• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering på Martodden ved Norsk Jernbanemuseum på Hamar?

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Er det noen her som har vært på museet nylig og vet om det er lov å stå parkert over natten på plassen langs Strandvegen like ved?

Jeg har tenkt meg på MJ-messa der i helgen, og det hadde vært ypperlig å kunne stå parkert der mens jeg er på messa. Har sjekket Google street view frem og tilbake langs Strandvegen, men har ikke klart å se noen skilting om parkering der i det hele tatt. Den eneste bobilparkeringen på Hamar er stengt, så jeg leter etter alternativer som ikke ligger en halvtimes kjøring utenfor Hamar.

Har nettopp tatt steget fra HBK-interessert til HBK-medlem, men da jeg ikke får betalt med Swish tar det litt tid før betalingen går gjennom, så jeg har ikke tilgang til kartet i tilfelle det står noe relevant der.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Er det noen her som har vært på museet nylig og vet om det er lov å stå parkert over natten på plassen langs Strandvegen like ved?

Jeg har tenkt meg på MJ-messa der i helgen, og det hadde vært ypperlig å kunne stå parkert der mens jeg er på messa. Har sjekket Google street view frem og tilbake langs Strandvegen, men har ikke klart å se noen skilting om parkering der i det hele tatt. Den eneste bobilparkeringen på Hamar er stengt, så jeg leter etter alternativer som ikke ligger en halvtimes kjøring utenfor Hamar.

Har nettopp tatt steget fra HBK-interessert til HBK-medlem, men da jeg ikke får betalt med Swish tar det litt tid før betalingen går gjennom, så jeg har ikke tilgang til kartet i tilfelle det står noe relevant der.
Även om bobilparkeringen är stängd, kanske det går att stå där, men utan service?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det finns ju ett par olika HB parkeringar längs Strandvägen och jag ser ingen anledning till att dom skulle vara stängda, däremot brukar det vara fullt under högsäsong!
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Den eneste offisielle bobilparkeringen på Hamar er hos båtforeningen, og den var stengt. Plassen er fylt opp med båter på vinterlagring, og strøm/vann er skrudd av, så der var det ikke mulig å stå.

Bortsett fra plassen ved Jernbanemuseet er det en parkeringsplass ved Domkirkeodden med god plass til bobiler, men den betjenes av EasyPark så den holder jeg meg unna. Det er også en privat parkeringsplass litt lenger nord langs Strandvegen, men den er reservert for besøkende og kunder, så jeg ville nok ikke tatt sjansen på å stå der. Litt usikker på om vi er på samme sted nå, @Livsnjutaren?

Uansett, det ble med en dagstur i dag, jeg tok ikke bobilen opp, og det var egentlig like greit. Fikk sjekket ut plassen ved museet, og bortsett fra et lite område i det nordre hjørnet er det ikke skiltet med parkeringsrestriksjoner i det hele tatt. Her er det jo badeplass om sommeren, og det er plassert ut flere parkbenker hvor man kan spise og grille, men om høsten og vinteren er det nok ganske rolig her, så da vil jeg anta at det går greit å stå én natt. Det sto 2 bobiler der da jeg kom i dag, men pga messa var det fullt av personbiler i tillegg, så man må nok regne med litt støy og trafikk.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Den eneste offisielle bobilparkeringen på Hamar er hos båtforeningen, og den var stengt. Plassen er fylt opp med båter på vinterlagring, og strøm/vann er skrudd av, så der var det ikke mulig å stå.

Bortsett fra plassen ved Jernbanemuseet er det en parkeringsplass ved Domkirkeodden med god plass til bobiler, men den betjenes av EasyPark så den holder jeg meg unna. Det er også en privat parkeringsplass litt lenger nord langs Strandvegen, men den er reservert for besøkende og kunder, så jeg ville nok ikke tatt sjansen på å stå der. Litt usikker på om vi er på samme sted nå, @Livsnjutaren?

Uansett, det ble med en dagstur i dag, jeg tok ikke bobilen opp, og det var egentlig like greit. Fikk sjekket ut plassen ved museet, og bortsett fra et lite område i det nordre hjørnet er det ikke skiltet med parkeringsrestriksjoner i det hele tatt. Her er det jo badeplass om sommeren, og det er plassert ut flere parkbenker hvor man kan spise og grille, men om høsten og vinteren er det nok ganske rolig her, så da vil jeg anta at det går greit å stå én natt. Det sto 2 bobiler der da jeg kom i dag, men pga messa var det fullt av personbiler i tillegg, så man må nok regne med litt støy og trafikk.
Du frågade efter parkering vid järnvegsmuseet och dom finns kvar se även Park4N och vad är det för fel på EasyPark?
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg bruker ikke Park4N eller andre slike apper. Jeg syns det er synd når misbruk av slike apper fører til restriksjoner på hvor man kan stå parkert med bobilen, og der er det en veldig uheldig utvikling på gang. Selv holder jeg meg til f.eks kart.finn.no eller maps.google.com, og gjerne Google street view når jeg skal finne mulige steder å stå for natten, men hvis det allerede står flere bobiler der finner jeg heller en annen plass.

Eksempelvis skulle jeg til Otterøya utenfor Namsos på en begravelse tidligere i høst, og hadde sett meg ut en liten rasteplass som overnattingssted på veien. Da jeg kom dit utpå kvelden var det imidlertid så stappfullt med bobiler, alle utenlandske, at det nesten ikke var plass til å kjøre gjennom og ut igjen. Merk; dette var ingen hovedferdselsåre med mye trafikk, men en liten sidevei, så hvor kan alle de ha fått informasjon om denne plassen om ikke i en app? Det er vel bare et tidsspørsmål før det blir parkering forbudt for bobiler også der... Selv fant jeg en liten lysning for meg selv noen hundre meter lenger bort, og fikk utpå natta selskap av et vogntog som skulle ha hvilepause, og det var kun oss to der hele natta.

EasyPark har jeg dårlige erfaringer med, enkelt og greit. De er håpløse å ha med å gjøre hvis det skulle bli noen problemer, så da unngår jeg bare plasser som betjenes av dem.
 
Toppen