• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parabol-vanlig antenn

F

F.d. 55416

Guest
Håller på att utrusta en bil som är ren.
Ni som har parabol har Ni också vanlig antenn?
Använder Ni både parabolen och vanliga antennen?
Behöver man ha både och?
Ha det
:mcride::mcride:

Juhani & Leila

HBK Medlem
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2025
Sv: Parabol-vanlig antenn

Har Canal Digital hemma via parabol och parabol på HB. Genom att ta med programkortet behåller man programutbudet i bilen. Som reserv finns det alltid en depositionskort för gratiskanaler i bilen ifall man skulle glömma programkortet hemma. Canal Digital har även ToGo lösning som ger utbudet via Router/Wifi till surfplatta eller mobil som kan sedan föras över till TV. https://www.canaldigital.se/utbud/tjanster/canal-digital-go/

F

F.d. 55416

Guest

Behöver man både parabol och vanlig antenn på husbilen?
Det är det jag sliter med just nu.
Ha det

leif46

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2025

Bra med en vanlig TV antenn,om du har ett träd eller annat ivägen så har du ingen TV.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Behöver man både parabol och vanlig antenn på husbilen?
Det är det jag sliter med just nu.
Ha det

I Sverige är parabol inte ett måste då du kan titta på det marksända.
Utanför Sverige med parabol kan du fortfarande se svensk tv.

Sen är ju mottagningen oftast mycket bättre via parabol.

Månadskostnaden är väl ungefär densamma med Boxer eller C-D, Viasat.

Jag har båda typerna, använder de lika ofta, går inte det ena så går oftast det andra systemet, beroende på var man står, befinner sig.

Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Vi har en Snipe satellit-antenn för att se svt-world och lyssna på svenska radioprogram när vi är utomlands.
När jag monterade Snipen lät jag antennen för marksända program sitta kvar, och det har visat sig att vi använder den ofta för att titta på de inhemska kanalerna i de länderna vi besöker. Till exempel nyheter väder och även engelskspråkiga filmkanaler. (Med en modern tv kan du i vissa tv kanaler via fjärrkontrollen ändra på språket både på ljud och text.)
I Sverige har vi använt oss av Boxers marksända utbud. Då har vi inte varit så beroende av om vi parkerat bakom ett hus eller i en skog, eller annat olämpligt ställe för parabol, vi har signal ändå.
Vi har även en slingbox som ligger on line där hemma, som vi knappt har använt, då vi måste ha en bra uppkoppling med många Gb för att kunna använda, precis som för internet-tv.
Detta med streamad internet kan vara ett problem om man ofta flyttar på sig, men kan va bra om man ligger på platser med bra och obegränsad uppkoppling.
Fördelen med slingbox är att du har möjlighet att se dina kanaler du har hemma även utomlands då man normalt inte visar alla program via internet-tv på grund av rättigheter.

Detta var lite utanför din fråga men internet-tv kommer nog mer och mer.
Så det beror på hur du använder din husbil.

Detta är min erfarenhet.
Hälsn. Krister.

Senast ändrad:
F

F.d. 55416

Guest

Tack för ett svar som klargjorde flera frågor.
Det där med Slingbox har jag bara hört talas om, men aldrig satt mig in i hur det fungerar, verkar riktigt intresant, om Ni vill får Ni förklara mera.
Ha det

I

Iveco 35

Guest

Är det inte också en kostnadsfråga det skiljer många sköna tusenlappar mellan parabol och vanlig antenn.Åker man uteslutande i Sverige finns ingen mening med parabol då kan man lika gärna ha tex.ett boxerpaket, detta är min syn på saken.
Olle.

