• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkeringsavgift ökade när jag skulle godkänna...

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Står just nu på en parkering som kostar 50:- mellan 22-06.. Övrig tid fri.
Jag ställer in i appen den tid jag tänker parkera och skall betala för...
Ny ruta dyker sen upp och säger att jag nu också skall betala något som heter service avgf. På 7:50..:swoon:

Men här finns ju ingen service :eek:...
Och någon klocka att ringa i efter service ser jag inte heller.. :swoon:

Hade ju varit gott med en pizza.. :twitcy:


Vad tycker ni om detta... Det är inte summan, men principen :aja:

Screenshot_20230805_213606.jpg
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Försöker undvika serviceavgiften om det går (jag gillar inte att bli blåst ;)). Har märkt att på en del ställen där man kan betala med kort eller via en app så slipper man serviceavgift om man väljer att betala med kort. Samt så kan det även skilja mellan vilken app man betalar med.
Har ett färskt exempel från när vi var i Linköping, valde jag att betala parkering med appen LinPark så slapp jag serviceavgift men valde jag t.ex EasyPark så åkte jag på avgiften.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Försöker undvika serviceavgiften om det går (jag gillar inte att bli blåst ;)). Har märkt att på en del ställen där man kan betala med kort eller via en app så slipper man serviceavgift om man väljer att betala med kort. Samt så kan det även skilja mellan vilken app man betalar med.
Har ett färskt exempel från när vi var i Linköping, valde jag att betala parkering med appen LinPark så slapp jag serviceavgift men valde jag t.ex EasyPark så åkte jag på avgiften.
Tyvärr fungerar det här bara med EasyPark... :(
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Undvik så länge som möjligt EasyPark för de verkar värst på serviceavgifter. Här i Oskarshamn har man just infört avgift på de centrala parkeringarna. Jag skulle bara ett kort ärende. Parkeringsavgiften blev 1:00kr och serviceavgifter 4:95kr med EasyPark. Ett påslag på 495% borde väl räknas som ocker.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag ogillar serviceavgifterna, men inser också att jag tidigare förskottsbetalat för parkeringstild som jag inte nyttjad eller rusade tillbaka för att ”lägga på”. Nu stoppar jag parkeringen i appen - eller kamerorna gör det automatiskt - eller jag snurrar på hjulet.
Det är trots allt ganska bra.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Det er samme greia med EasyPark her i Norge, det legges på et ekstra gebyr hvis man bruker app. De har fått en haug med klager pga dette, og Forbrukerombudet har også stilt spørsmål ved lovligheten av det når de ikke tydelig informerer om dette gebyret.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hittade detta på nätet om EasyPark...

Screenshot_20230806_133426_com.google.android.googlequicksearchbox_edit_870480065026027.jpg
När jag läst detta då får jag känslan att..... Nu blev jag verkligen lurad.. :msn_wall:

För om EasyPark vill ligga i framkanten, då får de ju för fan ta de pengar som de får i sina avtal med markägaren/kommunen (precis som andra parkeringsbolagen gör) och inte som ett påtvingad tillägg på parkeringsavgiften. :mad:..... Och det samma är med kundservicen. :mad:
( nu rubbar de ju konkurrans möjligheterna mellan den typ av företag/bolag)
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Fast dom kan ju erbjuda mer av summan bilägaren betalar för parkeringsplatsen till markägaren medans dom överlever på serviceavgiften. Andra bolag som inte erbjuder samma upplägg kommer förmodligen tappa mer och mer områden till EasyPark.

Därför kommer fler bolag införa liknande upplägg för att inte tappa marknadsandelar.
Förut överbetalade man alltid, det slipper man i alla fall med app-betalning. Om man nu vill se det lite positivt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fast dom kan ju erbjuda mer av summan bilägaren betalar för parkeringsplatsen till markägaren medans dom överlever på serviceavgiften. Andra bolag som inte erbjuder samma upplägg kommer förmodligen tappa mer och mer områden till EasyPark.

Därför kommer fler bolag införa liknande upplägg för att inte tappa marknadsandelar.
Förut överbetalade man alltid, det slipper man i alla fall med app-betalning. Om man nu vill se det lite positivt.
Ha.. Ha... Det tror jag inte... EasyPark behåller säkert dessa pengar... (service avgiften)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag tänkte jag betala för mina två sista dygn här... Men se... Nej... Nej... Det gick inte.... EasyPark vill ha in en service avgift för varje dag.. :msn_wall:
Vill man stanna flera dagar och betala bara en biljett inkl service avgift för alla dagar, så går det inte ...
Man måste skapa en ny parkering för var och en dag/dygn... Så EasyPark kan ta service avgift för varje tillfälle :swoon:

Screenshot_20230806_220449.jpg
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
För en tid sedan var det en insändare om serviceavgiften på parkeringar inom Kommunen och nu i KP den 10/3 har "någon" från kommunen svarat. Det är tydligen så att om man använder Easypark för första gången inom kommunen så slipper du serviceavgiften men om du använder appen utanför kommunen så blir du nollställd och måste kontakta Easypark igen för att slippa avgiften. detta kan man lätt göra på deras hemsida eller ringa.

Därför uppmanar jag alla som använder Easypark att kontakta dem för att de skall ta bort denna avgift, samtidigt som jag uppmanar Kungälvs kommun att förhandla bort densamma.

Så är det i Malmö också Har gjort det många gånger Eftersom jag swichade avgiften så kom pålägget på 7kr tillbaka dit
Leffe
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är klart, annars kan de inte utveckla säkrare parkeringslösningar…

Står det på någon skylt att de tar en extra avgift, utöver taxan?
Nej.... Det dyckert upp när man skall godkänna tiden...
Här finns absolut ingen information om vad kostnaden/dygn är...... Allt finns i appen.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Nej.... Det dyckert upp när man skall godkänna tiden...
Här finns absolut ingen information om vad kostnaden/dygn är...... Allt finns i appen.
Denna kanske man skall skicka in för bedömning - ska vad jag förstår, stå med i prisinformationen. Men det kanske räcker med appen(kassan?
 
Toppen