• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabol och tv-antenn

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Jag ser bilar som har både parabol och tv-antenn.Vi har depositionskort så vi ser bara 1-2 och Kunskapskanalen,kan man se fler om man har vanlig antenn?
Anders
 

larsc

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2024
Sv: Parabol och tv-antenn

Ja här hemma kan man få in fyran och sexan om man har mottagning
/Lars
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Parabol och tv-antenn

Med en digital TV och vanlig antenn kan du se svt1, svt2, svtB, svt24, TV4, TV6, Kunskapskanalen samt TV Finland utan programkort. Tycker du borde kunna se dessa med depositionskort också...

Anledningen till att många har både antenn och parabol är nog att antennen suttit där från början, sedan har man kostat på sig en parabol. Har själv båda delarna, samt abonnemang hos Canal Digital.
Ibland när man står så att träd eller dylikt hindrar fri sikt åt söder kan man förhoppningsvis få signal på den vanliga antennen och se de fria kanalerna. Skall man se svensk TV utomlands så är det dock parabol som gäller Canal Digital fungera ned till mellaneuropa, sedan är det SVT World som gäller...

/ TommyQ
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Parabol och tv-antenn

Tommy. Eftersom vi har Canal digital depositionskort är det bara möjligt att se 1 an 2 an och Kunskapskanalen .detta är en begränsning som CD gör. Från början hade vi dom andra kanalerna också.
Anders
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Parabol och tv-antenn

Tommy. Eftersom vi har Canal digital depositionskort är det bara möjligt att se 1 an 2 an och Kunskapskanalen .detta är en begränsning som CD gör. Från början hade vi dom andra kanalerna också.
Anders

Det var ju "snålt" av dom, men dom vill förstås att man tecknar abonnemang. Jag har Canal Digital hemma, så jag tar med mig "hemmakortet" när vi är ute i HB...

/ TommyQ
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Parabol och tv-antenn

Det var ju "snålt" av dom, men dom vill förstås att man tecknar abonnemang. Jag har Canal Digital hemma, så jag tar med mig "hemmakortet" när vi är ute i HB...

/ TommyQ

Skulle tro att många av oss gärna skulle betala en slant för att garanterat slippa alla dessa kanaler nedlusade med reklam. Vi är fullt nöjda med depositionskortet från CD, men skulle gärna slippa den månatliga uppdateringen.

aake
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Parabol och tv-antenn

Håller med dig aake, reklamavbrotten är ganska irriterande. Svenska TV4 är en av de värre... Men med tiden så har man ju vant sig. Brukar passa på att fixa kaffe, gå på toa o sånt under reklampauserna... :)

/TommyQ
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Parabol och tv-antenn

Boxer kontantkort med vanlig tv-antenn, men funkar inte utomlands.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Parabol och tv-antenn

Slingbox, kan det vara något? Vet inte om det fungerar ner till Spanska solkusten då vi själv inte har det.

Livibil
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Parabol och tv-antenn

Slingbox fungerar i hela världen eftersom den kör via Internet, så ingen antenn behövs. Men som sagt, då en koppling till Internet istället, med hyfsad snabbhet. Vilket KAN vara svårt/dyrt...
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Parabol och tv-antenn

"Skall man se svensk TV utomlands så är det dock parabol som gäller Canal Digital fungera ned till mellaneuropa, sedan är det SVT World som gäller..."

Klipp ner alla antenner, kort och extra TV-abonnemang. Lägg lite tid på att läsa forumets trådar om Slingbox.se Utmärkt bild även vid "dåliga anslutningar".

Långa TV sessioner kör vi via Wifi anslutning, nyheter/väder etc funkar med ett lämpligt lokalt simkort. Nu brakar det oxå till hos operatörerna som möter de nya roamingtarifferna med nya paketeringar, se Vodafones europasim.com.

Vi tillbringar halva året i Grekland och vill ha våra kanaler som en del i vardagslivet, det fungerar perfekt. Under fotbolls VM var vi ute i båt, då sniffade vår WL510 upp signalen från en Taverna flera kilometer bort, lösenordet hade vi fått, det var stor glädje att se matcherna med superb kvalitet, via vår egen mottagare hemma i Göteborg.

