• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parallellkoppling

F

F.d. 11822

Guest
Med mina intr. är vi ofta långt från möjlighet till ström.
Är nybörjare med husbil (Joint VMT 650 -07) och funderar
på att paralellkoppla två batterier i bodelen eller att köpa
ett elverk.
Kan jag få nåra tips från er med erfarenhet.
Skall ev. åka till spanien i sommar.

Mvh Foppa 7.
 
Sv: Paralellkoppling

Vi har 2 bodelsbatterier på 2 x 80 Ah och solcell.

2-3 dagar utan ström är inget problem och sedan kanske vi vill förflytta oss eller in på camping och då laddas batterierna.

Sven-Åke
 
Sv: Paralellkoppling

Hej. Visst kan du pararellkoppla 2 eller flera batterier, tror dom flesta husbilar har 2 batterier i bodelen.
Man skall försöka få 2 lika stora batterier av samma fabrikat så att laddningen blir lika i båda batterierna.

Tyckte Jägarn :D
 
Sv: Paralellkoppling

Nån som har ett koppl.schema.Måste man koppl. in ett relä
mellan batt. och om man måste öka arean på kablarna.

Mvh Foppa 7.
 
Sv: Parallellkoppling

Hej.
Man behöver inga relän till pararellkopplade batterier om dom båda är bodelsbatterier.
Kablarna bmellan batterierna skall bara klara laddning och förbrukning.
Står batterierna bredvid varandra räcker 2,5 mm kabel.

Kabelarea se bifogad bild, (om jag lyckas få med den)

Jägarn
 

Bilagor

  • IMG.JPG
    IMG.JPG
    1,5 MB · Visningar: 57
Sv: Parallellkoppling

Uppsnappat från en faktasida ! Använd bara batterier med samma kapacitet. Batterierna måste vara lika gamla. Blanda aldrig batterier av olika typ, våta syrabatterier, gel- eller AGM-batterier.
mvh
 
Sv: Parallellkoppling

Själv tar jag det säkra före det osäkra: Har en "batteriströmbrytare" för varje batteri. Har endast ett batteri inkopplat i taget vid uppladdning och urladdning !
( även om batterierna är lika från början, så kan dem åldras olika )
mvh
 
Sv: Parallellkoppling

Vi har två 80 Ah batterier paralellkopplade med solcell vi står vid en sjö söder om
Östersund. 3-4a veckor (mitten av Juli till Aug.) Vi har aldrig haft problem med ström-försörjning till TV och & annat. (Datorn har vi hemma)
 
Sv: Parallellkoppling

solpanel på taket karnske kan vara ett alternativ
Har själv kört 4 sesonger med det
står aldrig på camping
Har aldrig saknat ström
Att tänka på det fungerag ej när den står under carporten
Har då underhålsladdning inkoplat

Julle I Brinka
 
Sv: Parallellkoppling

Hej!

Tack för alla tips. att skaffa batteri av samma märke och storlek är inte lätt.
Till Turbo så är svaret, koppla + till + annars blir
det seriekoppling.

Foppa7 i Foppaland.
 
Sv: Parallellkoppling

Vi har två fritidsbatterier, 75Ah i bodelen och 75W solcell på taket. Funkar mycket bra vår och sommar för det mesta många dagar utan problem. Oftast räcker det att vi kör några mil var 3/4 dag. Vi fricampar alltid (nästan).

Orsaker som gör att inte strömmen inte räcker är: Mulet och regn, mycket TV tittande (3-5 timar/kväll) flera kvällar i rad, när det blir höst (sept) för då laddar solcellerna dåligt och samtidigt kommer kylan så att pannan går mer. Jag har luftburen värme och Truma pannan drar flera A/timma.
Strömm problemen brukar alltid börja för oss på ELMIA mässan då står vi still nästan 4 dagar, en del TV på kvällarna och kylan börjar göra sig gällande = pannan går mer.

Tittade på mässan på bränsleceller detta tycker jag verkar vara ett klart bättre alternativ än solceller. De fungerar alltid, är tysta, enkla och montera, lätta att ta med till nästa bil och bara något dyrare än solceller.
Läs mer här Bränsleceller

Något om våra erfarenheter efter fem år med husbil, bränslecellen står nu högst upp på önskelistan och gasoltuber som man kan fylla själv.

Mvh Torbjörn:rolleyes:
 
Sv: Parallellkoppling

det är enkelt att koppla hop flera batterier, + till +, - till - mellan batterier, och oavsett om batterier är nära varandra, man ska inte spara kabel storlek. Ju flera mm2, desto bättre. Och förbruknings kablar till bodelen kan kopplas så att + till "första batteriet", och - till det "sista", på detta sätt får man ett enda "stort" batteri. Belastning, uppladdning av 2 eller flera batterier blir mycket jämnare.
Om jag kunde förklara tydligt detta.
 
Sv: Parallellkoppling

Hej
Tack för svar på min fråga.:)
Ursäkta en okunnig på detta med det elektriska, men vad är skillnaden på Paralellkoppling och seriekoppling?:wideeyed:

Ha De Turbo.
 
Sv: Parallellkoppling

Tack Tavico.
Kan man göra likadant med en pulsladdare.
+ till + på batt.1 och - till - på batt.2 .
Man laddar båda batt. samtidigt.

Mvh Foppa 7
 
Sv: Parallellkoppling

tror inte att laddare kan skilja hur man kopplat hop batterier, bara kablar är tillräckligt tjocka, själv har jag extra laddare från Mascot. Kanske någon elkunnig kan bekräfta detta.
kom på, har man flera batterier, då ska man ha laddnings kapacitet 10 A per 100 Ah batteri, de flesta laddare i husbilar har 20 Ah, och den räcker till ca 200 Ah batterier
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: Parallellkoppling

Att parallellkoppla är säkert inget problem men glöm inte bort att montera säkringar i både + och - -ledningen vid batterierna. En 2.5 kvmm kabel kortsluten över ett 12V-batteri blir rena facklan vid en kortslutning, skall alltså avsäkras med en 10-15A säkring! Vid en ev. kortslutning över ett normalt batteri blir strömmen flera hundra ampere!

HBK-hälsningar

Göran 292
 
Sv: Parallellkoppling

instämmer med Göran, kanske säkrings storlek kan vara mycket större, jag kallar dessa säkringar "krocksäkring", har själv två, en på +, den andra på -, 100 A, storlek pga tillfälligt större strömförbrukning.
 
Sv: Parallellkoppling

Hej igen!

Har hittat ett batt.på 88 Ah i Biltema.Kan jag paralellkoppla det
med bef. 90 Ah.Vet inte om 2 Ah skillnad har nån betydelse.

Foppa 7.
 
Tillbaka
Toppen