F

F.d. 55416

Guest

MC-Louis Naturligtvis är det en kostnadsfråga, tanken är att sätta på parabol, men kommer man också att behöva en vanlig antenn, det är det jag undrar över, då kan vi montera en vanlig antenn nu för att senare sätta på en parabol,
utan att det har varit onödigt, det blir ju många hål i taket och det får man försöka dra ner till ett minimum.
Ha det

F

F.d. 58573

Guest

Både och är bäst. För oss, som ofta är ute i vildmarken och i fjällen fungerar parabol bäst, men om man står så att det inte går få fri sikt mot söder så går det ibland (men oftast inte) få viss mottagning med en antenn för marknätet.
Och man behöver inget dyrt abbonemang för att använda sig av parabolen; ett depositionskort ger tillgång till "de fria kanalerna"; TV1, TV2, Kunskapskanalen och Barnkanalen.
Nere på kontinenten, där satelliterna står högre över horisonten är det oftast lättare för parabolen att få kontakt, men i södra Europa så har inte Thor som sänder de svenska kanalerna täckning.

aake

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

När jag planterade parabol, så upptäckte jag nackdelen att man aldrig kan nattparkera på trevliga naturplatser, skogen skymmer.

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

Vi har en Snipe satellit-antenn för att se svt-world och lyssna på svenska radioprogram när vi är utomlands.
När jag monterade Snipen lät jag antennen för marksända program sitta kvar, och det har visat sig att vi använder den ofta för att titta på de inhemska kanalerna i de länderna vi besöker. Till exempel nyheter väder och även engelskspråkiga filmkanaler. (Med en modern tv kan du i vissa tv kanaler via fjärrkontrollen ändra på språket både på ljud och text.)
I Sverige har vi använt oss av Boxers marksända utbud. Då har vi inte varit så beroende av om vi parkerat bakom ett hus eller i en skog, eller annat olämpligt ställe för parabol, vi har signal ändå.
Vi har även en slingbox som ligger on line där hemma, som vi knappt har använt, då vi måste ha en bra uppkoppling med många Gb för att kunna använda, precis som för internet-tv.
Detta med streamad internet kan vara ett problem om man ofta flyttar på sig, men kan va bra om man ligger på platser med bra och obegränsad uppkoppling.
Fördelen med slingbox är att du har möjlighet att se dina kanaler du har hemma även utomlands då man normalt inte visar alla program via internet-tv på grund av rättigheter.

Detta var lite utanför din fråga men internet-tv kommer nog mer och mer.
Så det beror på hur du använder din husbil.

Detta är min erfarenhet.
Hälsn. Krister.

Kan bara hålla med Krister. Har exakt samma paket utom Slingboxen där vi istället har Canal Digital och har man ett duokort får man även ner hemmakanalerna i en app (Canal Digital Go) till surfplattan/telefonen via bredband,om det nu är tillräckligt hastighet.
Blev mycket vanlig antenn när vi var i Spanien. Det där med att ställa in språk på nyare Tv lärde jag mig av Sir McL för bara en månad sen. Kanon att slippa dubbade filmer...bara ställa in tv´n på originalspråket så har man amerikanskt tal istället för obegriplig spanska. Fungerar i övriga "dubbländer" också.
Har både vanlig antenn och Snipe. Nöjd med det!

F

F.d. 55416

Guest

Det blir både parabol och vanlig antenn,slingboxen får vi se, får bli en senare fråga.
Att man kunde ställa in så att man fick originalspråket och slipper få filmerna dubbade, det har jag aldrig hört något om tidigare, här på Husbilsklubben får man alltid lära sig något nytt. Fantastiskt forum.
Ha det

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025

vi har också Canal digital med parabolantenn. Ibland kan det vara problem att få signal på parabolantennen om det finns mkt träd där man stannat. Då har vi vår bärbara dator med en tillsats som är köpt på Kjell o com. En liten mangnetantenn kan man sätta på dörren. då kan man titta på de fria marksända kanalerna. :yes:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Har en vanlig antenn och boxer i TV,n. Nog är det väl så att det inte går att ta Boxerkortet från den boxen man har hemma och sätta i CA-modulen i husbilen och tro att man kan se alla kanalerna även där? För hos oss fungerar inte detta.
Tror vi satsar på en slingbox även om den kräver internet anslutning hela tiden man tittar, visst är det väl så??

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Samma här funkar bra att flytta Boxerkort, men jag skaffade 2st extrakort, varav ett blev stationärt i husbilen.

Toppen