• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

parabol

Mita o Stig

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2025
Har köpt en parabol till husbilen, ingen erfarenhet av parabol tidigare .Vad rek. ni att man tar : Viasat eller Canaldigital.
Vilken fungerar bäst utomlands?
Hälsning Stig

C

cheetah1

Guest
Sv: parabol

Framförallt hur stor parabol. Canal Digital har bäst utbud men sämst kundservice och kräver lite större parabol än viasat.

F

F.d. 9344

Guest

Vi har Canal digital.
Viasats boxrar finns inte för 12V utan kräver 220V. Vår box och TV går på 12V så därav valet.
Nu är det så att Digital Canal måste enligt PTS tillhandahålla ett kort för de markbundna kalnalerna och då beställer ni ett kort mot en disoniseringasavgift på ca 700 sek. Det får ni tillbaks när ni vill byta till annan operatör, Vill ni ha mer ex. TV4 och lite annat så är det abonnemang som gäller.
Det fina i kråksången är att ni kan "ställa av" abonnemagent när HB står i vinteride.
I min box finns hur många tyska kanaler som helst (Oyster) men vill ni se era lokala nyheter var ni än befinner er i Norden (Undantaget Ullared) och eller ungefär ner till Lyon i Frankrike så måste ni programera in detta i boxen. Det fixar Larmtjänst i Lindome för en nätt summa av 500 sek.:)

Kanske det finns större paraboler som har längre räckvidd men vår går på sateliten Thor.

C

cheetah1

Guest

85:a? Då kan ni gott köra på CD. Tänk på att deras kundtjänst är ett gäng kvalificerade idioter bara. Tjänsten är dock perfekt, aldrig haft några problem.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Oyster 85 Digital CI produsert etter 2006 kan lett oppdateres fra satelitt vi menysystemet.
Dokumentasjon på dette kan lastes ned fra Ten-haaft.de på svensk. En full oppgradering tar omlag 30 min om en følger med på nye meldinger som dukker opp. For eldre Oyster anlegg er oppgradering en noe mer komplisert sak med seriekabel - PC og program nedlastet fra Ten-haaft. For disse boksene skal det ikke mye til før en bruker en time på en oppgradering.

F

F.d. 25200

Guest

Vi har Canal digital.
Viasats boxrar finns inte för 12V utan kräver 220V. Vår box och TV går på 12V så därav valet.

Det finns boxrar för viasat som går på 12 v. Jag har en så det är inget problem. I första hand är väl valet av vilka kanaler som man vill se på som styr valet. Själv vill jag kunna se F 1 och Moto gp. Då är valet enkelt. Viasat

Mvh
Stig

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Vi hade Viasat innan och har en mottagare som går på 12V.
Men jag tyckte det var lite bökigt så jag gick över till Canal digital istället mycket smidigare och bra utbud.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Oyster Digital har innebygget tuner, men Oyster Vision er uten tuner - begge kan benytte ekstern tuner. En kan sette opp slik at den eksterne tuneren kan velge mellom opp til 4 satelitter om den støtter dette.

S

Sören-6830

Guest

Jag har ingen dålig erfarenhet (ännu) av Canal Digitals kundtjänst, tvärtom har de alltid varit tillmötesgående när man vill ställa av abonnemanget under vintern.

F

F.d. 9344

Guest

Vi har Canal digital.

Det finns boxrar för viasat som går på 12 v. Jag har en så det är inget problem. I första hand är väl valet av vilka kanaler som man vill se på som styr valet. Själv vill jag kunna se F 1 och Moto gp. Då är valet enkelt. Viasat

Mvh
Stig

Mycket märkligt faktiskt. Eftersom vi har VIASAT i hemmet så kontaktade jag deras kundtjänst och fick besedet att deras boxrar kräver 220V inström, med andra ord det skulle inte gå att köra dessa från bodelbatteriet (12V). Men OK då fick jag fel info och det var ju otur för VIASAT för de missade en kund:wideeyed:

F

F.d. 9344

Guest

Jag har ingen dålig erfarenhet (ännu) av Canal Digitals kundtjänst, tvärtom har de alltid varit tillmötesgående när man vill ställa av abonnemanget under vintern.

