Sv: Parabol-vanlig antenn
Vi har en Snipe satellit-antenn för att se svt-world och lyssna på svenska radioprogram när vi är utomlands.
När jag monterade Snipen lät jag antennen för marksända program sitta kvar, och det har visat sig att vi använder den ofta för att titta på de inhemska kanalerna i de länderna vi besöker. Till exempel nyheter väder och även engelskspråkiga filmkanaler. (Med en modern tv kan du i vissa tv kanaler via fjärrkontrollen ändra på språket både på ljud och text.)
I Sverige har vi använt oss av Boxers marksända utbud. Då har vi inte varit så beroende av om vi parkerat bakom ett hus eller i en skog, eller annat olämpligt ställe för parabol, vi har signal ändå.
Vi har även en slingbox som ligger on line där hemma, som vi knappt har använt, då vi måste ha en bra uppkoppling med många Gb för att kunna använda, precis som för internet-tv.
Detta med streamad internet kan vara ett problem om man ofta flyttar på sig, men kan va bra om man ligger på platser med bra och obegränsad uppkoppling.
Fördelen med slingbox är att du har möjlighet att se dina kanaler du har hemma även utomlands då man normalt inte visar alla program via internet-tv på grund av rättigheter.
Detta var lite utanför din fråga men internet-tv kommer nog mer och mer.
Så det beror på hur du använder din husbil.
Detta är min erfarenhet.
Hälsn. Krister.