• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabol - vill se TV utomlands

Reslust

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5600
Medlemskap
2024
Hej!

Innan digital-TV kom hade vi en TV med multisystem, vilket fungerade i ett flertal länder i Europa. Nu har vi förstått att bästa lösningen kan vara en parabol, för annars måste man väl köpa en särskild digitalbox i det land man befinner sig.

Är det någon som kan detta område? Har någon förslag på en liten, enkel och billig parabol? Vilket abonnemang behövs då?
:wub:
Tacksam för förslag!
Reslust
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Parabol - vill se TV utomlands

Hej!

En vanlig svensk Boxer-digitalbox duger i alla länder i Europa (Norge vet jag inte) för de länderrnas egna fria kanaler. De syns utmärkt. Nästan alla länderna har genomfört digitaliseringen. Vi har med vår gamla Boxer-box.

Men om du vill se svenska kanaler eller SVT World utanför Sverige, måste du ha parabol eller titta på dem via internet genom SVT Play eller/och TV4 play. Fungerar utmärkt.

Det finns även en möjlighet att via sk. Sling-box hemma kopplat på sin TV och internet kunna titta med dator via internet i hela världen de kanalerna du har i din egen TV hemma...


hälsning
jyrki
 

Reslust

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5600
Medlemskap
2024
Sv: Parabol - vill se TV utomlands

Tack för svaret!

Vi vill gärna kunna se svenska fria kanaler och inte via Internet (för det blir väl väldigt dyrt?). Därför vill vi gärna veta något om paraboler. Vi har aldrig haft någon sådan.

Hälsn.
Reslust
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Parabol - vill se TV utomlands

Hej!

Kan inte svara på vilken parabol. Vi har en 85 cm parabol från Teleco.
Vi har skaffat Canal Digitals depositionskort. Då kan vi se alla fria kanaler.
Vi kunde se dessa Svenska kanaler ner till Mittersill i Österrike.
Depositionskort

Depositionskortet är ett programkort från Canal Digital som ger dig tillgång till SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, Barnkanalen, SVT 24, SVT HD samt TV4.
Mot en depositionsavgift à 795 kr (som du får tillbaka när du återlämnar kortet till oss) får du låna ett kort som ger dig tillgång till dessa kanaler.
 

Reslust

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5600
Medlemskap
2024
Parabol - vill se TV utomlands - 2010-08-25, 21:04
Hej!

Innan digital-TV kom hade vi en TV med multisystem, vilket fungerade i ett flertal länder i Europa. Nu har vi förstått att bästa lösningen kan vara en parabol, för annars måste man väl köpa en särskild digitalbox i det land man befinner sig.

Är det någon som kan detta område? Har någon förslag på en liten, enkel och billig parabol? Vilket abonnemang behövs då?

Tacksam för förslag!
Reslust
:wub:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Parabol - vill se TV utomlands

Hej!

Kan inte svara på vilken parabol. Vi har en 85 cm parabol från Teleco.
Vi har skaffat Canal Digitals depositionskort. Då kan vi se alla fria kanaler.
Vi kunde se dessa Svenska kanaler ner till Mittersill i Österrike.


Depositionskort
Depositionskortet är ett programkort från Canal Digital som ger dig tillgång till
  • SVT1
  • SVT2
  • Kunskapskanalen
  • Barnkanalen
  • SVT 24
  • SVT HD
  • TV4.
Mot en depositionsavgift à 795 kr (som du får tillbaka när du återlämnar kortet till oss) får du låna ett kort som ger dig tillgång till dessa kanaler.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Parabol - vill se TV utomlands

Om du redan har en dator att ta med och köper ett lokalt mobilt internet-modem (dongel) i det landet ni åker till så är det nog många gånger billigare att se TV1/TV2 och TV4's program via dator än via parabol. Som plus får man ju hela internet...

Vi tycker att parabolen har nog flera negativa sidor:

-kostar mycket att skaffa och installera
-kostar mycket att använda (du måste skaffa satellit-TV kort)
-väger en del
-parabolen bygger upp höjden på bilen

Det bästa sättet att bilda en uppfattning är att söka med sökfunktionen här på forumet med ordet "parabol" eller "Satellit-tv" eller "TV utomlands" osv. Det är många som har skrivit om detta och vet säkert mer än vi.

lycka till
jyrki
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Parabol - vill se TV utomlands

Tänkte uppdatera er lite med vad som funkar med parabol när man har ett Canal Digital kort och en Oyster 85 cm nere i Sydeuropa mot satelliten Thor. I Tyskland fick jag in hela programpaketet utan problem ända ner i Trier, i Paris fick jag in detsamma. Sen körde vi franska Rivieran och där Bormes Les Mimosa och där fick jag in Animal Planet HD, BBC Earth HD, Discovery HD Showcase, Eurosport HD, History HD, H2 HD, Nat Geo Wild HD, Trace Urban HD samt Travel Channel HD. Dom sist nämnda kanalerna ska fungera nere i hela Sydeuropa och jag sitter nu i Sorrento Italien och har fin bild på samtliga sistnämnda kanalerna. Är ju mestadels natur, äventyr, rese samt musik då men väl svensk textat :)..
 