Jag hade idag första kontakten med CD,s kundtjänst angående avställning av abonnemanget som skall göras en månad före önskad datum och då kan man även ange när det skall ställas på igen. I mitt fall från 1/11-12 till 1/4 -13.
Ingen lång väntan på att bli kopplad till handläggare, allt avklarat på ett par minuter så håller CD den servicen i allt annat är det väl ett rekord när det gäller kundsevice:)

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Mycket märkligt faktiskt. Eftersom vi har VIASAT i hemmet så kontaktade jag deras kundtjänst och fick besedet att deras boxrar kräver 220V inström, med andra ord det skulle inte gå att köra dessa från bodelbatteriet (12V). Men OK då fick jag fel info och det var ju otur för VIASAT för de missade en kund:wideeyed:

Jag tror inte att du fick fel info. Nu har de inga mottagare som går på 12v utan bara 230V. Men det finns en äldre mottagare som går på 12v vilket kundtjänst kanske inte känner till. Jag köpte min på Blocket för några hundralappar.

C

cheetah1

Guest

CD håller dessvärre inte den servicen i allt annat. Dom klabbade till det fullständigt med vår fakturering när vi började hos dom, glömde rabatter, sa att "nu är det fixat", skickade påminnelser ändå osv osv, det krävdes nog 10 samtal innan allt var rätt. Samtidigt som man inte kan tänka sig att komma med nån som helst kompensation.

Men jag vill återigen förtydliga, tjänsten dom erbjuder är förmodligen den bästa på marknaden, den nya inspelningsbara boxen (500 GB) funkar suveränt och alltid perfekt bild. Dom blir också billigare än viasat för samma kanaler, och har tillgång till fler kanaler i sitt utbud. Enda viasatkanalen jag saknar är viasat motor.

F

F.d. 25200

Guest

Jag tror inte att du fick fel info. Nu har de inga mottagare som går på 12v utan bara 230V. Men det finns en äldre mottagare som går på 12v vilket kundtjänst kanske inte känner till. Jag köpte min på Blocket för några hundralappar.

Hej.

Så gamla är dom inte, jag köpte en ny box för några månader sedan, men inte från viasat utan från JR larm (hoppas att detta inte är reklam utan konsumentupplysning) :twitcy:

MVH
Stig

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Okej då finns det nya att får tag på. Jag pratade med JR förra året och då fanns det inga men det är bra att det går att köpa nya nu.

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Hej.

Så gamla är dom inte, jag köpte en ny box för några månader sedan, men inte från viasat utan från JR larm (hoppas att detta inte är reklam utan konsumentupplysning) :twitcy:

MVH
Stig

Hej

Jag har också en 12 v box från JR med ett Viasat kort problemet är att efter ca 3 veckor tappar kortet signalen och måste då sättas i orginalboxen för att activeras igen.

/Claes

andbjo

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
712
Medlemskap
2025

Hej Vi har Viasat abonnemang absolut inga som helst problem, det har hänt någon gång att man måst aktivera kortet på nytt men detta gör man enkelt genom mobilen (bör ha boxnumret + kortnummer lättåtkomliga så är det enkelt) Noterar att många nämner 12volt drift skulle vara ett måste, Du behöver en separat inverter som ger 220volt sedan kan du ha vilken box eller tv du vill (kostar ca 400-700kr tex clas olsson) Mycket billigare alternativ än dyra 12volt förberedda maskiner (ofta mycket dåliga sådana) Vi har för övrigt monterat ett el uttag på plats nära tv för inverterström samt vanligt om vi står på el stolpe.:)

Toppen