• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pannbiff med lök

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
På en relativt enkel restaurang tillhörande en campingplats i Tyskland har jag inmundigat pannbiff med lök. Biffen fick knappt plats på tallriken. Den var saftig och mör. Eftersom jag gillar att laga mat skulle det vara roligt att kunna bjuda någon på en sådan biff. Är det möjligt i Sverige??

Kommer också ihåg att jag på 60-talet käkade extragott på "Gyllen Ratten" vid infarten till Stockholm. Entrecote. Var hittar man sånt kött idag som man inte behöver sax till?

Finns det mört nötkött i Sverige? Var finns det i så fall?

Blir glad för alla tips.

:cool:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Pannbiff med lök

Alve
När du köper nötkött så försök att få tag på mörkare kött som går mot en brunaktig ton. Detta är hängmörat som är en naturlig process till skillnad mot den industriella mörningen. Om du köper färsk entrecote så kan du hänga upp skivorna över en tallrik i kylskåpet. När dom mörknat så är dom mörare, tar ca. 1 - 2 veckor.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Pannbiff med lök

Aha! Nu förstår jag varför köttet har blivit så dåligt på senare år. Industrimanipulation i ställer för riktig mörning. Biff med lök var ju en riktig höjdare förr i världen men nuförtiden är det som att gnaga på en gammal sko! Löken har dom i varje fall inte lyckats förstöra än!

Jappe
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Pannbiff med lök

Tror jag läste någonstans att man kan möra kött med hjälp av kiwifrukter. Är det sant? Någon som testat?
:confused:
 
Toppen