• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabol

Karekl

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
29390
Medlemskap
2024
Är Parabolen för husbil en Dinosaurier?

Sedan juni 2023 är vi ägare till en för oss ny husbil. Denna eminenta husbil är utrustad med en Parabol antenn. Hemma i Tyresö /Sverige använder vi oss av "fiber" för data, tv, streaming vi har inga programkort. Jag har försökt att undersöka vad jag/man använder den till. Så här långt ser det ut att den är en "tung" dyr metallklump på taket, tur att jag inte har betalt 15' och uppåt för den. Nu använder vi förinspelade program o/e streamar vi internet, fungerar utmärkt ned till Berkassel-Kues, längre ned vet jag inte.
Nu till min fråga, hur använder ni den? vad kan jag använda den till? Är ett programkort, med kostnaden för ett sådant, ett krav för att få liv i den?

Mvh Lars Eklund
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
På fråga A svarar jag: Ja
På fråga B svarar jag: Ja
På fråga C svarar jag: Nej

Nu är detta min åsikt, vår parabol är ersatt av en rundstrålande antenn men i ärlighetens namn så använder vi inte den heller utan OM vi nu tvunget ska titta på TV så blir det via streaming.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har en automatisk Snipe-parabol lös i en väska. Har bara ställt ut den på marken och kopplat in de fördragna kablarna. Funkar klockrent. Men de senaste 5 åren har den fått stanna kvar hemma i förrådet. Vi streamar enbart med en Chromecast på TV:n. Funkar i hela Europa. Har en fast router med extern antenn på taket.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har tagit bort vår TV antenn. Har en router och en rundstrålande antenn från WiFi.se. Säkert inte det billigaste alternativet men absolut det bästa.
Har utrustat TV,n med en smart tv tillsats för några hundra kronor och streamar tv i hela EU till samma pris som hemma.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Samma här, kastat av parabolen. En ny av den modell vi hade, kostar hissnande 27000kr.
Vår bor numera på återvinningscentralen. Den vägde 13kg... Lastvikt som vi nu kan nyttja till annat.

Streamar som många andra. En router med fri surf inrikes och 100GB/mån utrikes.
Apple-TV som är kopplad till TV-skärmen. TV-masten håller förutom TV-antenn, också vår externa bredbandsantenn.

För att svara på frågorna, så kan du skaffa abonnemang (från ca 250kr/mån och uppåt) och se på TV via parabol. Vad jag förstått så funkar de svenska kanalerna en bit ner i nord-Tyskland innan man får problem.

Alternativt ett fri-kort, som ger dig "de fria must carry-kanalerna" - som SVT1 och SVT2 samt TV4, kanske någon till.
Det kortet är gratis, men de kräver en deposition på det (runt 500kr tror jag)

Förutsätter att din TV har inbyggd Satellit-mottagare.
Sedan finns säkert tekniska begräsningar i parabolens och TV-mottagare utifrån standard/sändnings-förändringar under tid, dvs på hur gamla de är.
 
Senast ändrad:

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Vi använder parabolen, vi har ett depositions kort från Allende tror vi betalade 740:- (en gångs kostnad) åter när du lämnar tillbaka kortet.
då får vi in SVT1, STV2 barn & kunskaps kanalen ner till södra Frankrike. i övrigt Streaming men numera drag det mycket gig vid tv tittande, så 100gb räcker inte långt.
 

CampingLady

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
38214
Medlemskap
2024
Min lilla pärla till husbil hade oxå ngn form av parabol/antenn när jag köpte den… tog ganska omgående bort den, använde genomgångshålen i taket för sladdragning då jag monterade solceller på taket..
Köpte en liten smarttv och streamar, funkar kalas och rekommenderas..
 
Toppen