• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parning Strong CA-modul - Canal Digital kort

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag har en oparad Strong CA-modul för Canal Digital.
Har hört att om man parar den med Canal Digitals programkort så blir kortet låst till CA-modulen.
Det skulle betyda att jag inte kan använda kortet direkt i min digitalbox.
Någon som vet om detta stämmer?
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Parning Strong CA-modul - Canal Digital kort

Har haft Faval satmot 12 V ej speciellt, behövde inte para ihop bara stoppa i CD-kortet.
Skaffat nu en Wavefield 2012 12V, mycket modernare, får nu med alla HD kanaler då den har MPEG4. Ingen CA-modul, bara trycka i kortet. Får med alla kanaler som med CDs egen stora mottagare.
Precis monterat in den och fungerar perfekt hittills.
Med vänlig hälsning Philip.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Parning Strong CA-modul - Canal Digital kort

Ring CD support, ge dem ditt CA-modulnummer, så är det löst inom 24h.
Det fungerar som vanligt i hemmaboxen! (utan CA)

Vänl. Magnus

Jag har en oparad Strong CA-modul för Canal Digital.
Har hört att om man parar den med Canal Digitals programkort så blir kortet låst till CA-modulen.
Det skulle betyda att jag inte kan använda kortet direkt i min digitalbox.
Någon som vet om detta stämmer?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parning Strong CA-modul - Canal Digital kort

Har 2 CA Moduler, en av de tidligste produsert av Conax og en Strong Conax, har aldri foretatt noen parning med disse og mitt norske Canal Digital kort. Men kortet har aldri vært brukt i en Canal Digital tuner, det kan være forskjell på oppdateringen for disse boksene og alle andre bokser og CA.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Parning Strong CA-modul - Canal Digital kort

För varje kort från Canal Digital finns en lista för vilka CI moduler och motagare som är godkända för det specifika kortet. Om man flyttar runt ett kort kan det ta en stund innan det fungerar. Skaffar du en ny CI modul måste du rapportera dess nr för att det skall fungera. Det tar en stund. Först telefonkö och sedan ett antal timmar till kortet fungerar. Vill man ha det riktigt smidigt skaffar man ett tvillingkort som kostar några hundra per månad men som kan pausas över vintern. Gör man så funkar båda samtidigt.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Parning Strong CA-modul - Canal Digital kort

För varje kort från Canal Digital finns en lista för vilka CI moduler och motagare som är godkända för det specifika kortet. Om man flyttar runt ett kort kan det ta en stund innan det fungerar. Skaffar du en ny CI modul måste du rapportera dess nr för att det skall fungera. Det tar en stund. Först telefonkö och sedan ett antal timmar till kortet fungerar. Vill man ha det riktigt smidigt skaffar man ett tvillingkort som kostar några hundra per månad men som kan pausas över vintern. Gör man så funkar båda samtidigt.

Jag har idag två CD kort som används direkt i digitalboxarna hemma.
I husbilen har jag en CA-modul från TechniSat som inte behövdes paras.
Nu har jag en ytterliggare en TV med CI+ slot, där tänkte jag ha en Strong CA- modul men blev avrådd p.g.a. CD kortet du skulle bli låst till modulen.
Jag får testa.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Parning Strong CA-modul - Canal Digital kort

Jag har idag två CD kort som används direkt i digitalboxarna hemma.
I husbilen har jag en CA-modul från TechniSat som inte behövdes paras.
Nu har jag en ytterliggare en TV med CI+ slot, där tänkte jag ha en Strong CA- modul men blev avrådd p.g.a. CD kortet du skulle bli låst till modulen.
Jag får testa.

Du behöver bara lägga till Strongmodulen till kortet inte ta bort någon befintlig modul.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Parning Strong CA-modul - Canal Digital kort

Vad är det för skillnad på Strong och TechniSat?
I butiken jag brukar handla kostar Strong 799kr och TechniSat 699kr.
TechniSat kan man använda utan parning.


.image.jpg
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Parning Strong CA-modul - Canal Digital kort

Strongmodulen har en nyare standard som på sikt nog blir ett krav från CD. Trodde det redan var så.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Parning Strong CA-modul - Canal Digital kort

Troligen lyckas CD snart att spärra icke godkända moduler CI+ så att de inte går att använda. Detta är ett krav från filmbolagen om rättigheter. Nyare mottagare kommer att innehålla de chip som krävs för att paring måste ske. Varje dag som icke låsta CI moduler fungerar är en nåd, det jobbas hårt för annars får de inte visa programmen som distribueras. Troligen kommer endast enbedded ( inbyggda) moduler fungera i framtiden, se VIASAT ....
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.629
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Parning Strong CA-modul - Canal Digital kort

Jaha, då blev det till att skaffa en CA-modul med Conaxkodning för Canal Digital - men CI eller CI+? Det är frågan.

Jag har ett parabolkort, som jag med framgång har flyttat mellan en Vanson satellitmottagare i husbilen och en Nokia satellitmottagare i bostaden. Båda mottagarna har inbyggda CA-moduler, så jag har bara behövt stoppa kortet direkt i mottagarna och allt har fungerat (inte HD men det är inte väsentligt för oss)

Nu har jag bytt till en LTC TV i husbilen för att slippa en separat satellitmottagare, som dels tar plats och som dels kräver 235 V. Den nya TVn har ingen inbyggd CA-modul utan jag måste köpa en lös modul med Conaxkodning.

Jag har läst i tråden och fattar inte riktigt om parningen kan ställa till problem med att flytta kortet mellan husbilen och bostaden eller ej.

Om parningen sker mellan kortet och CA-modulen, så borde det inte vara några problem, eftersom det finns plats för en separat CA-modul i Nokiamottagaren i bostaden. Då är det ju bara att flytta CA-modulen + kort mellan LTC-n och Nokian. Men om parningen på något sätt sker med själva mottagaren, vilket jag i och för sig betvivlar, så blir det problematiskt.

Är det någon som vet om det är bäst för mig att välja en CI eller en CI+?

//Jan
 
Toppen