• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkera på gräs

F

F.d. 1606

Guest
Vi har bestämmt oss för att ha bilen hemma i vinter.

Det är lite trångt på tomten men det fixar sig. För att kunna komma ut med personbilen behöver jag ställa bilen på gräsmattan. Känns inte ok med markfukten. Jag vet att gräsmattan blir förstörd men kan jag skydda bilens underrede med att lägga en pressening som jag ställer bilen på. Jag kan tyvärr inte hårdgöra och grusa denna del av gräsmattan.
Givetvis känner jag till allt det andra inför vintern, men hur skydda mot markfukt. Vi bor som ni ser på Gotland så vi får förhoppningsvis en kort och mild vinter.

Vad säger ni? Kommer det att bli bra?

F

F.d. 28368

Guest
Sv: Parkera på gräs

Jag lägger ut en presenning på gräsmattan, som sätts fast med tältpinnar, när jag har bilen parkerad på gräsmattan under sommaren. Presenningen perforeras med hål där vattnet blir stående. Mycket av markfukten hålls ner. Naturligtvis tar gräsmattan stryk, men den är ändå full av mossa så det gör inte så mycket.

Calleinvierno

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2025

Hej
Jag har en rulle platonmatta som jag rullar ut dessutom så brukar jag grusa av mitten i längsriktnigen så jag får en naturlig avrinning om det trots allt kommer vatten på mattan. det fungerade förra året
calleInvierno

F

F.d. 58637

Guest

Gräset har dött så gott som under hela bilen. Så jag bekymrar mig inte. Jord eller grus under kan inte spela så stor roll. Under Fiatdelen är det asfalt.

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Detta förstår jag inte. Jag har ägt husvagnar och husbilar sedan 1989 och inte upplevt detta som något problem. Vagnarna och nu bilarna står hälften på asfalt och resten på gräs. Grästet dör givetvis under bilen men markfukt? Det är ju ca 30cm luft ned till marken och det är ju väl ventilerat. Katten tycker det är tort och skönt under och vid koll är det alltid torrt under bilen.
Skulle det komma vatten upp från jorden men inte från asfalten där ju också regn och snö blåser in. Kan någon förklara?

F

F.d. 1606

Guest

Jag vet inte hur det är. Men jag tycker mig ha hört att man skall parkera på grus eller annan hårdjord mark som inte är gräs. Det finnas annars förhöjd risk att bilen skall rosta genom markfukt som dunstar uppåt.

Om detta är sant eller inte vet jag ej. Det kanske bara är en vandringssägen. Någon, kanske byggare, som vet hur det egentligen är.

Jag har köpt en kraftig blå 8x5 meter press på Ö&B för 345 kr. Mycket bra pris. Nu står bilen på den.

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

enl byggnormen för tex altaner så ska det vara minst 30 cm till underkant på reglarna, för att undvika fuktvandring ,bör väl var lika för husbilar men se till att snö inte blåser upp och hindrar luftciruklationen, men om marken är frusen så är det nog ingen fara alls,,

Toppen