• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Papegoja i husbil ?

F

F.d. 8325

Guest
Hej !

Jag är ny här och även ny på husbil........ det gäller även "Karlsson" (Papegojan).
Så jag undrar om det finns fler här som tar med sina papegojor i husbilen, och hur ni har ordnat för dem? Tacksam för all råd och tipps !

"Karlsson" är en gulnackad amazon på ca 12 år och som hemma sitter i ett träd i vardagsrummet....hon har aldrig suttit i bur, men är invand vid det.
Hon följer ofta med på korta utflykter i bilen, och sitter då lugn i en transportbur för katt under färden.

mvh Stig
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Papegoja i husbil ?

Rimligen måste du ha fågeln i bur under körning. Även om de flesta amazoner är stillsamma så har jag inte träffat någon som inte vill undersöka omgivningen.

Under många år från slutet av 60-talet hade vi många papegojor, både tamfåglar och avelsdjur (hobbyavel av div. sydamerikanska papegojor). Några tamfåglar fick flyga fritt men ville helst sitta med kroppskontakt och gosa. Här några bilder på en blågul ara. Den och en solparakit var helt pålitliga utomhus, även om jag inte tordes lämna den mindre fågeln ensam ute. Aran däremot kunde nog värja sig mot de flesta tänkbara hot.

img353 (Large).jpg

img934 (Large).jpg

img512 (Large).jpg

img511 (Large).jpg

img544 (Large).jpg

aake
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Papegoja i husbil ?

Hej "Aake"

Tackar för tipps, info och dina fina bilder..... verkligen vacker fågel.
Kan förstå att aran kan skydda sig mot höken..... imponerande.

Ja, under färd så måste jag ha den i en bur..... men kanske fins det några ideér på hur man skall ordna med bur i garaget under uppställning, och ev. någon transportplats i bodelen ?

mvh Stig
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Papegoja i husbil ?

Papegoja och papegoja, men vi har i alla fall en undulat. Skillnaden är kanske inte så stor, förutom själva fågelstorleken, när det kommer till husbil och fågel.

Vi har haft den med några gånger och då har den fått bo i duschen vid färd. Största problemet är vattnet som rinner ur sin behållare så den lärde vi oss snabbt att tömma innan avfärd. När vi stannat så flyttade vi buren antingen till dinettbordet eller om vi skulle äta till platsen mellan långbäddarna bak i bilen alternativt till ena framstolen.

Det går ganska bra på det sättet men jag tror inte jag skulle vilja ha med den på huvudsemesterns långresa. En vecka kan funka däremot.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Papegoja i husbil ?

Hej!
Jag har också en Amazon i bilen. 53 år har hon hunnit bli. När hon var yngre lät hon som en lärka, men har gradvis ändrat röstläget via skatan till berguv.
Hon är envis och dominant. (bara ibland rar) Hon reagerar något oerhört på köpcentra och främmande yngre manspersoner. Hälsan är good, överlever säkert mig med några decennier. När jag talar med andra, då vågar jag kalla henne för papekoja, men inte om hon är inom hörhåll.. ;)
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Papegoja i husbil ?

Hej och tackar Michael för denna info.......
Toaletten kan vara ett bra alternativ att ha en transportbur, skall fundera lite på en lösning för placering där eftersom det blir toadelen i mitt fall. Det är en rörlig skiljevägg mellan toa o dusch.
Om du åker lite längre sträckor, så kanske istället för vatten som skvalpar ut.... ha lite gurkbitar i vattenskålen, om den skulle bli törstig.

mvh Stig
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Papegoja i husbil ?

Hej Afghan, trevligt med fler som har fåglar......... ja då har den kommit halvägs i ålder. Själv så har jag förberett min son på vad han kommer att få ärva :)

Ja, envisa är de verkligen de små liven och inga "duvungar" när det gäller den menatala styrkan..... min är född hos mig och jag har uppfostratt den ungefär som jag uppfostrar mina rottweiler.
Hur har du din under transport ?..... hur har du den när du står still med bilen ?

mvh Stig
DSC_0065.NEF.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Papegoja i husbil ?

På min tid uteslutet att ta med fågeln utomlands, krav på lång karantänsvistelse vid hemkomsten. Jag vet inte hur reglerna ser ut idag.
aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Papegoja i husbil ?

Stig.K

Tror du inte att Afghan försöker skämta med dig? Inte för att jag riktigt förstår det roliga.

Här några drygt 40 år gamla bilder på en papegojart som kan bli riktigt gammal, en Moluckkakadua som hjälpte mig med mina studier, i vilket fall behövde jag inte lägga energi på att gnaga på pennor. Den kunde plocka ut stiftet i en blyertpenna oskadat.

Kopia av img189.jpg

img190.jpg

img191.jpg



aake
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Papegoja i husbil ?

Hej Afghan, trevligt med fler som har fåglar......... ja då har den kommit halvägs i ålder. Själv så har jag förberett min son på vad han kommer att få ärva :)

Ja, envisa är de verkligen de små liven och inga "duvungar" när det gäller den menatala styrkan..... min är född hos mig och jag har uppfostratt den ungefär som jag uppfostrar mina rottweiler.
Hur har du din under transport ?..... hur har du den när du står still med bilen ?

mvh Stig
Visa bilaga 47087

Min Amazon är kanske också uppfostrad som en Rotweiler, av viss beteende att döma.
Hon är typisk "baksäteförare" och på "hugget" för det mesta.
Inte ofta hon vill sitta på "pinnen" inte, utan kretsar runt i bilen helt fritt - hon är van vid det-
Balansen är helt ok, åtminstone på förmiddagarna, men jag funderar starkt på någon form av sele eller liknande. Fotboja låter förskräckligt egentligen, om inte annat så får man forumets moraliska majoritet på sig....;)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Papegoja i husbil ?

