• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parallellkoppla regulatorer till solpaneler?

F

F.d. 2363

Guest
Hej!

Detta handlar visserligen inte om husbil utan snarare om sommarstugs-installation, men jag hoppas ni har överseende med det :). Det verkar finnas en del insatta personer här så jag hoppas någon kan hjälpa mig med detta..

Jag slukar en del el i sommarstugan, och efter lite räknande kom jag fram till att en 180w-panel skulle vara lagom för mig. Jag sprang dock på ett jättebra erbjudande där jag fick tag på 3 st nya 65w-paneler nästan gratis, så jag slog till på dem istället. Till varje panel följde en 5A-regulator med, så nu sitter jag här med 3 st paneler och 3 regulatorer :)

Om jag skulle parallellkoppla panelerna behöver jag en regulator på minst 15A som kostar en slant, så jag tänkte höra om jag kan använda mina befintliga regulatorer till att koppla detta på ett smart sätt.

Min tanke var att man kan helt enkelt koppla varje panel till en separat regulator, och sedan parallellkoppla utgångarna på dem - dvs att +/- som går till batteriet från varje regulator parallellkopplas. Kommer det att fungera? Jag är inte helt hemma på el, så jag tänkte att jag bör fråga innan jag gör något dumt..

Ett problem med detta är att jag får tre olika uttag för min förbrukningsel iom tre regulatorer, men här bör man väl också bara kunna parallellkoppla de tre uttagen för att kunna ta ut en högre strömstyrka?

Jag inser såklart att en "riktig" regulator vore det bästa, men går det lösa med materialet man har sparar man iaf nån tusenlapp eller två, vilket kan vara bra att ha såhär i semestertider :) Är det någon som är insatt eller gjort en liknande koppling som kan säga om det fungerar eller hur jag kan koppla för att få ihop detta?

Mvh
Erik
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parallellkoppla regulatorer till solpaneler?

Problemet med o paralellkoble regulatorene er at de ser utgangsspenningen fra hverandre og reduserer sin egen spenning. 1+1+1 kan da i beste fall bli 2, i værste fall under 1! Noe som i teorien kunne fungere er å bruke 3 batteribanker og dioder ut fra hver bank - en regulator koblet direkte til batteriene i hver bank. Baksiden av dette er spenningsfallet på ca. 0,6 volt over diodene
 
F

F.d. 2363

Guest
Sv: Parallellkoppla regulatorer till solpaneler?

Ajdå.. Jag hade ingen aning om att regulatorn styr sin uteffekt efter spänningen över batteriet, men det låter ju ganska logiskt när du säger det.

Det var ju en klar nackdel, dessutom om man tar strömmen direkt från batteribanken tappar man regulatorernas skydd för djupurladdning mm som man får om man tar elen direkt från regulatorn. Alternativet är väl tre separata batteribanker, men det kändes ju inte heller så kul.. Antar att jag måste skaffa en regulator som klarar av 195W då :(

Då kommer nästa fråga, om jag kopplar alla till samma regulator, visst är det parallellkoppling som gäller då? Om man seriekopplar panelerna får jag en inspänning på >50V till regulatorn, det är nog inte många regulatorer som fixar det. Kör jag parallellt borde det blir ca 10-12A, så jag antar att en 15A regulator ska klara biffen. Eller tänker jag fel?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2363

Guest
Sv: Parallellkoppla regulatorer till solpaneler?

Jo, jag surfade runt idag och hittade en 20A regulator (SR340CX) för 819:- inkl moms vilket verkar vara ett kanonpris - då har jag dessutom möjlighet att lägga till ytterligare en 65w-panel om jag mot förmodan skulle behöva ännu mer el. En sådan får det bli.

Tack så mycket för infon.
 
F

F.d. 2363

Guest
Sv: Parallellkoppla regulatorer till solpaneler?

En fråga till som just dök upp.. Om jag parallellkopplar de tre panelerna, behöver jag någon form av diod på varje panel för att förhindra backströmmar om en panel hamnar i skuggan?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parallellkoppla regulatorer till solpaneler?

Normalt skulle en ikke trenge noen dioder utenom det som finner naturlig i panelene - de er selv halvledere.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Parallellkoppla regulatorer till solpaneler?

Titta på Conrads IVT MPPT regulator som utnyttjar panelerna effektivare än vanliga regulatorer.

De tar upp till 60V in.

De nkostar visserligen lite mer, men du får ut c:a 30 % mer laddström och det har du alltid glädje av.

Sök på MPPT regulator så förstår du hur det fungerar.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 2363

Guest
Sv: Parallellkoppla regulatorer till solpaneler?

Tack för tipset, jo jag har kikat på MPPT-regulatorer tidigare, men de gick på ca 3000:-, den där var ju helt klart mer prisvärd.

Jag har iaf varit i stugan och utvärderat läget lite bättre. Jag insåg att om jag placerar solcellerna på en annan plats än tidigare planerat hade jag kunnat få ut flera soltimmar extra per dygn vilket är väldigt värdefullt. Det innebär å andra sidan att jag får ca 15 meter mellan paneler och stugan vilket såklart inte är bra. Jag måste i sådana fall förmodligen seriekoppla panelerna och byta till en regulator som klarar ca 53V in, då är ju den du rekommenderade bra.

Alternativet jag har är att bygga en liten elcentral med batterier + regulator just intill solpanelerna, och sedan dra lägre kablar till förbrukarna. Det är också ett alternativ där jag inte behöver uppgradera regualtor, dessutom ger det möjlighet att dra el ut till ett närliggande uthus med altan / bastu mm vilket hade varit praktiskt. Men då måste jag hitta ett bra skåp som tål utomhusklimat och som rymmer batteribanken och allt kablage med säkringar mm.. Någon som byggt ett sådant och har tips på bra skåp?

Får klura lite på hur jag ska lösa det :)
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Parallellkoppla regulatorer till solpaneler?

Elfa har allt sånt. De är visserligen dyra.

På byggmarknader typ Bauhaus, eller Rusta, finns plastkistor för trädgårdsdynor som är billiga och skulle säkert lämpa sig för att husera din solcellsutrustning inkl batterier och annat.

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen