• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkera på ställplats

M

Mickey

Guest
Sv: Parkera på ställplats

Ställa sig nära kan vara ett försök till omtanke om de som kommer senare, till skillnad från oss som breder ut sig för egen trivsel.
Gert

Precis, så när det kommer fler bilar för övernattnig så ser man till att ingen mera bil får plats på ställplatsen som är tänkt för 20 bilar och där det nu bara står 8-10 bilar. Typiskt svenskt skulle jag vilja påstå.
Har varit med om det flertalet ggr nu i somras, tyvärr. Bättre då att ta in på en camping där man blir tilldelad en plats.

/Micke
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Parkera på ställplats

Ställa sig nära kan vara ett försök till omtanke om de som kommer senare, till skillnad från oss som breder ut sig för egen trivsel.
Gert

Omtanke om oss är före då? Vi fick dra upp gardinen för att slippa se in i tyskens vindruta.

Tommy R
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Parkera på ställplats

Jag önskar ingen vara med om en brand bland camping fordon, men det kunde samtidigt bli en tankeställare för dom som inte tänker eller har något att tänka med,
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Parkera på ställplats

På en gratisställplats i norra Spanien, St Feliu de Guixols, körde jag in en gång och ställde mig på svenskt vis en bra bit (3 - 4 meter) från närmaste husbil och blev då uppmanad att ställa mig närmare för att det inte skulle kunna smita in en husbil emellan oss. "Det blir så trångt då" menade grannen!

stf.jpg

Alls inte ovanligt "nerigenom" att avståndet till närmaste husbil bedöms från aspekten att man bör ställa sig på ett sådant avstånd från grannen att ingen ska kunna tränga sig in emellan.

stf2.jpg

Konstig skylt på stranden, upptäckte jag nu. Är det simförbud?

stf3.jpg
 
Senast ändrad:

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: Parkera på ställplats

Det är ingen ställplats nere på sanden i Vänersborg! Det är en vanlig parkering!
Ställplats finns vid gästhamnen bakom gamla lasarettet på andra sidan järnvägsstationen!
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Parkera på ställplats

Jag önskar ingen vara med om en brand bland camping fordon, men det kunde samtidigt bli en tankeställare för dom som inte tänker eller har något att tänka med,

När inträffade det senast att en brand uppstod i en husbil och spred sig vidare till till andra husbilar? Hur ofta förekommer dessa bränder?
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Parkera på ställplats

På en gratisställplats i norra Spanien, St Feliu de Guixols, körde jag in en gång och ställde mig på svenskt vis en bra bit (3 - 4 meter) från närmaste husbil och blev då uppmanad att ställa mig närmare för att det inte skulle kunna smita in en husbil emellan oss. "Det blir så trångt då" menade grannen!

Visa bilaga 87720

Alls inte ovanligt "nerigenom" att avståndet till närmaste husbil bedöms från aspekten att man bör ställa sig på ett sådant avstånd från grannen att ingen ska kunna tränga sig in emellan.

Visa bilaga 87721

Konstig skylt på stranden, upptäckte jag nu. Är det simförbud?

Visa bilaga 87723

Det avståndet som man ser på bilden är väl helt ok, det jag reagerade på när jag startade tråden är när bilen står så nära att jag inte kan öppna varken förardörr eller luckan till garaget.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Parkera på ställplats

När inträffade det senast att en brand uppstod i en husbil och spred sig vidare till till andra husbilar? Hur ofta förekommer dessa bränder?

När brann dit hus senast hur ofta brinner hus, varför skall man ha brand för säkring när dom alldrig brinner, ursäkta men endum fråga tyckte jag skall besvaras med ett dumt svar.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Parkera på ställplats

??????

Men ofta sitter ju husen ihopbyggda, t.ex radhus och lägenheter....
Dumt eller inte dumt, det sitter oftast i betraktarens sinne och värderingar.

jyrki:):):):
 
Senast redigerad av en moderator:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Parkera på ställplats

Är de dett ni eftersträvar så ni vill ha radhusbebyggelse även på ställ platser.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Parkera på ställplats

Här en Tysk avgiftsbelagd ställplats nära Sverige, innan kvällen var alla rutor i användning. Ingen knorra om nånting alla var glada o trevliga.

Observera först nu att varannan bil var "plåtis"

WP_20140525_015.jpg

WP_20140525_006.jpg

Leif
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Parkera på ställplats

Vilka personbilar är över 2.10 breda?
Kanske de som har amerikanare på vischan , en storstadsbo som växer ännu
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Parkera på ställplats

Det räcker väl med en, och förebygga kostar mindre än vad en i detta fallet brand är.☀️
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Parkera på ställplats

Här en Tysk avgiftsbelagd ställplats nära Sverige, innan kvällen var alla rutor i användning. Ingen knorra om nånting alla var ...

Vi stog här i Greifswald midsommarafton, inga problem.
Det roliga var en mycket stor husbil som ställde sig längst till vänster i bilden, dom kunde kliva rakt in på toaletten utan markkontakt.
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Parkera på ställplats

Jag är på Åland, står helt själv på alla dessa underbara platser som man kan fricampa på!
Annars har jag inget emot att stå tätt med en husbilskompis, "finns det hjärterum så finns det stjärterum".

Elisabeth
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Parkera på ställplats

Vi har snurrat runt Svea Rike ( södra) och haft det bra, men hemma och pustar några dagar . Värmen är skööön, men tänker på husdjur och oss själva. Färden mot Vänetsborg och Lysekil via Orust ( vår gamla boning), nu jämte Liseberg .
Råkat ut för: Drivrem rök igen vid Bua, kom från Ystad och detta var tredje gången på fem år. Tack mekonomen verkstaden innan Bua, 200:- och bytt på 10 minuter.
Nu något tråkigare:
Ullared camping, du vet nog vem du är HBK
EJ MORALPREDIKARE, men att du struntade i min lapp:
" KÖR INTE ONYKTER" var i välmening.
En fyllefest som började vid 4 tiden, och slutade 01.30, med sludder och välta bord. Vi pratade om detta på kvällen, du - jag och din norrländske vän som också körde, men det gick nog rätt igenom öronen, hade jag åkt samtidigt, då hade jag inte dragit mig för att polisanmäla detta, men vi var borta några timmar, inte skulle väl vi sitta barnvakt, eller vara de som moralpredikade om detta, men du är en skam för klubben, du vet vem du är!!!
Sedan checka ut 09.00 och åka vidare mot Mellansverige var uselt.
Om du läser detta, så hoppas jag du inte skadade någon på vägen.
Nästa gång kanske du mötet mig med manskap som klipper loss dig i en olycka .
// Thomas
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Parkera på ställplats

När inträffade det senast att en brand uppstod i en husbil och spred sig vidare till till andra husbilar? Hur ofta förekommer dessa bränder?

En är för mycket, det har varit nära några gånger genom åren. Men har varit på en del bränder i Husbil/Husvagn genom åren, ingen vacker syn, tur att dessa slutade i enbart skador på ekipaget, ej familjer.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Parkera på ställplats

Det räcker väl med en, och förebygga kostar mindre än vad en i detta fallet brand är.☀️

Hur långt exakt är avståndet man måste ha för att förebygga att en brand i en husbil inte sprids vidare?

Uppfyller de flesta ställplatser detta säkerhetsavstånd?
 
Toppen