• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkera husbil i P-ruta, vad gäller?

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Jag blir inte klok på trafikreglerna vid parkering i P-ruta.

Alla hjulen skall stå i P-rutan.
Skall detta tolkas som Alternativ I, att hela hjulet måste befinna sig inom P-rutan. Eller som i alternativ II, att centrum av hjulen skall befinna sig i P-rutan?

Sedan överhänget.
En husbil kan ju då i princip hänga ut på P-rutan famför och bakom husbilen. Vad gäller då? Måste man då betala för dessa P-rutor också, alltså tre P-avgifter? Säg att man hänger över 30cm och betalar för denna P-ruta också och en personbil ändå parkerar där. Eftersom jag betalat för P-rutan är den då att betrakta som min, det underlättar ju om jag måste t.ex. backa för att komma därifrån. Kan jag då säga åt personbilens förare att han inte får parkera där då jag redan gjort detta, eller till och med markera P-platsen som upptagen?

Så här säger lagen.
49 § Ett fordon får inte parkeras så att
1. det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa inte kan föras från platsen, eller
2. fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske.
Förordning (2007:101).

Enligt 49 §, 1.
Får man inte hindra tillträde till andra fordon? Skulle det kunna tolkas som att man hindrar andra fordon att parkera i P-rutan bakom min om min husbil hänger över på denna P-plats?
Jag vet att jag hårddrar detta senario och är en rent hypotetisk fråga men det vore ju bra att veta innan man ev. hamnar i en sådan situation.

Hittade denna länk också.

Med vänlig hälsning,
OleT
 

Bilagor

  • Parkering husbil.jpg
    Parkering husbil.jpg
    377 KB · Visningar: 104

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Återigen, så finns det olika tillämpningar beroende på i vilken kommun och parkeringsbolag som styr.
Jag hade detta uppe i somras med en parkeringsvakt i Gränna. Han gillade inte heller hur olika det var i kommunerna.

Anledningen var att jag undrade hur de tolkade en parkering med husvagn som stack ut i körbanan och dessutom tog upp två platser.
Han tolkade det som ett fordon då de satt ihop, visserligen stack ett fordon ut i körbanan (bilen) men eftersom andra kunde ta sig förbi så godkände de parkeringen.

Ang. om man befinner sig inom markering eller inte. Jag kör enligt hjulets markkontakt, om fordonet sticker ut ovanför linjen betyder ju hjulets överhäng föga.
 

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Sådana här spörsmål brukar väl bero på humör och dagsform hos parkeringsvakten som dyker upp. Snacka om bedömningssport i klass med simhopp eller konståkning ;)
Jo det är nog sant, dagsformen hos parkeringsvakten kan vara en faktor. Men det skulle ändå vara intressant att utlysa vad som menas med Trafikförordningen för det är ju den som enligt lag skall följas. Det kan ju knappast några lokala trafikvakter ändra på. Det vore även intressant om det finns någon som överklagat en P-bot enligt detta och hur det slutade.
Jag har ju iofs gott om tid så jag får väl skriva till samtliga 290 kommuner och fråga hur det förhåller sig i just deras kommun. :)

Med vänlig hälsning,
OleT
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jo det är nog sant, dagsformen hos parkeringsvakten kan vara en faktor. Men det skulle ändå vara intressant att utlysa vad som menas med Trafikförordningen för det är ju den som enligt lag skall följas. Det kan ju knappast några lokala trafikvakter ändra på. Det vore även intressant om det finns någon som överklagat en P-bot enligt detta och hur det slutade.
Jag har ju iofs gott om tid så jag får väl skriva till samtliga 290 kommuner och fråga hur det förhåller sig i just deras kommun. :)

Med vänlig hälsning,
OleT
Jag råkade ut för detta i Västervik, pvakten knackade på och bad mig flytta bilen så alla hjulen var inom parkeringsrutan, annars blir det böter,detta innebar att jag blockerade ett körfält med överhänget bak, men det var inget pvakten brydde sig om bara hjulen stod rätt.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag körde personbil häromdagen, med hyrd släpkärra.
Skulle in på ett köpcentrum, och då gällde ju att parkers bilen på en ruta och släpet på rutan bakom.
Nu var det ju inte betalplatser, men alternativet är väl att koppla loss släpet och ställa det på en ruta bredvid, eller???

Man ser husvagnsekipage, som fyller upp mer än två rutor.
Husbilar som nyttjar 4 rutor då de ställer sig mitt på linjen mellan två rutor...
Kanske mumma för en parkeringsvakt.

I Karlstad vid Mariebergsskogen finns en stor yta med fria parkeringar, och ett antal fria husbilsplatser med avstånd mellan bilarna.
Men det ställs ändå husbilar på den yta för personbilar, husbilar är ju ofta längre och man ser hur många fint bakat in och kört överhänget ut över en refug. Andra orkar inte, lägga lite arbete på parkeringen utan låter bilen sticka ut där andra skall köra till sina rutor.
På den här platsen ryktas det dock om att det kan utdelas böter för felparkering.

För att behålla en skaplig respekt som husbilsägare bör man ändå lägga lite omsorg över parkerandet, och utreda vad som gäller.

Roysan
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag försöker alltid parkera med hjulen innanför rutan, även vid köpcenter. Men jag noterade under semesterresan i sommar att tyska turister med husbil är sjuk dåliga på att parkera på en parkeringsplats samt att sköta sin närvaro snyggt. Här kommer vi och äger parkeringen, en folkbildning vid gränsen skulle behövas……
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Så här säger lagen.
49 § Ett fordon får inte parkeras så att
1. det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa inte kan föras från platsen, eller

Med vänlig hälsning,
OleT
Om man vill hårddra så måste det innebära att PB 1 knappast får parkera på sidan om husbilen om denna har lång hjulbas och långt överhäng. Detta under förutsättning att det är ganska kort fram till nästa parkeringsrad. Fast, det är klart, lång hjulbas får ju ändå inte plats....
:rolleyes:
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
På den här platsen ryktas det dock om att det kan utdelas böter för felparkering.
Nu är det 2 år sedan jag var där (innan ombyggnation med avstånd mellan husbilarna), och vi hade parkerat på ställplatsen.
Men man kunde nästan tro att det var påsk, på den vanliga parkeringen. Med tanke på alla gula lappar som fladdrade på vindrutorna i blåsten.
Så vid det tillfället, så stämde ryktet.
 
Toppen