stadskärnorna där det krävs att alla fordon (även utländska) har en s.k. miljöplakett som finns i tre nivåer (grön, gul och röd)beroende på hur mycket man skitar ner. Dom sämsta (äldsta) bilarna får over huvud taget inte åka in i zonen. "Halvgamla bilar" kan utrustas med partikelfilter som möjliggör entré i zonen. TÜV , motsv. bilprovningen, utfärdar plaketterna vilka också ger en viss miljörabatt på fordon-skatten.

Om intresse finns kan jag försöka göra en svensk sammanfattning av det tyska materialet från TÜV.

HBK-hälsningar

Göran 292
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Partikelfiler eller dyl.

Jag läste i senaste ReiseMobil att det inte gäller utländska utan endast tyska skyltar. Värt att kolla upp för jag kan ha missförstått......
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfiler eller dyl.

Göran 292

Skulle vara jättebra om du kunde lägga ut lite info om det här med partikelfilter.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Jag hittade följande text på ADAC:s hemsida angånde denna fråga.

Översatt: Turister: Precis som för tyska bilägare måste de skaffa en plakett om de vill köra i en miljözon - motsvarande gäller körförbud i utlandet även för tyska turister.

Touristen: Genauso wie deutsche Autobesitzer müssen sie sich eine Plakette besorgen, wenn sie in Umweltzonen fahren wollen - übrigens gelten Fahrverbote im Ausland auch für deutsche Touristen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Det här var mycket intressant info.

Om man nu ska köpa ny bil så gäller det här att vara med och ta rätt beslut.

Undrar om det går att eftermontera och givetvis då få partikelfiltret godkänt. Vore synd om man står där med ett eftermonterat filter som inte gäller.

Det här med zonernas indelning i tre färger undrar man över och hur kommer man veta vad som gäller?

Var kan man få den miljöplakett som det skrivs om? När man fått den hur länge den gäller?

Tänk att det ska vara så förbenat svårt att med vårat kära EU kunna enas om något som underlättar innom EU.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Det är förnärvarande endast ett fåtal städer som detta berör.
På denna länk framgår vilka. Det finns även karta över varje stads miljözon.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Oftast är det våra egna byrokrater som förpestar livet för oss,och sen faller allt på EU.Enligt alla undersökningar så är vi mest nitiska i hela EU.Tror att Italienare,Spanjorer och andra skiter fulständigt i vad vi företarsig här.Men som vanligt så skall vi vara bror duktigt:santa-3-icon:
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Jo det är säkert som Gunnar skriver......"endast ett fåtal städer som har infört miljözoner" men jag är övertygad om att ett större antal kommer att följa inom en i sammanhanget kort tid, ett halvår eller något år eller så.......

HBK-hälsningar

Göran 292
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Hej,

Jag skrev en blänkare om detta tidigar i detta forum, då ingen reaktion.

Men det kommer mer info från Tyskland om förbud för ej godkända bilar Hamburg mm.
OBS gälle även London.
Skrev ett mejl till vägverket om detta, men fick ett goddag ykskaft svar.

Typ fabrikanten, måste kodkänna avgasrening och att man ej får ändra bifintlig avgasrening. Gamla husbilar har ingen avgasrning överhuvudtaget, och FIAT kan ej förbjuda mej att svetsa på grejer på min gamla husbil.

Har förgäves försökt få telefonkontakt med någon på vv som jobbar med miljsertifiering,
Men alltid ledig eller på möte mm.
Men jag ger inte upp, fortsätter att ringa.

I alla fall får man eftermontera katt och partikelfilter i Tyskkland på äldre husbilar.

Skrev Jägarn :santa-2-icon:
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Hej!
Motsvarande miljözoner (och krav på klisterdekaler) finns även i Sverige, gäller from 2007-01-01 för färd i miljözoner fn Sthlm, Göteborg, Malmö och Lund. Jag skaffade naturligtvis erforderliga dekaler och klistrade på vår husbil redan i mars 2007.

Mer finns att läsa t.ex på sajten "www goteborg.se" (under miljö/miljözon) OBS att det gäller tunga dieseldrivna fordon och bussar (åtm fn).

Gjorde under våren -07 om min Hobby 750 till Pb 2, men man vet ju aldrig framtida konsekvenser, mellan tung lastbil kontra Pb 2?
/ Hälsn, Bengt 333
 
Senast ändrad:
G

Göran T625

Guest
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Bengt,

eftersom Pb2 endast är ett svenskt begrepp så kan du säkert räkna med att din bil i Tyskland går under "WoMo über 2.8 to zul. GG" (husbil över 2.8 ton totalvikt).

HBK-hälsningar

Göran 292
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Hej Göran,
har sett vikten (2,8) men bilen står fn lugnt parkerad i garaget och väntar på våren.

Betr tunga dieseldrivna fordon inkl Pb 2 (> 3,5 ton) i SVERIGE, from 1/1 2007 gäller följande krav i de Svenska miljözoner fn Stockholm, Göteborg, Malmö och Lund! se följande sajt
http://www.trafikkontoret.goteborg.....pdf&filekey=6617f02bf7e296dfbf0728a637e70390
i denna finns inga oklarheter, detta berör många husbilar!

Dvs även här i Sverige har vi krav på klisterdekaler för körning i våra utpekade Miljözoner.
/ Hälsn, Bengt 333
 
Senast ändrad:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfiler eller dyl.

Ja du Ulf. Det du skriver är nog det vi alla oroar oss för.

Kan bara hålla med.

Håkan.
Ta inte ut något i förskott, utan det bästa för oss alla är att ta reda på fakta och därefter agera. Oro skapar lätt en mängd felaktiga beslut.Skulle vi alla bara gå omkring och oroa oss för allt möjligt, vad blive av oss då?
Partikelfilter/katalysatorer finns att eftermontera.
Rapsolja kan ju användas mer än till matlagning.

"där vetandet slutar där börjar tron"

mvh
Werner
 
Toppen