Sv: Parning Strong CA-modul - Canal Digital kort
Jaha, då blev det till att skaffa en CA-modul med Conaxkodning för Canal Digital - men CI eller CI+? Det är frågan.
Jag har ett parabolkort, som jag med framgång har flyttat mellan en Vanson satellitmottagare i husbilen och en Nokia satellitmottagare i bostaden. Båda mottagarna har inbyggda CA-moduler, så jag har bara behövt stoppa kortet direkt i mottagarna och allt har fungerat (inte HD men det är inte väsentligt för oss)
Nu har jag bytt till en LTC TV i husbilen för att slippa en separat satellitmottagare, som dels tar plats och som dels kräver 235 V. Den nya TVn har ingen inbyggd CA-modul utan jag måste köpa en lös modul med Conaxkodning.
Jag har läst i tråden och fattar inte riktigt om parningen kan ställa till problem med att flytta kortet mellan husbilen och bostaden eller ej.
Om parningen sker mellan kortet och CA-modulen, så borde det inte vara några problem, eftersom det finns plats för en separat CA-modul i Nokiamottagaren i bostaden. Då är det ju bara att flytta CA-modulen + kort mellan LTC-n och Nokian. Men om parningen på något sätt sker med själva mottagaren, vilket jag i och för sig betvivlar, så blir det problematiskt.
Är det någon som vet om det är bäst för mig att välja en CI eller en CI+?
//Jan