• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkeringsskylt innebörd?

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Matvik Hamn.
Hur gör vi med denna plats, när de satt upp denna skylt?Visa bilaga 240029
Jag tolkar det så att så länge husbilen/släpet inte är svart så går det bra att parkera.

Eller verkar som att HB inte får parkeras där. Om nu skylten är sanktionerade av myndigheten.. börjar bli många hittepå skyltar

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Summan av bilden ser ut som en båtklubb/hamn som inte vill att husbilar och släpvagnar parkeras där alls men folk som skall ut med eller fixa med sin båt kan ställa sin personbil där i upp till en vecka under högsäsong och upp till 30 dagar på lågsäsong.

Det är en gissning på syftet sen om det håller är en annan sak...

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Summan av bilden ser ut som en båtklubb/hamn som inte vill att husbilar och släpvagnar parkeras där alls men folk som skall ut med eller fixa med sin båt kan ställa sin personbil där i upp till en vecka under högsäsong och upp till 30 dagar på lågsäsong.

Det är en gissning på syftet sen om det håller är en annan sak...
Det är nog så det är tänkt,sedan om den är helt enligt reglementet är en annan sak.
Båtklubben vill inte ha husbilar på parkeringen så det är lämligt att respektera det.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Undrar varför den gula tilläggsskylten innehåller tre tidsangivelser. En förbudsskylt gäller väl hela dygnet alla veckodagar om det inte finns några tilläggsskyltar som säger annorlunda.

Håller vi på att långsamt gå mot det engelska systemet där skyltar talar om vad man inte, och ibland när, får göra på parkeringen. Det kan bli upp mot ett femtiotal rader med förbud i de värsta fallen jag sett.

//Michael, medlem

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Konstig båtklubb.
Under säsong så borde man väl få parkera längre tycker jag. Man kanske är på långsegling och måste parkera en längre tid.
Men för vår del är det bara att rulla vidare.
Lite många skyltar, ibland är det svårare att göra det enkelt.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Om jag minns rätt om Matviks hamn så finns det flera olika parkeringar där. Och med olika regler för dessa. Det går alltså inte att "döma" genom att bara ha sett en skylt om hur det resonerats om vem som får parkera i hamnen. I denna tråd ser vi bara en skylt och för ett område.

SGul

HBK Intresserad
Kommun
Lysekil
Undrar varför den gula tilläggsskylten innehåller tre tidsangivelser. En förbudsskylt gäller väl hela dygnet alla veckodagar om det inte finns några tilläggsskyltar som säger annorlunda.

Håller vi på att långsamt gå mot det engelska systemet där skyltar talar om vad man inte, och ibland när, får göra på parkeringen. Det kan bli upp mot ett femtiotal rader med förbud i de värsta fallen jag sett.

//Michael, medlem
Tidsangivelse finns för mån-fre ex 7-19, lör tex (7-19) sön tex 7-19 med röda siffror.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Tidsangivelse finns för mån-fre ex 7-19, lör tex (7-19) sön tex 7-19 med röda siffror.
Javisst, men här finns ju alla tre, och med 00-24, dvs dygnet runt alla dygn. Då hade det ju räckt med P-förbudet eftersom det gäller alltid såvida det inte finns några klockslag. Jag uppfattar det som att Michael Johansson menar det. Och jag håller med.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag har båtplatser i denna kommun men på annan plats... så jag är insatt i detta... efter rätt många års diskussioner med företrädare för kommunen ..har jag gett upp ( nästan).
Nu ser jag saken mera ur en båtägares synvinkel... vi betalar nämligen för att ligga på land... en hel del ...men det kommer massor som ställer bilar..båtar..o båtar på trailer...och danskar med stora trailer...o lägger i sin båt... kors o tvärs... också tyskar... men de är faktiskt oftast mera ordentliga.... och så kommer det husbilar...redan I april.. maj o tar upp platser som egentligen är uthyrda till 1 juni..( gäller ej Matvik) det är tydligt skyltat att det är ställplats 1 juni till 1 september... jag sa till en...då skulle ha slå på mig... trevliga husbilskompisar... finns ytterligare en plats där husbilar får hålla under sommarmånaderna... det finns tydliga anvisningar för vad som gäller... men jag ser i stort sett dagligen husbilar där..tvärt emot reglerna.....
Detta är absolut inte båtföreningen.... Nej ansvaret ligger på kommunen. Bryr de sig,
Absolut inte! De klagar också på att folk inte bryr sig... just Matvik tycks va extra rörigt när det är bra väder och många vill ut i skärgården...Då parkeras det rörigt....
Min motfråga till kommunen blir.... analysera...vad har ni för problem? På vilket sätt löser era skyltar detta problem?
Varför det ska det va möjligt att parkera 30 dagar i sträck begriper jag över huvudtaget inte alls... denna regel finns på andra platser men på ett annat sätt...
Det var allt för mig...skulle kunna skriva massor...
Risken för att någon blir " bötfälld" är mycket nära noll.... känns alltid bra att få avreagera sig lite... men absolut ingen bryr sig...
Men skäll på kommunen..inte på båtklubben...

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
För övrigt..positivt... så är Karlshamn ett mycket trevligt ställe att åka till... det kan jag verkligen rekommendera... särskilt på sommaren. Det finns mycket... jag tycker att deras festival på sommaren hör till en av de bästa! Åk till Karlshamn och trivs... jag är där så ofta som möjligt...o det är periodvis..nästan varje dag.

Toppen