• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabol

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Planerar att montera en parabolantenn. Har redan TV med satelimottagare. Sökt på olika trådar men mycket som skrivits är gammalt och teknik är färskvara. Jag behöver köpråd. Vilken parabol är mest prisvärd? Vill ha en helautomatisk parabol. Bör fungera ner till södra Frankrike och Kroatien.
Tomhof
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Beror både på vilken performance din parabol har och vilken satellit du vill titta på. Mina erfarenheter:

Astra 4A - Viasat
  • Med en billigare parabol som t ex Snipe (finns flera varianter) kommer du (nästan) ner till mellersta Tyskland, i bästa fall. Norra Frankrike? Knappast.
  • Med större tallrik, t ex Oyster med 85 cm eller liknande, kommer du några mil ytterligare söderut. Norra Frankrike? Nja, jag tvivlar på det
Andra Astra positioner - Astra 1, 2 3 med tyska och engelska kanaler exempelvis
  • Då kommer du långt söderut (har inte testat särskilt noggrant, men alla tyska kanaler jag testat kan man se i Kroatien)
Thor - Canal Digital
  • Jag har inte testat dessa heller, uppfattningen jag fått när jag läst här på forumet är att Canal Digital kanalerna kan ses kanske 10-20 mil längre söderut än Viasat/Astra 4A
Eutelsat 9A - SVT World
  • Glöm den, finns inte längre. Men vi tittade på SVT World ända nere i Trogir i Kroatien, norr om Split. Men som sagt, det var då det
Min slutsats: Ska du titta på svensk TV söder om södra Tyskland/norra Frankrike så räcker ingen parabol/satellit till. Då gäller strömmande video/TV, alltså TV via internet: Viaplay, Telia Play, TV4 Play, och allt vad det heter. Varför inte IPTV King om man vågar? Dvs, skapligt snabb uppkoppling och gott om GB att spendera. Eller någon WiFi man kan snylta på. Tråkigt men sant (som jag uppfattat det). :(

PS. Det finns dock flera bra (i mina ögon tyska och engelska) kanaler att titta på via Astra 1-3. DS.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Meget presist skrevet av BoEr. For å se mer detaljert så må en se på "footprint" for de transducere som benyttes. Eksempelvis for Thor grppen så finnes det en Nordisk og en Europeisk, nesten alle skandinaviske Canal Digital kanaler sendes over den Nordiske footprint og dekker ned til lengst nord i Frankrike mens den Europeiske footprinten dekker hele Europa og ned til nordkysten av Afrika. lyngsat.com har en oversiktover hvilke kanaler sendes på hvilken footprint for nesten alle satellitter rundt ekvator.

Med en god internet tilgang (helst uten volumgrense) så kan en se de aller fleste tvkanaler i verden fra alle steder - i mange tilfeller trenger en å benytte VPN for å komme seg rundt geofencing.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Meget presist skrevet av BoEr. For å se mer detaljert så må en se på "footprint" for de transducere som benyttes. Eksempelvis for Thor grppen så finnes det en Nordisk og en Europeisk, nesten alle skandinaviske Canal Digital kanaler sendes over den Nordiske footprint og dekker ned til lengst nord i Frankrike mens den Europeiske footprinten dekker hele Europa og ned til nordkysten av Afrika. lyngsat.com har en oversiktover hvilke kanaler sendes på hvilken footprint for nesten alle satellitter rundt ekvator.

Med en god internet tilgang (helst uten volumgrense) så kan en se de aller fleste tvkanaler i verden fra alle steder - i mange tilfeller trenger en å benytte VPN for å komme seg rundt geofencing.
Vet du om man kan få tillgång till och se (samma kodade) Canal Digital svenska kanaler med den europeiska footprinten?
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Svensk TV ser vi via vår Oyster 85 cm parabol ner till staden Beaune (Bourgogne distriktet) i mellersta Frankrike - söder om detta område gäller endast utländska kanaler om du ska använda dig av parabolen !
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er en finsk kanal på europeisk. Det var tidligere en kopi av NRK-1 på denne footprint - har ikke sett noen svenske der. Mener det er et par danske kanaler på europeisk.
 
F

F.d. 55665

Guest
Tänk på att inte låta TV:s sattelittuner styra dig. Det är i vilket fall den motoriserade parabolen som blir den stora investeringen både avseende kostnad och installation. Svensk TV via satellit i Kroatien skulle nog kräva en 3 meters parabol minst (i alla fall Canal Digitals sändningar). Som redan nämnts finns det många (säkert ett 100-tal) tyska kanaler att titta på. Dom har ofta nyheter, sport och annat, men i övrigt rätt tradiga att titta på (om man inte gillar sina amerikanska hjältar dubbade till tyska). Det finns även några dussin italienska kanaler, och ibland kan man träffa på Sky News och BBC world news fritt. För att se svenska kanaler längre norröver (där disken klarar att ta in signalen) måste man ha rätt CI-kort beroende på om det är Viasat eller Canal Digital man tittar på (och abonnemang så klart). Det är långt ifrån alla TV med satelittuner som klarar av att lösa det (många har inte en CI-slot utan är bara för fria kanaler). Då tillkommer behovet av en box, och dom är oftast 220. Så även om jag är TV-nörd så skulle jag personligen hellre se Kroatisk TV på terrest mottagning (alltid plockar man upp någon info...) än att lägga 10-20 tusen för att se tyska kanaler. Men det är klart om man mest kör i norra Europa och i norden blir det ju en annan sak. Viktigast är ju i vart fall att läsa på så gott det går innan man lägger pengarna.
 
Toppen