Senast ändrad:

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Parabol - vill se TV utomlands

Med vår fick vi in alla kanaler även svenska i somras när vi var i La Rochelle på Franska västkusten, dock ej i HD. Vi har en Megasat Countyman pro
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Parabol - vill se TV utomlands

Här är footprint med diameter på parabolen:
 

Bilagor

  • Capture8.JPG
    Capture8.JPG
    75,8 KB · Visningar: 26

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Parabol - vill se TV utomlands

Och här är den starkare transpondern:

Canal Digitals täckning i Europa
Thor 5 T2
Sky news, Rush HD, BBC world news, Travel, Discovery world, Bloomberg, Silver HD, Eurosport, TV4 HD, Animal planet HD, History HD.
Men då viss differens på vilka kanaler som funkar här nere för mig som jag skrivet ovan..
Länk här MottagningsförhÃ¥llanden för DVB-T
 

Bilagor

  • Footprint_Thor5_T2.png
    Footprint_Thor5_T2.png
    103,7 KB · Visningar: 12

stisva

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Luleå
HBK-Nr
14451
Medlemskap
2024
Sv: Parabol - vill se TV utomlands

Hej
Tack för infot men var hittar du Thor 5?
MVH/Stig
 

stisva

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Luleå
HBK-Nr
14451
Medlemskap
2024
Sv: Parabol - vill se TV utomlands

Jag har ytterligare en fråga. Finns det ngn som försökt splitta utsignalen från sattelitmottagaren och kopplat upp två mottagare? MVH/Stig
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Parabol - vill se TV utomlands

Jag har gjort så att jag satt en splitt med 1 ingång och 2 utgångar. Fick besked om att INTE ha mer än 1 tv åt gången igång. Enl tillverkaren av den parabol vi har kan man fördärva LNB om man kör 2 samtidigt. Har strömbrytare på box och tv som används när vi byter plats

Thor hittar du här Thor 5 at 0.8°W - LyngSat
 

Bilagor

  • splitter.jpg
    splitter.jpg
    35,7 KB · Visningar: 711
Senast ändrad:

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Sv: Parabol - vill se TV utomlands

Även om det går att få in Canal Digital med svenska program, så är det inte tillåtet att se på dem utanför svenska gränsen. Lite småaktigt kan man tycka men har med avtalet som Canal Digital garanterat då dom köpt in programmen. Hört att kunder blivit nedsläckta-urkopplade då det upptäcktes.
Därför har SVT World bara ett rätt" tråkigt" program utbud. Dessutom är det rätt dyrt som sagts antenn för 20-30 tusen samt mottagningskostnad på närmare två tusen årligen. Min åsikt är att svenska program sända utanför landet ska vara gratis förstås, bra reklam för landet och viktig information för utlandssvenskar. Många andra länder har så BBC,CNN mfl.
Slingbox fungerar bra med internet, parabolen fungerar bara när du har fri sikt mot himmeln vilket kan vara problem på de flesta campingar söderut.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Parabol - vill se TV utomlands

Jag har gjort så att jag satt en splitt med 1 ingång och 2 utgångar. Fick besked om att INTE ha mer än 1 tv åt gången igång. Enl tillverkaren av den parabol vi har kan man fördärva LNB om man kör 2 samtidigt. Har strömbrytare på box och tv som används när vi byter plats

Thor hittar du här Thor 5 at 0.8°W - LyngSat


Nej du förstör inte LNB men LNB har 4 olika frekvenser som styrs av en reciver
Tittarv du pá olika kanaler slár LNB om till den frekvens som har högst komando. 14-18v 0-22khz.
Dertta innebär att du bara kan titta pá en mottager át gángen, den som inte skall användas skall vara helt avstängd.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Parabol - vill se TV utomlands

Helt rätt vad Carl Axel skriver. Dert är olagligt att pá nágotvis ta ut Upphovsrätt ur geografiska gränser. Inte ens lagligt att spela in ett videoband och plocka ut ur gränsen.

Tekniken gár fortare än lagarna och nu har det öpppnats ett diskutionsämne i EU om att man skall ha rätt att ta med sig sina kanaler du har och betalar för hemma, i hela Europa under sin Semester..
Vi fár se vad dessa politikerna kan komma fram till med b.l.a Hollywood & Walt Disney
 
Toppen