Stig.K

Tror du inte att Afghan försöker skämta med dig? Inte för att jag riktigt förstår det roliga.

Här några drygt 40 år gamla bilder på en papegojart som kan bli riktigt gammal, en Moluckkakadua som hjälpte mig med mina studier, i vilket fall behövde jag inte lägga energi på att gnaga på pennor. Den kunde plocka ut stiftet i en blyertpenna oskadat.

Visa bilaga 47103

Visa bilaga 47104

Visa bilaga 47105



aake

Hej aake & Stig!
Klart att jag skämtar! Men inte på er bekostnad. Jag hyser den högsta respekt för alla som gör sig besväret att ta med sig sina husdjur i bilen, vilken sort de än är!
Det var bara att jag såg en rolig koppling där med min fru och papekoja!
Hoppas jag inte sårat någon fjäderfä, och att even aake har överseende för skämtsinnet..
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Papegoja i husbil ?

Afghan

Nej, kanske inte på vår bekostnad, men du förstör tråden. Om nu någon fler i framtiden söker information om ämnet så torde det inte vara slikt den önskar finna. Och det blir inte särskilt roligt eftersom du inte tycks ha den minsta aning om papegojors personligheter.

Som avslutningsord i ämnet vill jag säga att det inte torde vara något större problem att ta med sig en papegoja i bilen. Naturligtvis under förutsättning att fågeln är helt människopräglad. Men de flesta arterna har ett starkt intresse av att gnaga så det gäller att hålla fågeln med alternativa gnagobjekt när man släpper ut den för att inte få skador i bilen.
Under en dryg tioårsperiod från tidigt 70-tal hade vi en handuppmatad solparakit (Aratinga solstitialis), en medelstor långstjärtad papegoja, och den fick ibland följa med på kortare turer i vår första lilla husbil. Men denna fågel var van vid att flyga ute och kunde därför gnaga ifrån sig i vegetationen. Helt omöjligt att tappa bort fågeln; den höll sig nära och vid minsta inbillade fara dök den ner innanför mina eller hustruns kläder.

aake
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Papegoja i husbil ?

Hej Aake !

Tack för sporrande och intressanta upplysningar...... just detta som du nämner ang bitandet på tex inredningen i bodelen blir säkert den största utmaningen att lösa.
Skall börja med buren i garaget....men även här stöter jag på problem på varje ny "lösning" som jag kommer på.
När jag löst förhoppningsvis detta, så sätter jag ut lite bilder och förklaring på hur jag har sytt ihop det hela.

mvh Stig
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Papegoja i husbil ?

Den här vita skönheten bodde i en fransk husbil bredvid oss i Manta Rota Portugal förra året, helt fritt både inne och ute. Ägaren hade tidningar överallt i bilen för att skydda inredningen....

P1030663 (Large).JPG

P1030648 (Large).JPG

P1030650 (Large).JPG

Inte var den rädd för freddie-hunden heller

P1030646.JPG


jyrki
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Papegoja i husbil ?

Bästa aake!

Hur jag än anstränger mig kan jag inte dela din uppfattning. (den delen som berörde mig)
För det första, tråden är ju Stigs. Fast du övertog den med en aning självglorifierande uppläggning om allt annat men inte det som Stig ville veta. Även om du tycker att “meritförteckning” är viktigt, så tycker många andra viktigpettrar att källhänvisning är än bättre, om rätt skall vara rätt.
För det andra, Stig själv - som ju “äger tråden”- är storsint nog att inte hänga upp sig för mina ovidkommande inlägg, förmodligen är han mer kultiverad än vi två tillsammans.
För det tredje, Det vimlar av ovidkommande inlägg i stort sett på alla trådar, det finns tom trådar som kräver skärpning kring dessa “god dag yxskaft” inlägg, men förgäves..
Så som jag uppfattat det, är detta en “social forum” där sådant ingår i konceptet inom forumets regelverk. Vi läsare är med andra ord vana att “hoppa över” ovidkommande inlägg.
Visserligen sägs det “att man aldrig kan aldrig nog underskatta läsekretsens intellektuella kapacitet”
Men vad vet jag? Jag har en förståelse att folk skriver, även om de inte i sak har något att tillägga ( med substans) och vissa fall finner jag spår av humor, även om jag tycker att det tyvärr är för sällsynt. Humor lättar tungsinnet, tycker jag.
Jag har hunnit skriva över hundra inlägg under den tiden jag varit med, mest för att hjälpa andra, men även jag har fått hjälp och tips. (många tack, återigen)
Jag har fått ordentligt på pälsen vad gäller hundvård, då jag inte tycker som andra, och att jag
uttryckt mig skämtsamt om detta allvarliga ämne. Visst har jag gett igen, och censurerad mina inlägg till urvattningens gränser, men uppfattats ändå som allmänt provokativ.
För länge sedan, när jag fortfarande trodde jag var “liberal”, blev mitt mått av självhävdande
och nedtryckande personer överrågad, och sen dess reagerar jag med ryggmärgen när jag möter spår av sådant beteende, ( därför kan jag inte vistas tex i Stockholm) därav mitt korta stubin ibland. Nu tycks jag råkat hamna i högborgen, eller så bjuder anonymiteten (och jag själv) fram dessa persontyper, som skickar “trevliga” meddelanden till mig bla.
Jag måste därför dra mina slutsatser och samtidigt göra dig (aake), och dina likar, väldigt glada.
Jag tänker inte skriva något mera i detta forum. Då kan ni ha era allvarliga diskussioner
ifred, och jag kan behålla mitt “barnasinne”, trots mina 58år..
Ha en trevlig fortsättning.. Önskar en utloggad Afghan…
 
Toppen