• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabolen går inta att uppdatera

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Hade tänkt uppgradera min parabol. Det är en Oyster från 1993. Tänkte att det är en enkel sak något nytt kretskort och en digital mottagare. Men nej den är helt värdelös allt i den är analogt och går inte att uppdatera. Var i kontakt med JR -larm och Anders på Hymer och det gick inte. Men jag fattar inte mycket av detta med parabol. Men signalen som skickas till parabolen från satteliten är inte den likadan som för. För husägare bytte väl inte parabol när det blev digitalt. Förklara gärna för mig så att jag förstår. Vill gärna veta varför det är så här. Om det går att uppdatera senare modell vad är det för skillnad.
Ha det
 
J

Jarn

Guest
Sv: Parabolen går inta att uppdatera

Jag har också parabol, men av nyare sort.
Men är det själva parabolen som skall uppdateras?
Jag uppdaterade nämligen häromdagen, men det var digital mottagaren. Där fanns en nyare programvara.
Det stod att det kunde ta upp till 2 timmar och att den inte fick avbrytas under tiden.

Det tog mer än 4 timmar, så jag trodde att det gått åt skogen först, men jag lät den stå.

Så nu är boxen uppdaterad.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Parabolen går inta att uppdatera

När jag hade kontakt med JR larm skickade jag bilder på sattelitmottagaren och den analoga mottagaren. Han ville då ha en bild på parabolen. Fick sedan svar att anläggningen är för gammal. Så jag vet inte. Jag trodde att det räckte med att köpa en ny digitalmottagare. Men jag har ingen som helst kunskap om paraboler
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Parabolen går inta att uppdatera

Hej!!!!!!!!!!!!!!

Skriv et mail til ten Haaft det er fabrikken der laver Oster parabolerne
e.mail info@ten-haaft.de
jag har väret der 3 gange og har byttet en modtager hos dem
og fået min Digital CI modtager opgraderet der med nye kanaler
de har egen Stelplatz og man får morgenbröd leveret af firmaget
du kan sende e.mail på Tysk eller engelsk og Fransk til dem
de svarer meget hurtig på mail og du får priser om du spörger
de sender også varer til Sverige det har jag prövet det tog kun 4 dage


Erik 543:spinny:
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Parabolen går inta att uppdatera

Finns det ingen i klubben som kan svara på hur det fungerar. Tex Hur fick parabolerna in signalen 1993? Hur får dom in signalen idag? Går det inte att omvandla analog till digital signal? Vad är skillnaden? Är det parabolen? Eller den svarta lådan inne i bilen? Tycker att det är skittråkigt att inte förstå hur det fungerar!
Ha det
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parabolen går inta att uppdatera

I 1993 var alle sat sendingen analoge - i dag er de digital, på denne måten får en plass til flere kanaler på samme båndbredde.

Når det gjelder Oyster analog til digital ombygging så fantes det for et par år siden en mulgihet, men den var tildels komplisert. En måtte bytte et elektrinikkort i selve antennen og hele boksen inne i bilen - her måtte en også bytte kontakter på nesten alle kabler. Tror de droppet den tjenesten i forbinnelse med endring i eierstrukturen hos tenHaaft, det er tross allt ca 6 å\r siden den siste analoge antennen ble solgt. Det var og en stor endring i antennen ca. 1997, så det nye kortet passer ikke inn i antennen fra 1993.

(Har hatt en god del kontakt med tenHaaft siden 2002)
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Parabolen går inta att uppdatera

De digitala signalerna från satteliterna sänds på högre frekvenser än de analoga. Din parabol har nog inte ett så kallat bredbands-lnb som tar upp frekvenser över 12gHz. De gamla analoga Lnb slutar ofta kring 11,5 gHz, så den måste bytas.
Sedan är nog det stora problemet att få parabolen att synkronisera med de positioneringssignaler som din nya digitala mottagare skickar till parabolens motor för att finna rätt sattelit. Det är förmodligen helt annat gränssnitt från den digitala mottagaren än vad du har från din gamla analoga, så där måste en omvandlare eller ett nytt kretskort in.
/Lars
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Parabolen går inta att uppdatera

Hejsan
En kompis till mig sa. Det finns fortfarande analoga sändningar från Astra då skall man få in den satelliten. Sedan låter man den digitala mottagaren ta över.Sedan kör man den "manuellt" för att hitta de andra satelliterna. Men min analoga reciever (heter den det) Den har en kontrollpanel som jag inte begriper ett dyft av. Skrev till Ten Haaft oyster om dom hade någon beskrivning hur den fungerar men INTE ett svar därifrån. Så jag får fortsätta senare för att se om vi löser det.
Tack för informationen. Skönt att det finns ett forum som kan hjälpa en.
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Parabolen går inta att uppdatera

Hej Peter
Som jag talade om för dig har du en Oyster 3.
Detta system går tyvärr inte att uppdatera till Oyster 4 som även den finns som analog men även i senare utförande( 2001) som digital.
För att kunna utföra en uppgradering krävs det att det är en Oyster 4.
Mvh Michael Rudolfsson
 
Toppen