Har man egna abonnemang och en fast lina hemma så krävs bara en enkel burk för att kunna se alla sina egna TV kanaler, via dator/padda, var man än är.
För oss som ansluter till internet när vi reser, så är valet självklart, hälsar Björn.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Parabol och tv-antenn

Nja Björn... Inte f-n klipper "klipper jag ned" den parabol o antenn som satt på bilen när jag köpte den. Och definitivt inte CD-kortet som jag måste ha hemma för att få bra TV-bild (eller för att köra slingbox).
Men både behov o krav är ju olika, det är ju upp till var och en att hitta en bra o kostnadseffektiv lösning för sin speciella situation o behov.

Jag kan iaf vittna om att en 85 cm helautomatisk Oysterparabol tillsammans med Canal Digital funkar kanon i Skandinavien och stora delar av övriga (norra o mellersta) Europa

Soliga o varma (+32) hälsningar från västkustens pärla, Strömstad

/ TommyQ
 
Senast redigerad av en moderator:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Parabol och tv-antenn

Håller med dig helt Tommy! Jag överdrev nog antennslakten...

Jag fick bara värmeslag på citatet som säger att i södra Europa så krävs parabol, SVT World etc .

Slingboxen är ett utmärkt alternativ, med sina för o nackdelar. Särskilt för dom som kanske har önskade kanaler hemma och inte har en parabol sedan tidigare.

Ät räkor o njut av de ljusa sommarkvällarna, dom saknar vi i den Joniska ö världen!
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Parabol och tv-antenn

Vad gäller kanalerna på Canal Digital's dispositionskort så är det så att de måste sända SVTs program genom ett så kallat free-to-air avtal. Motsvarande gäller inte för TV4 och TV6 som är kommersiella. Därav skillnaden mellan CD och vanlig markbundet.
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: Parabol och tv-antenn

Efter som vi har parabel monterad så ville jag prova Canal Digital med CI modul.
Har nu fått ett kort men får inte in några kanaler med svenska mm. Har fått in ca 250 kanaler men inga från Canal Digital. Parasollen är inställd på Astra 1 har ringt CD då sa dom att det var satellit Thor. Bytte till Thor- Intel10-2. Detta hjälpte inte. Är det några andra inställningar man skall göra på TV?
TV är en standard Cartec som sitter i Nismann Flair.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Parabol och tv-antenn

Du måste göra en ny kanalsökning efter att du flyttat parabolen. Om du fick in kanaler på Astra så behöver du inte göra något på TV:n, du lär få upp de rätta kanalerna ändå. OBS viktigt att CI:n med kortet sitter I en mottagare som verkligen klarar Canal Digitals kryptering. Du låter lit6e osäker så det är därför jag säger det.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Parabol och tv-antenn

Menar alltså en ny kanalsökning i sattelitmottagaren, inte i TV:n...
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Parabol och tv-antenn

Du kan även behöva par ihop CD kortet med CI-modulen.
Det hjälper CD-kundtjänst dig med.

Sedan behöver TV´n stå på ett tag på t.ex. SVT1 för att avkodningen ska komma igång.
Det var lite strul för mig med att få igång det.
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: Parabol och tv-antenn

330 kanaler men ingen som tillhör Canal Digital. Ingen Svt eller annan svensk. Detta med parabol på Astra 1. Tar jag ur CI modulen går det inte att se på dom.
Tar jag ut kortet och vänder på detta hittar jag inga kanaler. Vänder kortet och startar ny sökning då kommer alla kanaler tillbaka.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Parabol och tv-antenn

330 kanaler men ingen som tillhör Canal Digital. Ingen Svt eller annan svensk. Detta med parabol på Astra 1. Tar jag ur CI modulen går det inte att se på dom.
Tar jag ut kortet och vänder på detta hittar jag inga kanaler. Vänder kortet och startar ny sökning då kommer alla kanaler tillbaka.

För Canal digital ska du ha satellit Thor som ibland benämns Intelsat, i dom flesta digitalboxar ligger denna satellit på 0.8w eller 1.0w och därefter göra en kanalsökning på den satelliten då ska du få Canal digitals kanalpaket bla.. därefter får du ställa dig på exempelvis Kanal 5 och vänta på att kortet får uppdateras och kodar av kanalen. Astra 1 är 19.2e i dom flesta satellit uppsättningarna = framför allt tyska-franska-spanska kanaler.
 
Toppen