• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkeringsavgift?

F

F.d. 19257

Guest
Hej!

Vi parkerade vår bil på en stor parkering som var avgiftsbelagd. Vår husbil tar upp 2 platser (och lite till...). Vi betalade och la lappen i rutan.

När vi kom tillbaks till bilen var det fullt på parkeringen och bilen som ställt sig bredvid oss sa att vi hade tur som inte fått böter. Han påstod att har man ett fordon som tar 2 platser så ska man betala dubbelt.

Jag trodde han skämtade och skrattade tillbaks, men han skrattade inte... så nu är jag osäker. Men hur mkt ska man betala för? Är det/bil eller parkeringsruta som man ska erlägga avgift?

Vill ju ogärna få böter....

Anna Centurion
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Parkeringsavgift?

När vi har ställt oss på avgiftsbelagda parkeringar och tar upp två parkeringsrutor har vi betalt två biljetter. Tycker det är självklart eftersom vi nyttjar två platser. Häggen i ett soligt Umeå
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Parkeringsavgift?

Många kommuner tillämpar regeln att alla hjulen skall befinna sig innanför markeringen, vissa tillåter att hjulen står på linjen.

Det finns dock parkeringsbolag som vill ha dubbel avgift om fordonet tar upp två platser.

Kanske dags att samordna parkeringsregler att gälla alla bolag och kommuner?

PS! Jag försöker finna plats där överhänget gränsar till icke markerad plats eller gräsyta.
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Parkeringsavgift?

Om man har en personbil som är längre än parkeringsrutan, hur gör man då?
Var drar man gränsen?
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Parkeringsavgift?

Det är ju just detta som gör att man upptar två parkeringsrutor när husbilen är för stor för en ruta. Var finns det att läsa om att man INTE får uppta två parkeringsrutor om man betalar för dessa. Häggen i Umeå
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Parkeringsavgift?

Du måste förmodligen läsa lokala trafikstadgan i varje kommun om det är en kommunal plats, om det är en privat plats måste du nog fråga ägaren? Sedan tycker jag nog att det känns ganska naturligt att betala för två platser (eller flera) om man använder det? Alltså även om min bil sticker in på bakomvarande ruta så att ingen bil får plats där? :)
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsavgift?

Jag är nog benägen att hålla med Pelle&Lena, det står att hjulen skall vara innanför rutan. Något annat, om att karossen inte får sticka ut, kan jag inte hitta i reglerna för parkering. Så i det fallet så skulle man bara behöva betala en parkeringsavgift.

Kenneth
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsavgift?

Jag hittade lite info på Trollhättans kommuns hemsida. Där talar man om att upptar man två platser så skall man betala två avgifter. Nu framgår det ju inte om man menar att man upptar två platser med hjulen eller inte. Kan ju förstå att bil med husvagn/släp upptar två platser med hjulen.

Parkering av husbil, husvagn, buss och lastbil - Trollhättans Stad

/Kenneth
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Parkeringsavgift?

Det här var ett nytt grepp: "Det är förbjudet att parkera fordon med en totalvikt över 3,5 ton inom tättbebyggt område mellan kl 22 och 07."

Stackars de som bor inom tättbebyggt område. De får parkera sin husbil utanför stan.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Parkeringsavgift?

Det här var ett nytt grepp: "Det är förbjudet att parkera fordon med en totalvikt över 3,5 ton inom tättbebyggt område mellan kl 22 och 07."

Stackars de som bor inom tättbebyggt område. De får parkera sin husbil utanför stan.

Du läste helt enkelt för långt Kenth :)
Det övre stycket på samma sida var mycket bättre:

Husvagnar, husbilar och bussar är fordon med skyldighet att följa de trafikregler som gäller på respektive gata eller på specifik parkeringsplats i kommunen. Om inga vägmärken finns uppsatta inom tättbebyggda områden, så får dessa fordon stå parkerade i max 24 h i en följd på samma parkeringsplats innan den måste flyttas.

Allt detta finns i länken Master bidrog med tidigare.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsavgift?

Det här var ett nytt grepp: "Det är förbjudet att parkera fordon med en totalvikt över 3,5 ton inom tättbebyggt område mellan kl 22 och 07."

Stackars de som bor inom tättbebyggt område. De får parkera sin husbil utanför stan.

Jag tolkar det också som att husbilar, liksom alla fordon med totalvikt över 3,5 ton, inte får parkera inom tättbebyggt område mellan kl 22 och 07 med angivna undantag. Hur ska man annars tolka det? Husbilar under 3,5 ton däremot omfattas av det övre stycket i Masters länk.

Johan K.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsavgift?

Denna förvirring verkar total.
Enligt Transportstyrelsens regelverk gällande parkering så gäller det att alla fyra hjulen befinner sig innanför P-rutan. Detta är generella regler som gäller oavsett vem som äger parkeringen.

Dock kan detta begränsas av tilläggstavlor som anger om detta gäller personbil klass I eller klass II.
Frågan är om dessa tilläggstavlor verkligen kan utesluta personbilar av olika klasser.

Mig veterligen har detta aldrig prövats i rättslig instans. Har läst i något forum att detta aldrig har gått vidare, och att det inte finns något prejudikat i denna fråga.

Det finns en total okunskap bland våra kommuners tjänstemän i denna fråga. Jag har letat efter konkreta bestämmelser om detta. Men har inte funnit något som bekräftar vad som egentligen gäller. Ingen verkar ha tillräcklig kunskap om vad som gäller.
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsavgift?

Hur fan ska det se ut om alla fordon över 3500 kg inte får stå inom tätbebyggt område nattetid. Det finns ju förutom våra husbilar massvis med hantverkarfordon som väger över. Parkera långs landsvägen eller infarter eller hur är tanken.
>Blasse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Parkeringsavgift?

Transportstyrelsen kan inte föreskriva parkeringsregler på privata parkeringsplatser. Och det är det många som är, t.ex. vid köpcentra, bostadsområden m.m.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Parkeringsavgift?

Vid furuviksparken får man p-bot om man upptar 2platser men bara betalar för 1.
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Parkeringsavgift?

Transportstyrelsen kan inte föreskriva parkeringsregler på privata parkeringsplatser. Och det är det många som är, t.ex. vid köpcentra, bostadsområden m.m.

Jag är övertrycket, kommer en sådan parkeringsbot i retten och skiltningen inte är tydligt. Kommer retten at gå på transportstyrelsen line utan tvekan.

Men vem okar att köra en parkeringsbot i retten?
 
Toppen