• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

parabol-problem

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej..

Vi har en parabol, Maxview - semitronic.. Nu efter vinterförvaring fungerar inte motorn som reser tallriken. Kontrollenheten får ström men endast ---67 eller ---1 blir synliga på displayen. Några tips..?
Tack så länge..

Libom
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: parabol-problem

Motorn som lyfter upp "tallriken" tar så mycket ström, att batteriet måste vara fulladdat.,
om inte, så bryter ett relä..
Har man motorn igång är det inga problem.
Tack ändå...

Libom
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: parabol-problem

Troligen är det dax att smörja upp alla leder och rörliga delar. Risken finns kanske att själva drivmotorn lägger av.

(slutsatsen dras just på grund av att det funkar när generatorn lämnar spänning c:a 14 V men orkar ej med fullt batteri c:a 12,5 V. Alternativt kan bodelsbatteriet vara för dåligt laddat)
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: parabol-problem

Hej
Slå en signal till Rolf på Auto Comfort i Vellinge. 070-741 71 25. Han säljer antennen i fråga. Jag har själv köpt mina senaste båda antenner av honom och han är mycket bra att ha med och göra.

Leif
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: parabol-problem

Hej!

På min husbil kan man inte ha motorn igång och parabolen uppe samtidigt.
Som en säkerhetsåtgärd går parabolen ner när motorn startas. Bra att man inte kan glömma den uppe.

Man kan i och för sig om man vill på ett enkelt sätt koppla bort den spänningskabeln som ger ström när motorn går.

Vad jag vill säga är att det är inte alls säkert att det funkar med motorn igång. Säkerställ istället att batterierna är fulladdade.

Lycka till
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: parabol-problem

Hej..

Det var ju kul att jag nu fick flera svar, blev besviken när det dröjde och dristade mig därför att svara sjäv när jag hade upptäckt felet. Nu fick jag också veta att parabolen säljs här i Skåne. Det var ju bra..!
Vi har köpt en likadan igen, men nu med bl.a AC även i bodel. Trivs mkt bra med just den bilen, Takhöjden, den höga rutan och det runda bordet..
Tack så länge

Libom

Redigerat Försäljning i Forum ej tillåten.
HBK Web
 
Toppen